Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Ubuntu VMserver op server niet bereiken vanaf XP werkstation  (gelezen 779 keer)

Batje4

• Gast
Hallo allen,

Sinds enkele dagen heb ik een 64-bit Ubuntu 7.10 geinstalleerd op nieuw aangeschafte hardware . Met Windows kan ik redelijk uit de voeten, maar op linux gebied ben ik vrijwel newbie.

Met hulp van alle forums ben ik nu op de volgende situatie beland:
1. Ubuntu Desktop 7.10 x64 heb ik standaard geinstalleerd, dus met grafische schil
2. Xinetd toegevoegd
3. eth0 heeft vast ip-adres 192.168.1.100 gekregen ipv dynamisch adres, zodat ik vmserver vanaf andere werkstations (laptop etc) kan benaderen.
4. alle updates toegevoegd
5. VMserver 2.0 beta geinstalleerd. Op server zelf is vmserver te benaderen via http://[naam_server]

Tot zover geen enkele foutmelding. Internet is prima bereikbaar.
Probleem:
- ik wil de vm-server remote kunnen beheren. v2.0 is webbased, dus ik zou het erg prettig vinden als ik vanaf mijn bank met een browser een nieuwe vm kan aanmaken. Met een browser vanaf 192.168.1.8 krijg ik geen connectie, zowel op ip-adres niet als op servernaam (via hostsfile op xp-machine). Er zit een switch tussen beide machines, waarop ook de rest van het netwerk zit.

Ping actie van vm-server naar xp-werkstation 192.168.1.8 werkt. Ping vanaf xp-werkstation 192.168.1.8 naar server 192.168.1.100 werkt niet.
Een reboot heb ik geprobeerd (ik kom uit de windows hoek ten slotte), maar helaas, geen verbetering.

Op het forum zag ik dat Ubuntu 7.10 standaard geen firewall heeft draaien, dus ga ik er van uit dat het daar niet aan ligt (al vind ik dat infobeveiligingstechnisch vreemd). Iemand een idee?

Any help is greatly appreciated. Anders stap ik over op een windows 64-bit variant... ;-)

EDIT 1:
- na een tweede reboot blijkt het internet niet langer bereikbaar. De settings voor de eth0 zijn nog wel zichtbaar (onder network manager), maar pingen of internetten is niet langer mogelijk.
- aanpassen van de settings voor eth0 leidt tot een vastloper.
- na weer een reboot staan de oude settings er weer. Ik heb wederom geprobeerd om terug te switchen naar "roaming", maar wederom loopt het systeem vast.

EDIT 2:
- inmiddels ben ik nog even teruggegaan op windows. Ook daar hetzelfde probleem. Is dus niet OS gerelateerd. We zoeken verder.

EDIT 3:
- probleem gevonden. Moederbord (intel DQ3SJQ) heeft problemen met standaard drivers. Ik krijg het alleen aan de praat onder windows, met nieuw gedownde netwerkdrivers. Als ik de chipset drivers install, loopt het systeem vast.
- heeft dus niets met linux of windows te maken - alles met ondersteuning van intel.