Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /lib verplaatsen van hda naar hdb?  (gelezen 1491 keer)

/lib verplaatsen van hda naar hdb?
« Gepost op: 2008/03/13, 22:16:19 »
Beste mensen,

Ik ben bezig met een Xubuntu op een oud en krap systeem.
Daarom wilde ik /lib, die nogal wat ruimte op hda inneemt verplaatsen naar hdb, die ik natuurlijk eerst van een ext3 formattering had voorzien.
met
      sudo cp -r lib /media/disk-1
heb ik volgens mij een kopie van lib gemaakt. Waar ik over twijfel is of alle (eigendoms) rechten dan ook correct mee zijn gekopieerd?
Dan lijkt het me handig dat die schijf niet meer in /media wordt gemount, maar via mtab. Maar hoe doe ik dat? en hoe zorg ik dat de rest van het systeem lib niet meer zoekt op hda maar weet dat het op hdb staat?

Graag hulp hierbij!

pablo k

/lib verplaatsen van hda naar hdb?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/13, 23:34:41 »
Zie http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16107 post 5 van Gandyman is voor /home te verplaatsen werkt volgens mij voor /lib ook.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

/lib verplaatsen van hda naar hdb?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/14, 09:06:53 »
Dat advies van Gijsbert - post van Gandyman - zag er wel aardig uit en dus ben ik als oefening maar even begonnen om de Home-dirs te verleggen.
Op dit stukje Code:

find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/tmp/

vliegen de fouten om de oren.
cpio meldt : functio open() is mislukt: bestand of map bestaat niet,  gevolgd door: kan map xxxx niet aanmaken. Toegang geweigerd.
De "info cpio"  heeft een voorbeeld commandolijn dat verdacht veel lijkt op die hierboven gebruikt is. Dus die lijkt wel in orde.

Is er wellicht toch een verschil tussen werken als root en werken met sudo??

Heeft iemand een advies?

bvd,

pablo k

/lib verplaatsen van hda naar hdb?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/14, 14:48:15 »
Ben je helemaal begonnen vanaf het begin?
Dus vanaf punt 1, dan ga je aan de gang als root, in je terminal komt het woord root voor aan te staan zoiets dus root@gijs-desktop:~# sudo -s
Als het niet mocht lukken, geef dan de inhoud van je terminal even op met copy/paste.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

/lib verplaatsen van hda naar hdb?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/14, 15:08:58 »
Pas op met het verplaatsen van /lib: geen enkel programma werkt nog als /lib verplaatst is!
Dus dan moet je alles via de live-cd veranderen. (/etc/fstab bedoel ik dan)

- SeySayux

UPDATE: als je alle permissies wilt behouden:
cp -pr /lib/* /media/hdb
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

/lib verplaatsen van hda naar hdb?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/14, 15:29:43 »
/lib  moet je idd nooit verplaatssen.

Indien je die hdb als extra ruimte wilt gebruiken voor de lib bestanden kan je het beter doen zoals ik omschrijf voor de /home.
En dan het mounten aan......

Echter met dit verschil dat je de lib bestanden nu onaangeroerd laat.

Het enigste wat je moet doen is die lege hdb mounten aan de map die je wilt vergroten.

Door hem permanent te mounten zal die map groter worden en niet meer de huidige ruimte op de HD waar nu de libs instaan belasten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

/lib verplaatsen van hda naar hdb?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/14, 15:34:05 »
Pfft, ik heb lib al verschillende keren verplaatst. Via de live-cd, (of live floppy), welteverstaan. Nu staan al m'n bibliotheken mooi in /Library.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

/lib verplaatsen van hda naar hdb?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/14, 16:43:19 »
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reakties.
Xubuntu spuugt fouten met de find ....| cpio opdracht.
In het Engelse forum vond ik een alternatief met rsync en dat werkte uitstekend voor /home.
    sudo rsync -avP /home/. /mnt/tmp

Maar nadat ik op dezelfde wijze lib had verplaatst. Bleef mijn systeem bij het afsluiten hangen. Nu moet daarbij wel zeggen dat ik misschien nogal simpel met de fstab te werk ben gegaan, nl
   /dev/hdb1   /lib ext3 defaults  0  0

Bruut de prik eraf en daarna weer aan gaf een kernel panic. Kon in een opstart script  geen /sbin/... vinden

Ben nu bezig opnieuw in te richten. Bij analyse bleek de hdb1 waarop ik de lib-bestanden had gekopieerd een fout te geven in gparted.
We gaan het straks opnieuw proberen..

Ik zou het zeer op prijs stellen als SeySayux wat uitgebreider ingaat op hoe hij precies de /lib op een andere partitie zet en wat er dan nog meer moet worden aangepast.

Tot zover dank

pablo k

/lib verplaatsen van hda naar hdb?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/14, 17:15:10 »
We zullen eerst je probleem nog eens onder ogen nemen: te weinig ruimte op je eerste harde schijf.
Wat dan in de meeste gevallen gedaan wordt, is /usr kopieren naar de tweede schijf. /bin, /sbin en /lib dienen ten allen tijden beschikbaar te zijn. Waarom? Dan zullen we eventjes moeten vertellen hoe een linuxsysteem start.
Ten eerste start de Linux-kernel. Vrijwel ommiddellijk na het starten, wordt /sbin/init gestart. Er zijn dan nog geen bestandssystemen aangekoppeld. Dit betekent ook dat symbolische links niet gevolgd kunnen worden. /sbin/init is een C-programma, en zoals ieder C-programma is het gelinkt aan libc. Waar staat libc? in /lib. Wat staat er verder nog in /lib? De linker, waarmee bibliotheken kunnen geladen worden, de C++-bibliotheek, kernelmodules, firmware, ... Met andere woorden: alles waar de kernel direct aan moet kunnen tijdens het vroege bootstadium.
Wat me wel is gelukt, is /lib verplaatsen of hernoemen binnen eenzelfde partitie. Ik heb mv gedaan, daarna een hard reset (geen enkel programma werkt meer), LiveCD gestart, partitie gemount en /lib naar /Library (de nieuwe naam) gelinkt. Herstart, alles werkte.
/usr, echter, heeft de kernel niet direct nodig. Alles wat in /usr moet gebeuren, gebeurt nadat alle bestandssystemen zijn aangekoppeld. Dus die mag gerust op een andere partitie.
Lijst van mappen die op een andere partitie gezet mogen worden:
/home
/usr
/tmp
/opt
/var
/boot
kortweg: alles behalve /bin, /sbin, /etc en /lib. In dev moeten ook twee bestanden staan, namelijk console en null. /root is ook beter om te laten staan.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

/lib verplaatsen van hda naar hdb?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/18, 19:00:55 »
SeySayux en Gandyman, even een vraag tussen door, is het mogelijk om bijv. je /lib te verplaatsen en middels een symbolic link te verwijzen? Of vraag ik nu iets heel geks?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

/lib verplaatsen van hda naar hdb?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/18, 19:23:08 »
Je bedoelt zoals ik gedaan heb, /lib verplaatsen naar /Library op dezelfde partitie?

frank@ubuntu:/$ sudo bash
Password:
root@ubuntu:/# mv lib Library
root@ubuntu:/# ln -sv Library lib
bash: ln: command not found
root@ubuntu:/# ls
bash: ls: command not found
root@ubuntu:/# /bin/l
Show 3 possibilities? y
ls
ld
ln
root@ubuntu:/# /bin/ls
bash: /bin/ls: command not found
root@ubuntu:/# halt
bash: halt: command not found
root@ubuntu:/# aaargh!
.... na een harde reset ....
Kernel Panic: /sbin/init: not found!
... even later ....
root@knoppix:/#
root@knoppix:/# mkdir /hdd; mount /dev/hda6 /hdd; cd hdd
root@knoppix:/# ln -sv Library lib
`lib' -> `Library'
root@knoppix:/# reboot
Message from root@knoppix (pty1): System is going down for reboot NOW!
En toen was alles weer pijs en vree, en de Ubuntu leefde nog lang en gelukkig en er kwam een varkentje met een lange snuit, en toen ging de computer uit!

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net