Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualisatie vanaf de bank  (gelezen 810 keer)

Hendrikdegraaf

• Gast
Virtualisatie vanaf de bank
« Gepost op: 2008/03/13, 16:43:32 »
Hallo,

Ik heb al eens eerder geprobeerd om het e.e.a. op te zetten in virtualbox en VMware, maar dat was niet helemaal gelukt. Ik denk dat dat vooral kwam doordat ik zomaar begonnen was en om allerlei specifieke tips ging vragen terwijl ik me niet realiseerde dat veel mensen virtualisatie voor heel andere doeleinden gebruiken (namelijk draaien van Windows XP) dan die van mij (test-server).

Mijn bedoeling is om Ubuntu 7.10 Server Editie te gaan installeren in een virtuele machine om een beetje mee te experimenteren (mail/file/web/mysql-server). De volgende punten lijken me belangrijk:
- De virtuele machine komt op een laptop te staan die draadloos aan het internet hangt via een Livebox (sagem).
- De virtuele server moet i.i.g. een eigen ip-adres krijgen, zodat ik vanaf de host (fysieke laptop) contact kan maken met de guest (virtuele server).
- Een werkende internetverbinding voor de virtuele server is uiteraard ook van belang.

Vragen die me al wel te binnen schoten doordat ik er vorige keer problemen mee had zijn:
1. Is het mogelijk om het bovenstaande draadloos te bewerkstelligen, of kan dit alleen via een bedraad netwerk?
(vorige keer was het namelijk wel gelukt met VMware internetverbinding én een eigen IP-adres te krijgen, maar dan werkte het alleen bedraad)

2. Welk programma kan ik het best gebruiken (VMware/ Virtualbox)?

Alvast bedankt,

Hendrik

« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/13, 17:54:08 »
Citaat
Network bridging is one of the simplest ways to use Host Interface Networking.
Bridging allows you to connect several network devices together in software, so that
data sent to one of the devices will be sent to all of them. For our purposes, this means
that virtual machines can send packages through the host’s network card, using their
own network hardware address, and receive packages sent to it. Other computers on
your network will see your guests as though they were physically connected to the
network. You will need wired (Ethernet) network hardware on the host for this as
most current wireless network devices do not support bridging.
Volgens mij is voor wat jij wil, een server laten draaien in een virtual machine die connectie met het netwerk heeft, niet draadloos mogelijk in virtualbox. (zie gebruiksaanwijzing virtualbox blz. 61

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/13, 19:34:04 »
Bridging werkt, maar het installeren is verre van eenvoudig, zie mijn aantekeningen:

zie handleiding VirtualBox: "6.5. Host Interface Networking and bridging on Linux hosts"
- methodiek
  - aanmaken bridge op de host
  - registreren bridge binnen VB
  - toekennen bridge aan de sessie
  - opmerkingen:
    - per sessie dus 1 bridge
    - ip-adres wordt op de host toegekend (vmware: in de sessie)
    - guest hoeft/kan dus niet van een statisch adres voorzien te worden
      - wordt geregeld door dhcp in de sessie
- installatie
  - na toevoeging van de bridge aan /etc/network/interfaces
    - ubuntu boot niet meer!
    - na ontsterren van 'iface eth0 inet dhcp' -> OK
    - botst met Network Manager?
  - sudo apt-get install bridge-utils
  - sudo vim /etc/network/interfaces
    auto br0
    iface br0 inet dhcp
      bridge_ports eth0
    - let op: ip-adres via dhcp!
    - statisch adres moet ook mogelijk zijn
  - sudo /etc/init.d/networking restart
    - herstart van de host lijkt noodzakelijk
  - sudo VBoxAddIF vbox0 br0
  - sessie selecteren:
  - Settings -> Network:
    - Attached to: Host Interface      
    - Interface Name: vbox0
    - Autentication Method: null
Er is ook een mogelijkheid om een dynamische bridge te maken, zie:
6.5.2. Creating interfaces dynamically when a virtual machine starts up
Hier heb ik zelf geen ervaring mee (anderen wel?), maar het zal ook wel werken...

VMware is wat dat betreft eenvoudiger, omdat deze bij installatie twee virtuele netwerksegmenten aanmaakt met een eigen DHCP-server; als je een statisch adres maakt binnen de opgegeven IP-bereik, gaat het automatisch goed. Maar goed, dat is wat mij betreft ook het enige voordeel van VMware...

Hendrikdegraaf

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/15, 11:18:21 »
Ik was er al bang voor dat het een beetje (te) ingewikkeld zou worden (voor mij).

Ik een alternatief gevonden: ik heb een langere netwerkkabel gekocht! Nu wordt het virtualisatie vanaf de eettafel. :-) Op zich ook prima. Ik ben nu Ubuntu server aan het installeren op de VMware virtual machine.

Bedankt voor de tips!