Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP op de IDE-schijf en Ubuntu op de SCSI-schijf mogelijk?  (gelezen 795 keer)

potter

  • Gast
XP op de IDE-schijf en Ubuntu op de SCSI-schijf mogelijk?
« Gepost op: 2008/03/11, 22:29:58 »
Hoi,

Ik heb een systeem met een IDE-schijf en verder nog een aantal scsi-schijven. Op de IDE-schijf draait XP en ik heb op 1 van de scsi-schijven Ubuntu 7.10 geinstalleerd. Nu krijg ik bij het opstarten dus een foutmelding: error 21. Ik heb alle overige scsi-schijven eruit getrokken en ook al de flags m.b.v. GParted veranderd, Ik had namelijk op beide schijven, zowel scsi als IDE een "bootflag" staan en dacht dat het hier misschien wel aan zou kunnen liggen. Ook dit leverde niets op en ik heb vervolgens Ubuntu weer overnieuw geinstalleerd en ditmaal de volledige scsi-schijf gebruikt voor de installatie. Zat erover te denken om dit nogmaals te doen en dan bij geavanceerde opties de installatieplaats van de bootmanager (grub?) te veranderen van hd0,0 naar hd3,0, of eventueel zelfs alle schijven leeg te maken en zowel XP als Ubuntu opnieuw te installeren, maar het leek me beter om eerst even hier te vragen of er iemand is die een simpeler oplossing weet, want dat herinstalleren kan natuurlijk altijd nog.

Disk /dev/sda: 8438 MB, 8438685696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 1025 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x236d236c

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        1024     8225248+   7  HPFS/NTFS

Disk /dev/sdc: 18.3 GB, 18373349376 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 2233 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x96378fdb

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdc1   *           1        2135    17149356   83  Linux
/dev/sdc2            2136        2233      787185    5  Extended
/dev/sdc5            2136        2233      787153+  82  Linux swap / Solaris

Alvast bedankt,

groeten,

Potter

XP op de IDE-schijf en Ubuntu op de SCSI-schijf mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/11, 22:52:19 »
Ik had ook eerst Ubuntu geïnstalleerd en daarna XP op een IDE schijf deze is ook hd 0 geworden mijn SATA schijf was daardoor hd 1 geworden, ik heb grub op hd 0 geïnstalleerd en de Grub menu.list aangepast in Gutsy hier stond Gutsy nog op hd(0,5) en naderhand verandert in hd (1,5) dat moet je voor de recovery mode ook doen, en eventuele andere versies. Je moet ook zorgen dat je IDE schijf in je BIOS als eerste staat.
Als je nog vragen of opmerkingen hebt lees ik ze wel.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

potter

  • Gast
XP op de IDE-schijf en Ubuntu op de SCSI-schijf mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/12, 00:49:01 »
Okay, ik heb eerst in de BIOS de IDE schijf uitgezet, zodat ik alleen de scsi-schijf had en toen kreeg ik met het opstarten WEL de bootmanager. Vervolgens heb ik met "e" (edit) de root veranderd en toen deed alles het behalve de GUI. Vervolgens heb ik alles weer vanaf cd opgestart en menu.lst veranderd (boot-volgorde want ik wilde eerst XP en daarna pas Ubuntu op laten starten) en gekeken met GParted naar de benaming van mijn schijven. Hier zag ik dat de scsi-schijf nu sda heette i.p.v. sdc zoals tevoren.  En mijn IDE heette nu sdb i.p.v. sda. Vervolgens alles weer herstart en in de BIOS weer de instellingen teruggezet en weer opgestart en alles werkt perfect. Kortom, was alleen een probleem in de benaming van de schijven waardoor de schijven niet gevonden werden door Grub.

Toch bedankt iedereen,

Groet,

Potter