Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstartprobleem  (gelezen 1066 keer)

Offline quate

• Lid
  • Steunpunt: Nee
opstartprobleem
« Gepost op: 2006/07/26, 09:40:20 »
Hoi,

Ik gebruik al een tijdje met plezier ubuntu, tot nu toe geen problemen. Maar vanmorgen liep mijn update vast, ik geloof tijdens iets van mysql. Ik zat onderwijl te werken in mijn persoonlijke map. Uiteindelijk heb ik de boel geforceerd afgesloten, maar toen ik weer opstartte kreeg ik na het invoeren van naam en wachtwoord dit te zien:

"GDM kon niet schrijven in uw id-bestand. Dit betekent waarschijnlijk dat u geen schijfruimte meer heeft of dat uw persoonlijke map niet geopend kon worden om in te schrijven. Het is iig niet mogelijk om u aan te melden."

De schijfruimte is er zeker nog.
Ik heb in de recovery mode opgestart, maar dit leidde niet tot een oplossing. Vervolgens heb ik memory test gedaan. Die bleef na een minuut of tien en 62% controle hangen. In de recovery mode kan ik kiezen om met mijn root in te loggen voor maintanance. MAAR: wat kan ik daar doen om dit op te lossen? Het zal iets met mijn persoonlijke map te maken hebben en het geforceerd afsluiten?

Alvast bedankt.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
opstartprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/26, 12:31:10 »
Misschien de CD erin (alternate) en kiezen voor herstellen van systeem ?
't is maar een idee dat volgens mij geen kwaad kan, maar ik ben dan ook geen Linux goeroe (wel een freak aan het worden :lol:)

Aanvullingen zijn welkom,
Ron
OpenStandaard evangelist, OpenSource promotor, OpenData liefhebber.
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een dwarsligger.

Firebird

• Gast
opstartprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/26, 14:31:31 »
Misschien kan je een nieuwe gebruiker aanmaken (useradd enzo vanuit recovery), kijken of je daarmee kan inloggen en zoja, de nodige bestanden kopi

Offline quate

• Lid
opstartprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/26, 18:25:56 »
Met een nieuwe gebruiker krijg ik dezelfde foutmelding. Dat lukt dus niet. Systeemherstel heb ik nog niet geprobeerd. In windows houdt ik systeemherstellen altijd goed bij, maar domdom in ubuntu heb ik daar nog helemaal geen aandacht aan besteed.

Nog even info ter aanvulling:
Toen de boel bleef vasthangen was ik juist bezig wijzigingen op te slaan in een bestand op de desktop.
En:
Als ik afsluit blijft hij ook hangen met op de laatste twee regels:
"[4294855.575000] apm: BIOS nog found.
stopping MySQL database server: mysqld"

Hij doet dan niks meer en ik moet wederom geforceerd afsluiten.

Na, ga me eerst maar eens verdiepen in die systeemherstel.
Tnx alvast. Verdere tips zijn welkom!

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
opstartprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/26, 23:02:17 »
Citaat van: quate
Vervolgens heb ik memory test gedaan. Die bleef na een minuut of tien en 62% controle hangen.
Als hij gewoon blijft hangen bij memory test, dan heb je waarschijnlijk last van hardwareproblemen met je RAM-geheugen. En als dat werkelijk het probleem is dan heb je dus nieuw RAM-geheugen nodig...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline quate

• Lid
opstartprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/27, 14:27:27 »
Het lag idd aan het RAM geheugen!
Blijkbaar worden bestandjes opgeslagen tijdens installatie van updates. Ik heb met:
sudo apt-get clean
het probleem opgelost.

Bedankt voor het meedenken!