Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XFCE en bureaublad  (gelezen 801 keer)

Offline Marc Duval

• Lid
  • Steunpunt: Nee
XFCE en bureaublad
« Gepost op: 2008/03/10, 17:03:08 »
Mijn vaste pc begint een beetje op leeftijd te komen. Om hem toch nog een tijdje te kunnen houden, schakelde ik over van Gnome naar Xfce. Werkt mooi en doet eigenlijk wat ik nodig heb.

Wat ik een beetje vreemd vind is dat er blijkbaar twee bureaubladen zijn. Eén dat erg lijkt op mijn bureaublad in Gnome, met dezelfde achtergrond en icoontjes, maar met schreeuwlelijke kleine fonts, en één dat actief wordt als ik in bureaubladbeheer aanvink dat xfce het bureaublad moet beheren. Ik krijg dan een andere achtergrond, andere icoontjes en mooiere fonts.

Als ik dan herstart komt eerst het xfce bureaublad en daarna het Gnome bureaublad.

Als ik niet aanvink dat xfce mijn bureaublad moet beheren, wie beheert het dan wel? Ik kan hier allemaal niet zo goed aan uit.

Net nog opgemerkt: ook in Thunderbird is de tekst in de berichten klein en lelijk. In Firefox heb ik dit in de about:config kunnen aanpassen, maar in Thunderbird vind ik zoiets niet.

Offline Thomas de Graaff

• Lid
XFCE en bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/10, 17:26:22 »
Ik ben ook een probleem tegengekomen in xubuntu met fonts in firefox en ubuntu. Dit heb ik kunnen oplossen door in de file ~/.config/xfce4/Xft.xrdb de volgende lijn aan het einde toe te voegen: Xft.dpi: 96Maak eerst een backup:
cp ~/.config/xfce4.xrdb ~/.config/xfce4.xrdb.bakDan:
echo Xft.dpi: 96 >> ~/.config/xfce4/Xft.xrdbUitloggen en weer inloggen, en de letters zouden normaal kunnen zijn in firefox. Zo niet, weer herstellen:
mv ~/.config/xfce4.xrdb.bak ~/.config/xfce4.xrdbPS, mocht je in firefox de lijn in about:config

layout.css.dpi

op de waarde 0 hebben gezet, dan kan deze nu weer terug naar -1, tenminste bij mij...

Offline Marc Duval

• Lid
XFCE en bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/11, 07:47:09 »
Dat was de oplossing voor mijn probleem. Bedankt!

Heb je ook een idee hoe het zit met dat dubbele bureaublad?

Offline Thomas de Graaff

• Lid
XFCE en bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/11, 13:40:43 »
Volgens mij kan je bij het inlogscherm van ubuntu, waar je je gebruikersnaam en wachtwoord moet invoeren, ook kiezen of je een gnome, danwel een xfce sessie wilt doen. Misschien dat jij nu bij het inloggen (automatisch) kiest voor een gnome sessie, en vervolgens xfce het bureaublad laat beheren. Maar ik weet verder niet veel daarvan omdat ik alleen xfce gebruik.

Offline Kees3

• Lid
  • Steunpunt: Ja
XFCE en bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/11, 13:50:15 »
Heb je misschien nautilus geinstalleerd? Ik had hetzelfde probleem nadat ik nautilus geinstalleerd had.

Offline Marc Duval

• Lid
XFCE en bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/11, 15:11:44 »
Nautilus is geïnstalleerd omdat ik ook gnome gebruik op dezelfde pc. Ik heb altijd met gnome gewerkt, maar ik hoop met xfce een beetje snelheid te winnen. Mijn gezinsgenoten werken echter nog met gnome. Dus nautilus wil ik nog wel houden.

Is het dan zo dat xfce delen uit gnome gebruikt?