Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compiz + ATI: traag scrollen en trage programma's  (gelezen 1304 keer)

Tohasj

• Gast
Compiz + ATI: traag scrollen en trage programma's
« Gepost op: 2008/03/04, 22:30:50 »
Hallo,

Ik probeer vanaf deze week Edubuntu zoveel mogelijk te gebruiken in plaats van Windows XP. Nu heb ik gelezen dat er een programma bestaat om toffe grafische effecten te kunnen maken je bureaublad, Compiz namelijk.

Ik heb het programma aan de praat gekregen met deze tutorial:
https://help.ubuntu.com/community/CompositeManager/CompizFusionATI?highlight=%28ati%29

Nu heb ik diverse effecten al (moet nog verder ingesteld worden), maar nu valt mij op dat tijdens het scrollen het scherm altijd een beetje blijft "haperen" en vertraagd wordt. Ook heb ik dit effect als ik games probeer te spelen, venster minimaliseer, ...

Dit is volgens mij te wijten aan mijn ATI x1600 grafische kaart. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik vloeiende bewegingen heb op mijn scherm?

Groetjes en alvast bedankt!

P.S.: Dit is standaard Edubuntu installatie (7.10), alle mogelijke updates geïnstalleerd en dan de tutorial uitgevoerd. Ook heb ik de restricted driver voor mijn ATI kaart geactiveerd. Voor de rest is dit nog een verse installatie van Edubuntu.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/05, 08:34:46 »
De drivers die ATI levert werken nog niet echt vlekkeloos samen met compiz. Met name google earth, spelletjes (en andere 3d programma's) en soms ook firefox werken niet lekker als compiz aan staat.

Je moet dus kiezen: of compiz, of goed lopende spelletjes.
Dit geldt in veel mindere mate als je een kaart van Nvidia of Intel hebt, al heeft compiz dan nog steeds een licht vertragende werking.

Tohasj

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/05, 12:19:21 »
Citaat van: Johanvd
De drivers die ATI levert werken nog niet echt vlekkeloos samen met compiz. Met name google earth, spelletjes (en andere 3d programma's) en soms ook firefox werken niet lekker als compiz aan staat.

Dit geldt in veel mindere mate als je een kaart van Nvidia of Intel hebt, al heeft compiz dan nog steeds een licht vertragende werking.
Bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad ook al gelezen dat ATI-drivers nog niet volledig Linux ondersteunen. Maar ook vooraleer ik Compiz had geïnstalleerd deed dit probleem zich al voor. Nu heb ik ergens gelezen dat de "Direct-rendering" niet aanstaat of werkt. Hoe zou ik dit kunnen controleren/aanzetten?

Groetjes

« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/07, 20:29:18 »
Citaat van: Tohasj
Citaat van: Johanvd

Bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad ook al gelezen dat ATI-drivers nog niet volledig Linux ondersteunen. Maar ook vooraleer ik Compiz had geïnstalleerd deed dit probleem zich al voor. Nu heb ik ergens gelezen dat de "Direct-rendering" niet aanstaat of werkt. Hoe zou ik dit kunnen controleren/aanzetten?

Groetjes
Ik heb compiz met mijn ATI x1600 aan de praat gekregen door het installeren van xserver-xgl (met Synaptic) , nu werkt alles prachtig.

Bertha

Offline ubby

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/07, 20:34:46 »
Zit er wel verbetering in de nieuwe Ubuntu met de nieuwere ATI drivers?
Ik had hier bij de overstap erg veel problemen mee.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/07, 21:13:29 »
Bij de volgende versie van ubuntu zal er veel verbeteren aan de ati ondersteuning.
De nieuwe restricted driver van ati word gebruikt.

Offline ubby

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/08, 09:23:15 »
Dat is goed om te horen:-)

Tohasj

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/08, 10:21:11 »
Citaat van: gijsbertha
Ik heb compiz met mijn ATI x1600 aan de praat gekregen door het installeren van xserver-xgl (met Synaptic) , nu werkt alles prachtig.

Bertha
Heb gecontroleerd en bij mij is Xserver-xgl ook al geïnstalleerd (gecontroleerd in Synaptic). :-(

Citaat van: siegi
Bij de volgende versie van ubuntu zal er veel verbeteren aan de ati ondersteuning.
De nieuwe restricted driver van ati word gebruikt.
Ik zal blij zijn wanneer de volgende ubuntu zal uitkomen. Wanneer zou die dan uitkomen?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/08, 10:57:33 »
Op ZDnet.nl staat vandaag dat ATI nieuwe drivers beloven voor Windows en LINUX !.
Zeer hoopgevend.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ubby

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/08, 11:08:11 »
Wat ik merk is dat soms niet alles helemaal vloeiend gaat grafisch.
Dit bijvoorbeeld wanneer ik een venster sluit met het magic lamp effect.
Ik heb dan het idee dat de computer het wat zwaarder heeft maar dat zou eigenlijk onmogelijk zijn omdat ik behoorlijk goede onderdelen in mijn computer heb zitten.
Ik heb het idee daarom dat het door de slechte ATI driver komt.

Maar als ik dit allemaal zo lees zijn de verwachtingen goed als het om verbetering gaat:-)