Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gOS  (gelezen 14153 keer)

Offline hadez

• Lid
gOS
« Reactie #25 Gepost op: 2008/03/13, 13:36:26 »
Nee. Idd, dat had ik ook al gevonden. De meeste icoontjes zijn gewoon linkjes, dus die kan je gewoon verwijderen, maar ik vind het geen prettig OS. Het is wel snel en simpel, maar tov de gewone ubuntu, voel ik me echt "opgesloten". Ik kan veel te weinig instellen, en om nou alles opnieuw uit te moeten vinden, nee, geef mij maar gewoon lekker de Original.

schoappied

• Gast
gOS
« Reactie #26 Gepost op: 2008/03/13, 13:44:15 »
Citaat van: hadez
Nee. Idd, dat had ik ook al gevonden. De meeste icoontjes zijn gewoon linkjes, dus die kan je gewoon verwijderen, maar ik vind het geen prettig OS. Het is wel snel en simpel, maar tov de gewone ubuntu, voel ik me echt "opgesloten". Ik kan veel te weinig instellen, en om nou alles opnieuw uit te moeten vinden, nee, geef mij maar gewoon lekker de Original.
wijze woorden, wijze woorden :)

Offline idefix

• Lid
gOS
« Reactie #27 Gepost op: 2008/03/13, 13:57:08 »
Citaat van: hadez
Hoe een bal rollen kan: ik heb gisteren door jouw openingspost even een kijkje genomen bij gOS  en vandaag werk ik er al mee. En ik vind het aangenaam. Normaal ben ik zo impulsief niet, maar ik denk dat het "liefde op het eerste zicht" is. Het systeem zal zich wel moeten bewijzen tgo de "normale" Ubuntu, maar tot nu toe gaat alles prima (we zijn ook nog maar enkele uurtjes ver ;))
Het zal wel allemaal een kwestie van smaak zijn, maar ik vind het heel mooi.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

gOS
« Reactie #28 Gepost op: 2008/03/13, 16:40:37 »
Hier een kort verslag over gOS van iemand die minder geluk had... nooit in VMware zetten, jongens!
http://seysayux.wordpress.com/2008/03/13/gos-mijn-ervaringen/

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline idefix

• Lid
gOS
« Reactie #29 Gepost op: 2008/03/13, 16:48:35 »
Citaat van: SeySayux
Hier een kort verslag over gOS van iemand die minder geluk had... nooit in VMware zetten, jongens!
http://seysayux.wordpress.com/2008/03/13/gos-mijn-ervaringen/

- SeySayux
Onderaan in het verslag staat ook "Het is voor mij een absolute aanrader als je nog een oude PC hebt" maar het is waar: het eerste wat ik gedaan heb, is via synaptic een terminal geïnstalleerd.

Offline idefix

• Lid
gOS
« Reactie #30 Gepost op: 2008/03/13, 21:41:24 »
Ha, toch een eerste minpunt: de window-buttons (sluiten, maximaliseren, minimaliseren) zitten links bovenaan; en dan nog in een compleet rare volgorde: (van links naar echts: sluiten, minimaliseren, maximaliseren). Op zich is dat geen ramp, men is daar snel aan gewend. Maar ik bedenk nu dat ik voor mijn werk met windows werk, dus ik vrees elke keer een mentale switch te moeten maken. Nuja, al bij al een klein ongemak maar ik zie er het nut niet van in. Het is zo een beetje als een fiets waarvan de bel op het bagagerek gemonteerd staat...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
gOS
« Reactie #31 Gepost op: 2008/03/13, 23:13:51 »
Citaat van: idefix
Ha, toch een eerste minpunt: de window-buttons (sluiten, maximaliseren, minimaliseren) zitten links bovenaan; en dan nog in een compleet rare volgorde: (van links naar echts: sluiten, minimaliseren, maximaliseren). Op zich is dat geen ramp, men is daar snel aan gewend. Maar ik bedenk nu dat ik voor mijn werk met windows werk, dus ik vrees elke keer een mentale switch te moeten maken. Nuja, al bij al een klein ongemak maar ik zie er het nut niet van in. Het is zo een beetje als een fiets waarvan de bel op het bagagerek gemonteerd staat...
Zo is het ook op de Apple Mac OS/X. gOS wil daar zoveel mogelijk op lijken, qua gebruikerservaring. Ik ben niet dol op OS/X (heb er wel eens wat mee gespeeld, in de computerwinkel), maar ik moet zeggen: daar wen je snel aan.

schoappied

• Gast
gOS
« Reactie #32 Gepost op: 2008/03/13, 23:19:51 »
Citaat van: pjotr123
Zo is het ook op de Apple Mac OS/X. gOS wil daar zoveel mogelijk op lijken, qua gebruikerservaring. Ik ben niet dol op OS/X (heb er wel eens wat mee gespeeld, in de computerwinkel), maar ik moet zeggen: daar wen je snel aan.
Dit in tegenstelling tot een bel op je bagagedrager...

gOS
« Reactie #33 Gepost op: 2008/03/14, 08:24:43 »
Citaat van: schoappied
Dit in tegenstelling tot een bel op je bagagedrager...
Ik had er nog eens geen last van :). Integendeel zelfs ;).

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

kurosaki_ichigo

• Gast
gOS
« Reactie #34 Gepost op: 2008/03/14, 11:17:42 »
Is mooie software voor mijn moeder die gebruikt google software

Offline idefix

• Lid
gOS
« Reactie #35 Gepost op: 2008/03/14, 11:23:22 »
Citaat van: kurosaki_ichigo
Is mooie software voor mijn moeder die gebruikt google software
Bedoel je Google Docs en zo? Het ziet er inderdaad veelbelovend uit.

Valeeva

• Gast
gOS
« Reactie #36 Gepost op: 2008/03/14, 12:30:06 »
@idefix

In mijn gOS worden webpagina's echt veel sneller geladen dan in standaard Ubuntu. Merk jij dat ook?

Offline idefix

• Lid
gOS
« Reactie #37 Gepost op: 2008/03/14, 13:36:05 »
Citaat van: Valeeva
@idefix

In mijn gOS worden webpagina's echt veel sneller geladen dan in standaard Ubuntu. Merk jij dat ook?
Ja, het gaat heel snel. Ik denk dat dat komt omdat Enlightement een lichte windowmanager is. Ik draai het hier alleszins op een laptop van 5-6 jaar oud (tweedehands gekocht: dus ECHT Green-OS ;))

Ik heb wel al een paar keer een bug melding gekregen: dan komt er een soort messagebox:
Enlightenment error. This is very bad. Enlightenment SEGV'd.En dan nog wat blabla dat het waarschjnlijk een bug is. Er staat wel een knop restore bij en als je daar op klikt, loopt het weer.

Toch is het duidelijk dat het nog niet op punt staat. Het is dan ook een beta-versie (dat is toch een test-versie? Kan iemand dit bevestigen?). Als ik bepaalde iconen of de klok wil verplaatsen, verdwijnen ze...

Nuja, dat zullen kinderziekten zijn, en ik ben heel erg vergevingsgezind, want ik vind het een heel leuk opzet: pc's voor IEDEREEN, en dan nog met gerecycleerde pc's!
Een radicale breuk met de trend van sneller, meer, hoger, blitzer,... (hoewel dit een heel blitz systeem is)

Valeeva

• Gast
gOS
« Reactie #38 Gepost op: 2008/03/14, 16:32:12 »
Ja die error die jij noemt heb ik toevallig vandaag voor het eerst gezien.

Ergens op het net, maar ik heb geen bevestiging kunnen vinden, staat dat gOS 3 geen Enlightenment meer zal zijn maar Gnome. Ik ben heel erg benieuwd hoeveel impact dat zal hebben op de prestaties. De nieuwe versie zal gebasseerd worden op Hardy. Het zou een gestripte Hardy Heron met hele mooie Gnome desktop kunnen worden. Ik ben benieuwd.

En idd, gOS wordt nog steeds beta genoemd. Maar dat is de trend in softwareland geloof ik.

Offline idefix

• Lid
gOS
« Reactie #39 Gepost op: 2008/03/15, 20:56:57 »
Citaat van: Valeeva
Ja die error die jij noemt heb ik toevallig vandaag voor het eerst gezien.

Ergens op het net, maar ik heb geen bevestiging kunnen vinden, staat dat gOS 3 geen Enlightenment meer zal zijn maar Gnome. Ik ben heel erg benieuwd hoeveel impact dat zal hebben op de prestaties. De nieuwe versie zal gebasseerd worden op Hardy. Het zou een gestripte Hardy Heron met hele mooie Gnome desktop kunnen worden. Ik ben benieuwd.

En idd, gOS wordt nog steeds beta genoemd. Maar dat is de trend in softwareland geloof ik.
Valeeva, je hebt gelijk: je moet je info halen van ergens op het net. Ik heb nog nooit zo'n kale site gezien als de website van gOS. Het oogt wel mooi, maar er staat bijna geen info op. En de twee fora zijn ook niet echt levendig. Zeker als je vergelijkt met dit forum hier. Het is dus vooral zelfbehelpen.
Als ze inderdaad Gnome gaan nemen, zal ik moeten afhaken met mijn oude bakje. Ik dacht nu net dat de "g" ook voor "green" stond: oude computers weer een nieuw leven inblazen. Heb ik toch ook ergens gelezen (maar ook niet op hun site). Ik vind het toch een rare bedoening. Misschien is het gewoon nog wat te nieuw?

Eider

• Gast
gOS
« Reactie #40 Gepost op: 2008/03/15, 21:00:08 »
Downloaden van gOS is echt een feest zeg....
Met dat torrent bestand krijg je hoogstens 100 kb/s.
De ftp servers werken alle niet :P.
Heb er vanmiddag een paar uur over gedaan om het binnen te halen.

Offline idefix

• Lid
gOS
« Reactie #41 Gepost op: 2008/03/15, 21:45:07 »
Citaat van: Eider
Downloaden van gOS is echt een feest zeg....
Met dat torrent bestand krijg je hoogstens 100 kb/s.
De ftp servers werken alle niet :P.
Heb er vanmiddag een paar uur over gedaan om het binnen te halen.
Welcome to gOS! ;) Tja, het is een beetje behelpen, ook het systeem zelf. Maar ik wil niet (direct) opgeven. Als hier de kinderziekten kunnen uitgedeukt worden, heb je een pracht-systeem.

schoappied

• Gast
gOS
« Reactie #42 Gepost op: 2008/03/15, 22:12:24 »
Waarom bouw je zelf niet een prachtsysteem? Neem Ubuntu als basis, een leuke desktopomgeving, windowmanager, wat tweaken naar eigen believen en wees een blij mens... Trust yourself!

Offline idefix

• Lid
gOS
« Reactie #43 Gepost op: 2008/03/15, 23:37:27 »
Waarom bouw je zelf niet een prachtsysteem? Neem Ubuntu als basis, een leuke desktopomgeving, windowmanager, wat tweaken naar eigen believen en wees een blij mens... Trust yourself!
Hallo schoappied, het is nu zaterdagavond, 23.23 uur. Een prachtig uur om eens de filosoof uit te hangen. Ik weet dat ik met de alternate CD een pracht-systeem opzet : Ubuntu-command line, Xorg, dan een lightweight windowmanager, synaptic en firefox installeren, en ik ben vertrokken. Dit alles in 1 uur (met update en upgrade)!
Maar... ik had zo'n systeem op mijn oude lappie. Draaide goed. En toen viel mijn oog op deze eigenste topic: gOS. Ik ben nu geen echte distro-hopper, maar ik ben eens een kijkje gaan nemen en ik was meteen verliefd. Snap je, het concept, de filosofie erachter ("Ubuntu: Linux for human beings", "gOS: Linux for human beings who shop at Walmart") : het is een filosofie van mens- en milieulievendheid: ipv een nieuwe computer te kopen, kun je een oude recycleren (een tweede leven geven), dus het is wel milieuvriendelijker dan een nieuwe te kopen. Bovendien krijgen hierdoor mensen toegang tot Cyberspace die anders de (financiële) mogelijkheid niet hadden. Ik vind het idee van die low-budget maar toch volledig functionele computers het van het. Dit is echt "internet voor iedereen". Daarom ga ik het toch een kans geven. Er zit een enorm potentieel in (ik bedoel dit niet commercieel), en als het ooit ECHT op poten staat, zal ik een ware apostel zijn van deze "blijde boodschap". Mij gaat het niet zozeer om die google-apps (hoewel ik geloof in de mogeijkheden ervan), maar om het ganse concept.

schoappied

• Gast
gOS
« Reactie #44 Gepost op: 2008/03/16, 00:26:05 »
Hallo schoappied, het is nu zaterdagavond, 23.23 uur. Een prachtig uur om eens de filosoof uit te hangen. Ik weet dat ik met de alternate CD een pracht-systeem opzet : Ubuntu-command line, Xorg, dan een lightweight windowmanager, synaptic en firefox installeren, en ik ben vertrokken. Dit alles in 1 uur (met update en upgrade)!
Maar... ik had zo'n systeem op mijn oude lappie. Draaide goed. En toen viel mijn oog op deze eigenste topic: gOS. Ik ben nu geen echte distro-hopper, maar ik ben eens een kijkje gaan nemen en ik was meteen verliefd. Snap je, het concept, de filosofie erachter ("Ubuntu: Linux for human beings", "gOS: Linux for human beings who shop at Walmart") : het is een filosofie van mens- en milieulievendheid: ipv een nieuwe computer te kopen, kun je een oude recycleren (een tweede leven geven), dus het is wel milieuvriendelijker dan een nieuwe te kopen. Bovendien krijgen hierdoor mensen toegang tot Cyberspace die anders de (financiële) mogelijkheid niet hadden. Ik vind het idee van die low-budget maar toch volledig functionele computers het van het. Dit is echt "internet voor iedereen". Daarom ga ik het toch een kans geven. Er zit een enorm potentieel in (ik bedoel dit niet commercieel), en als het ooit ECHT op poten staat, zal ik een ware apostel zijn van deze "blijde boodschap". Mij gaat het niet zozeer om die google-apps (hoewel ik geloof in de mogeijkheden ervan), maar om het ganse concept.
Om 23:23 kun je beter in je bed liggen dromen... Mag ik je erop wijzen dat Google zeer veel baat bij heeft als zoveel mogelijk mensen linux met firefox (met google toolbar) gebruiken in plaats van windows? Een oproep dat er nu ook computers zijn voor de minder financieel bedeelde mens, komt mij een beetje huichelachtig over. Dit kan natuurlijk aan mij liggen. Daarnaast dient gezegd dat Google officieel niet verantwoordelijk is voor gOS. Toch vind ik het een beetje een schimmig zaakje. Hoe kan het dat juist gOS door wallmart wordt verkocht en waarom niet de gewone Ubuntu? Is het niet vreemd dat een zeer nieuwe distro wordt uitgekozen voor verkoop?

Stel dat Google niet achter het geheel zit, dan is het nog steeds de vraag waarom de mensen achter gOS, als ze dan al een goedkope en milieuvriendelijk OS willen aanbieden, niet gewoon Ubuntu gebruiken en die met de pc's op wallmart verkopen. Nu gebruiken ze de apps van een miljardenbedrijf, welke de privacy van de mensen (die ze zo graag willen helpen) schendt en met behulp van die gratis vergaarde informatie miljarden verdient.

Ik weet niet hoe lang jij al op Ubuntu zit, maar je lijkt me nog een beetje zoekende en volgens mij zoek je in de verkeerde richting. Je geeft aan dat het je niet om de google apps gaat. Daar is mijn inziens ook geen enkele reden voor. De google apps zullen best lekker werken, maar linux Ubuntu heeft voor de desktop voldoende goede vrije alternatieven. Voor gebruik van de Google apps op het internet hoef je geen gOS te hebben. Ik zou het niet fijn vinden als een bedrijf als Google ook info van je desktop kan halen, laat dat lekker bij het internet of zelfs dat niet...

Clou van het verhaal:

Les1: wees een beetje minder naïef ten opzichte van Google. Het miljardenbedrijf heeft er bedrijfsmatig groot voordeel van als iedereen, ook de 'arme' mensen, zoveel mogelijk op het www zitten en niet windows en het liefst google apps gebruiken op hun desktop.

les2: gOS heeft geen meerwaarde ten opzichte Ubuntu. Met Ubuntu ben je meer vrij dan met gOS en kun je zelf je desktop net zo mooi en snel maken als de mensen van gos dat kunnen, maar dan helemaal naar je eigen wensen.

Offline idefix

• Lid
gOS
« Reactie #45 Gepost op: 2008/03/16, 08:16:46 »
Om 23:23 kun je beter in je bed liggen dromen... Mag ik je erop wijzen dat Google zeer veel baat bij heeft als zoveel mogelijk mensen linux met firefox (met google toolbar) gebruiken in plaats van windows? Een oproep dat er nu ook computers zijn voor de minder financieel bedeelde mens, komt mij een beetje huichelachtig over. Dit kan natuurlijk aan mij liggen. Daarnaast dient gezegd dat Google officieel niet verantwoordelijk is voor gOS. Toch vind ik het een beetje een schimmig zaakje. Hoe kan het dat juist gOS door wallmart wordt verkocht en waarom niet de gewone Ubuntu? Is het niet vreemd dat een zeer nieuwe distro wordt uitgekozen voor verkoop?

Stel dat Google niet achter het geheel zit, dan is het nog steeds de vraag waarom de mensen achter gOS, als ze dan al een goedkope en milieuvriendelijk OS willen aanbieden, niet gewoon Ubuntu gebruiken en die met de pc's op wallmart verkopen. Nu gebruiken ze de apps van een miljardenbedrijf, welke de privacy van de mensen (die ze zo graag willen helpen) schendt en met behulp van die gratis vergaarde informatie miljarden verdient.

Ik weet niet hoe lang jij al op Ubuntu zit, maar je lijkt me nog een beetje zoekende en volgens mij zoek je in de verkeerde richting. Je geeft aan dat het je niet om de google apps gaat. Daar is mijn inziens ook geen enkele reden voor. De google apps zullen best lekker werken, maar linux Ubuntu heeft voor de desktop voldoende goede vrije alternatieven. Voor gebruik van de Google apps op het internet hoef je geen gOS te hebben. Ik zou het niet fijn vinden als een bedrijf als Google ook info van je desktop kan halen, laat dat lekker bij het internet of zelfs dat niet...

Clou van het verhaal:

Les1: wees een beetje minder naïef ten opzichte van Google. Het miljardenbedrijf heeft er bedrijfsmatig groot voordeel van als iedereen, ook de 'arme' mensen, zoveel mogelijk op het www zitten en niet windows en het liefst google apps gebruiken op hun desktop.

les2: gOS heeft geen meerwaarde ten opzichte Ubuntu. Met Ubuntu ben je meer vrij dan met gOS en kun je zelf je desktop net zo mooi en snel maken als de mensen van gos dat kunnen, maar dan helemaal naar je eigen wensen.
Als u zegt dat het een beetje een "schimmig verhaal" is, versta ik dat volledig: ik heb ook dat gevoel, ik heb zelfs het gevoel dat er bewust zo weinig mogelijk info gegeven wordt, omdat ze iets te verbergen hebben(?). Ik weet het niet, ik ben nog steeds niet paranoia, maar het zadelt mij ook op met gemengde gevoelens...
Uw "lessen" zal ik ter harte nemen, maar toch enkele bedenkingen:
- ik denk dat de google apps een nieuwe manier van werken zullen stimuleren. Er zullen dingen mogelijk zijn , die dat zonder google apps niet waren. Bovendien zullen er vroeg of laat concurrenten opstaan met alternatieven (die dan wel beter zullen moeten zijn...). Ik geloof dus niet dat Google uit is op de alomvattende controle van alle desktops ter wereld...
- dat gOS geen meerwaarde heeft tov Ubuntu, daar ben ik het mee eens. Het IS een Ubuntu, die er echter wel heel aantrekkelijk uitziet, maar dat kun je met Ubuntu inderdaad ook bereiken.

Ik ben inderdaad (nog) een zoekend iemand.

schoappied

• Gast
gOS
« Reactie #46 Gepost op: 2008/03/16, 23:37:17 »
Nou succes met je zoektocht, al zit met Ubuntu goed hoor :) . Misschien is het eens leuk om te kijken hoe distro's als Mandriva, FreeBSD, Fedora, Debian, Pardus, Suse etc. werken. Zelf heb ik ook een en ander geprobeerd (centOS, Sidux, Fedora, 64studio, Musix, Pardus, Fedora, Mandriva, Scientific linux), maar ik houd het toch bij Debian testing en Ubuntu. Uiteindelijk lijken ze allemaal vrij veel op elkaar, maar ik vind apt (of aptitude) lekker werken... Verschillen zitten misschien nog wel meer in de desktopomgevingen welke ik ook veel geprobeerd heb (gnome, kde, xfce, fluxbox)...
Genoeg om te zoeken en te proberen dus ;)

OVerigens lijkt het erop dat gOS door wallmart van de markt is gehaald: http://www.desktoplinux.com/news/NS9088528047.html

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
gOS
« Reactie #47 Gepost op: 2008/03/16, 23:39:00 »
OVerigens lijkt het erop dat gOS door wallmart van de markt is gehaald: http://www.desktoplinux.com/news/NS9088528047.html
Niet van de markt gehaald, want je kunt de Everex-PC met gOS nog steeds via de webstek van Walmart kopen. Wel halen ze hem van de schappen in de winkel.

En ik vind gOS een geweldig idee. Ook al omdat ik van Google hou. En jij hebt inmiddels zelf ook een Gmail-adres, Schoappied, haha!

schoappied

• Gast
gOS
« Reactie #48 Gepost op: 2008/03/16, 23:45:45 »
Niet van de markt gehaald, want je kunt de Everex-PC met gOS nog steeds via de webstek van Walmart kopen. Wel halen ze hem van de schappen in de winkel.

En ik vind gOS een geweldig idee. Ook al omdat ik van Google hou. En jij hebt inmiddels zelf ook een Gmail-adres, Schoappied, haha!
Van Google houden... mmm, lijkt me een verkeerd object van liefde.

Gmail ja, maar die had ik al een tijdje hoor... ik gebruik het slechts voor 'afvalmail' >> fora en mailinglists. Eerst ook voor mn persoonlijke mail, maar ik ben bewust overgestapt naar @home... Ik vind het namelijk vrij ver gaan om kernwoorden uit je mail te filteren en daar advertenties aan te koppelen... dat moet je als klant maar net willen.

Offline idefix

• Lid
gOS
« Reactie #49 Gepost op: 2008/03/16, 23:57:24 »
Nou succes met je zoektocht, al zit met Ubuntu goed hoor :) . Misschien is het eens leuk om te kijken hoe distro's als Mandriva, FreeBSD, Fedora, Debian, Pardus, Suse etc. werken. Zelf heb ik ook een en ander geprobeerd (centOS, Sidux, Fedora, 64studio, Musix, Pardus, Fedora, Mandriva, Scientific linux), maar ik houd het toch bij Debian testing en Ubuntu. Uiteindelijk lijken ze allemaal vrij veel op elkaar, maar ik vind apt (of aptitude) lekker werken... Verschillen zitten misschien nog wel meer in de desktopomgevingen welke ik ook veel geprobeerd heb (gnome, kde, xfce, fluxbox)...
Genoeg om te zoeken en te proberen dus ;)

Het jammere uit dat artikel is vooral dat zo'n zaken geschreven worden:

"Middle America Rejects Wal-Mart Linux Experiment"
 "Linux PCs Flop on Wal-Mart Shelves."

En dat is veel belangrijker dan onze discussie over gOS en Ubuntu.