Hierna Vista geprobeerd terug te krijgen, maar dat lukte niet meer.
Daarna xp geprobeerd, die wilde wel starten, daarna met patition magic gekeken en harde schijf werd als"bad"aangegeven.
Ik heb ondertussen 10x geprobeerd Vista te installeren, maar dat lukt niet.(blijft steeds hangen in de installatie).
XP daarintegen lukt steeds wel. ik weet het, raar maar waar.
Ik heb met bootcd's geprobeerd om middels commando's fixboot c: en Fixmbr de boel te repareren maar dit alles mocht tot nu toe niet baten.
Als ik het goed begrijp wil je een dualboot met VISTA en UBUNTU, maar op dit moment heb je alleen XP draaiende, terwijl je dit programma helemaal niet wilt. Eerlijk gezegd lijkt het erop dat in ieder geval de installatie van VISTA kapot is gegaan. Temeer omdat je XP hebt geïnstalleerd (je hebt toch inderdaad XP geïnstalleerd?
). VISTA en XP hebben een andere bootloader trouwens!
Het zou inderdaad best kunnen dat het allemaal is mislukt vanwege je RAID0 harde schijven. RAID is best ingewikkeld, en ik weet er weinig vanaf, maar het betekend in ieder geval dat meerdere harde schijven samenwerken. In dit geval RAID0: meerdere schijven die de dataclusters onder elkaar verdelen, waardoor de snelheid wordt verhoogd. Verder heb je ook nog een onderscheid tussen software- en hardware-RAID. Wellicht is het een goed idee om eens contact op te nemen met de helpdesk van DELL voor wat meer informatie hierover.
Voordat je verder gaat met Ubuntu, zou ik eerst proberen om VISTA weer aan de praat te krijgen. Herinstallaties van Windows verklooien vaak je Linux installatie.
Gebruik hiervoor de herstelpartitie van DELL. Alle Dell PC's komen tegenwoordig met een herstelpartitie. Als deze partitie nog intact is, valt deze te booten of wellicht weer bootable te maken. Vervolgens kan dan voor factory restore (ofzoiets) worden gekozen, waardoor VISTA en alle drivers (+ al die onzin die Dell altijd extra installeert) via een image worden hersteld.
Als VISTA dan weer werkt kun je opnieuw proberen om Ubuntu te installeren.
Mocht de reparatie-partitie er niet meer zijn, of echt niet meer werken, dan zou ik normaal adviseren om
- alles eerst te wissen+opnieuw partitioneren+formatteren (Gparted)
- VISTA opnieuw te installeren
- Ubuntu opnieuw te installeren
Ik weet niet zeker of dit nu een goed idee is ivm met je RAID0.
Wellicht kan iemand met meer verstand van zaken ook advies geven.
Succes,
Hendrik