Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kacpid eet alle processor tijd op  (gelezen 1212 keer)

coomast

• Gast
kacpid eet alle processor tijd op
« Gepost op: 2008/03/08, 18:43:09 »
Soms heb ik de indruk dat mijn computer trager en trager begint te werken. Ik ben eens gaan kijken welke processen er draaien en blijkt dat er een proces genaamd kacpid 99% van de processor tijd opsnoept. Is dit normaal? Indien niet is er een manier om dit te stoppen? Mijn laptop draait op ubuntu 7.10.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/08, 18:51:34 »
Citaat van: coomast
Soms heb ik de indruk dat mijn computer trager en trager begint te werken. Ik ben eens gaan kijken welke processen er draaien en blijkt dat er een proces genaamd kacpid 99% van de processor tijd opsnoept. Is dit normaal? Indien niet is er een manier om dit te stoppen? Mijn laptop draait op ubuntu 7.10.
Lijkt te gaan om een rottige fout die zich voordoet bij bepaalde BIOS'sen. Doe eens dit:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

Tik "noacpi" in op het einde van de kernel-regel. Als volgt (voorbeeldje van mijn kernelregel):
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=e8491239-c689-4ba9-bb52-8e5b7e23396f ro quiet splash noacpiOpslaan, sluiten, herstarten. Helpt dit?

Zo ja, procedure herhalen wanneer je een kernel update krijgt (want dan verandert de opstartregel weer in de oude staat).

Groet, Pjotr.

coomast

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/08, 19:20:22 »
OK, ga ik dadelijk eens proberen.

coomast

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/08, 19:27:50 »
Juist gedaan wat je zei, het resultaat is hetzelfde, het proces blijft draaien. Heb een restart gedaan van mijn machine.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/08, 19:48:47 »
Hmmm... Verwijder noacpi eens in de kernelregel, en vervang het door deze riedel:
noapic nolapic acpi=off pci=noacpi

Helpt dit?

coomast

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/08, 20:37:29 »
Hallo pjotr123,

Hartelijk dank voor deze laatste oplossing, het is inderdaad in orde. Mijn computer staat nu al een tiental minuutjes op met deze aanpassing en het process is verdwenen (nog niet teruggekomen).

tot later,

Coomast

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/08, 20:39:09 »
Citaat van: coomast
Hallo pjotr123,

Hartelijk dank voor deze laatste oplossing, het is inderdaad in orde. Mijn computer staat nu al een tiental minuutjes op met deze aanpassing en het process is verdwenen (nog niet teruggekomen).

tot later,

Coomast
Mooi zo! Graag gedaan.  :-)

Overigens heeft deze aanpassing wel een prijs: het energiebeheer is uitgeschakeld. Dus de accu van de laptop zal eerder leeg zijn.