Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Joomla (waarom niet gewoon een html-editor)  (gelezen 1349 keer)

Offline wiert

• Lid
Joomla (waarom niet gewoon een html-editor)
« Gepost op: 2008/03/16, 22:06:49 »
Uit interesse heb ik geprobeerd om Joomla eens te gebruiken voor het bouwen van een website. Na veel moeite eindelijk geinstalleerd gekregen op een local server. Nu kom ik via de map Joomla op localhost weer in een of ander wazig scherm over wat je allemaal wel niet kan. Maar iets van een website maken ho maar.

Kortom, ik ga weer lekker knutslen met Bluefish en Quanta+. Ik ben alleen wel benieuwd waarom je nou eigenlijk Joomla zou gebruiken, want dat is mij nog steeds niet helemaal (lees: helemaal niet) duidelijk. Met een html editor en een ftp programma kom ik tot nu toe in ieder geval een stuk verder dan met Joomla.

dJnEvS

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/16, 22:11:25 »
zodra je joomla hebt geinstalleerd ga naar de url //administrator
om te beginnen met knutselen met joomla.
alles werkt via een CMS systeem, wat dus toegankelijk is via http://localhost/joomla/administrator oid.
lekker ouwehoeren in de cms, ikzelf heb er 30minuten naar moeten kijken om te zien hoe het inelkaar steekt.
en heb er een leuke clansite voor een maat van me mee gemaakt.
als je het voor het eerst ziet, lijkt het allemaal ingewikkeld, maar als je er eenmaal aan gewend bent, valt het allemaal reuze mee

(sorry voor het geen-hoofdletter gebruik)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/16, 22:11:43 »
Ieder zijn meug en voorkeuren, dat is de vrijheid van Ubuntu.
Zelf doe ik alles met NVU, er zijn vele wegen die naar Rome leiden :P
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/17, 09:33:47 »
joomla is voor zover ik begrijp een content management systeem, en dat is iets anders dan een html editor. Dergelijk systeem is je eigenlijke website, en eens het geinstalleerd is kunnen bevoegden gemakkelijk inhoud toevoegen en aanpassen zonder nog te moeten coderen of formateren.

Het voordeel van een CMS voel je vooral als je met meerderen een website onderhoudt. Een CMS is dynamisch en "live".

Offline ubby

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/17, 09:45:51 »
Joomla is een CMS (Content Management Systeem) en eigenlijk wat de naam al zegt is het makkelijk om je content te beheren op je website.
Er zijn voor Joomla diverse theme's, waaronder een paar meegeleverd en diversen gratis te downloaden maar je kan ook een thema kopen of zelf maken of aanpassen.
Normaal als je een website hebt met meerdere pagina's en je wil in een paar pagina's tekst aanpassen moet je dat doen in de html file.
Het voordeel van een CMS is dat je dat kan doen door gewoon in te loggen en naar de pagina te gaan aanpassen, save en klaar is het.

Algemene info over Joomla:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joomla

Voor meer info is dit de Nederlandse Joomla site waar ook een forum bij zit met mensen die graag willen helpen:
http://www.dutchjoomla.org/

Ik hoop dat je hier iets mee kan!

Offline rja

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/17, 11:53:46 »
Wij hebben ook een CMS voor de website waar ik werk.

Daarvoor hadden een statische site, het onderhoud lag bij mijn collega.

Nu ligt er het onderhoud bij verkoop, waar het hoort, een externe partij heeft die CMS ingericht,

Wij hebben er geen werk van, behalve dagelijks backup maken van de data.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/17, 14:48:55 »
ff checken wat ik in mijn onderschrift heb staan...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/17, 14:51:27 »
Ok, daar staat dus geen link naar mijn website. Klik daarom maar hier of hier. Zie je Joomla! in actie op die twee websites. Beiden draaien Joomla! en dat doen ze héél goed ;)

Joomla! gebruik je dus niet zoals dreamweaver voor het maken van een website, maar voor het publiceren ervan, inclusief inhoud.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."