Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux met Vista grafische features  (gelezen 1520 keer)

Gast

• Gast
Linux met Vista grafische features
« Gepost op: 2006/07/25, 19:56:47 »
Hoi Allen,

Ik heb vernomen dat er voor Linux ook een desktop is die de features heeft zoals die ook in Vista zitten. Kan iemand mij vertellen wat ik moet installeren om dit ook eens te proberen?

Tnx!

« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/25, 20:33:23 »
Dat kan je doen met Compiz, samen met ofwel XGL of AIGLX. Voor zover ik weet werkt AIGLX niet goed voor NVidia kaarten en werkt juist XGL minder met ATI kaarten, maar daar kan ik me in vergissen. In ieder geval draait het soepel op mijn 2100 AMD met een GeForce 6600, dus je hebt er geen 'vista'-zware computer voor nodig. Ik heb het geinstalleerd via deze howto, maar er zijn er verschillende, dus zoek m.b.v. je grafische kaart en de bovengenoemde steekwoorden. Zo kan het er uitzien: google video. De drie effecten die naast fraai ook functioneel zijn, is de 3D desktop switch, de 'apple' window overzichts toets en de weergave van task switching. De enige problemen die ik ervaar met deze nog experimentele software is dat sommige programma's transparant lijken waar ze zwart proberen weer te geven, en dat sommige applicaties een titlebar missen (bijv. VLC, aMule). Aanrader: erg fraai en je kan het in principe gewoon aan of uit zetten.

Edit: Oops! Toch maar testen die links de volgende keer :) Dank je, profoX.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/25, 20:59:11 »
@Kelderkeuken, je google video verwijst naar de howto, en de howto verwijst naar de installatie van xwinwrap

@Jer, de meeste tutorials geven geen up2date en veilige informatie zodat het moeilijk is om achteraf je systeem terug te fixen. Als je mij een beetje tijd geeft dan schrijf ik een simpele maar goede en veilige Nederlandse AIGLX/XGL/Compiz howto :)

AIGLX werkt het beste met open source drivers van Intel en ook met open source drivers van ATI (radeon+dri) - het werkt nog niet met proprietary drivers
AIGLX + Compiz draait perfect inclusief fullscreen transparante video (mplayer/xshm) op mijn 900 Mhz laptop met 256MB ram en een ATI Mobility Radeon 7500 32MB grafische kaart (geoptimaliseerd met driconf en xorg ingesteld op 16bit, anders wel wat haperingen op deze oude kaart)

XGL werkt met de proprietary drivers van Nvidia (nvidia) en ATI (fglrx)
XGL draait perfect inclusief fullscreen transparante video (mplayer/gl2) op mijn 1.8 Ghz Pentium 4 met 512MB ram en een Nvidia Geforce 3 ti 200 64MB (AGP 4x ingeschakeld en xorg gewoon op 24bit, omdat XGL niet werkt in 16bit modus, maar XGL + deze kaart heeft geen probleem met een soepele werking onder 24bit)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Jerry

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/25, 21:24:57 »
Citaat van: profoX
@Kelderkeuken, je google video verwijst naar de howto, en de howto verwijst naar de installatie van xwinwrap

@Jer, de meeste tutorials geven geen up2date en veilige informatie zodat het moeilijk is om achteraf je systeem terug te fixen. Als je mij een beetje tijd geeft dan schrijf ik een simpele maar goede en veilige Nederlandse AIGLX/XGL/Compiz howto :)

AIGLX werkt het beste met open source drivers van Intel en ook met open source drivers van ATI (radeon+dri) - het werkt nog niet met proprietary drivers
AIGLX + Compiz draait perfect inclusief fullscreen transparante video (mplayer/xshm) op mijn 900 Mhz laptop met 256MB ram en een ATI Mobility Radeon 7500 32MB grafische kaart (geoptimaliseerd met driconf en xorg ingesteld op 16bit, anders wel wat haperingen op deze oude kaart)

XGL werkt met de proprietary drivers van Nvidia (nvidia) en ATI (fglrx)
XGL draait perfect inclusief fullscreen transparante video (mplayer/gl2) op mijn 1.8 Ghz Pentium 4 met 512MB ram en een Nvidia Geforce 3 ti 200 64MB (AGP 4x ingeschakeld en xorg gewoon op 24bit, omdat XGL niet werkt in 16bit modus, maar XGL + deze kaart heeft geen probleem met een soepele werking onder 24bit)
Schrijf maar, dan ben ik de eerste die je er mee mag helpen :P