Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie kan mij helpen met configuratie 6.06 lts.  (gelezen 3733 keer)

Offline Arnold

• Lid
Wie kan mij helpen met configuratie 6.06 lts.
« Gepost op: 2006/07/21, 11:14:22 »
Sinds enige weken ben ik aan het worstelen met UBUNTU 6.06 LTS.

Ongetwijfelt is hiermee van alles mogelijk, maar totaal onoverzichtelijk voor de WINDOWS gebruiker.

Het begint al met een gedownloade CD die fouten bevat, zodat de installatie diverse keren vastloopt.Na nieuwe download verholpen.
Dan is het zoeken van hulp een crime, doordat Engels en Nederlands door elkaar loopt.
Een goed gedetaileerde handleiding zou de beginner enige weken zoeken en ellende besparen. Hierdoor zullen er veel mensen afhaken. Deze hulp zou veel gestruktureerder vanuit de helpfunktie bereikbaar moeten zijn.

Daarna ontstaat er een probleem met het instellen van pakketbronnen.
Het is mij niet duidelijk hoe dit precies moet en daardoor krijg ik ook deze foutmelding als ik alles aanvink:

W: Duplicate sources.list entry http://security.ubuntu.com dapper-security/universe Packages (/var/lib/apt/lists/security.ubuntu.com_ubuntu_dists_dapper-security_universe_binary-i386_Packages)

Als ik dit bestand opzoek kan ik er niets mee.
Terminalvenster vraagt om paswoord, maar er kan niets ingetypt worden. Helpcenter ontbreekt!

amaroK instellen werkt, maar speelt niets af. Loopt alleen de afspeellijst door. Helpcenter is niet aanwezig!
kde is niet geinstalleerd.
Totum mist plugins.
Evolution werkt prima, maar opent mailvoorbeeld onderaan. Springt steeds terug naar onder.
Muziek Speler FOUTMELDINGEN

Dit zijn maar een aantal van de tot nu toe gevonden problemen.

Hoe zorg ik dat na herinstalatie van Windows XP Home, het booten naar UBUNTU niet meer mogelijk is?  

Voorlopig heb ik er even de BALEN van, omdat vrijwel alles misgaat of foutmeldingen geeft!!!!!

Saamelainen

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/21, 11:34:58 »
Hallo Arnold,

Het zit je niet erg mee. Toch is er veel informatie m.b.t. je problemen te vinden op de documentatiepagina van dit forum. http://forum.ubuntu-nl.org/topic/390

Vooral deze link is erg nuttig voor beginners:
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

Ook de zoekfunctie van het forum biedt vaak soelaas. Het kost wat tijd om de info door te nemen, maar het zal je zeker op weg helpen. Succes ermee. :)

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/21, 12:11:03 »
Arnold post je sources.list eens
in uw terminalvenster intypen (of copy->paste):
gedit /etc/apt/sources.list

Ben er bijna zeker van dat er daar fouten inzitten

Dan Amarok: Ik vermoed dat je nog een heleboel codecs mist.
Heb je al eens op deze pagina gekeken?
https://wiki.ubuntu.com/NlRestrictedFormats

Persoonlijk vind ik het installeren het vlotst verlopen als je begint met je sources.list aan te passen en daarna pas je restricted formats.
Er bestaat een sources.list generator:
http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic

Als je nu nog moeite hebt laat je 't ons maar weten.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/21, 16:56:31 »
Citaat van: Arnold
Hoe zorg ik dat na herinstalatie van Windows XP Home, het booten naar UBUNTU niet meer mogelijk is?  

Voorlopig heb ik er even de BALEN van, omdat vrijwel alles misgaat of foutmeldingen geeft!!!!!
Daar zal windows xp zelf wel voor zorgen.. ;)

Als je wat bent afgekoeld en je probeert weer ubuntu,
dan kan je hier altijd terug om hulp komen vragen :)
Tenminste, als je de nodige moeite doet om een nieuw besturingssysteem te leren.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/21, 18:18:51 »
Nou Arnold is dat ff lekker of niet ??
ff lekker stoom afblazen en je hart luchten, en ik begrijp heel goed waarom, zeker als je al weken bezig bent.

Geloof me haal nog eens diep adem en begin gewoon opnieuw.
Ik ben het roerend met je eens dat voor een windows gebruiker de >help< files zoals je ze gewend bent niet in Lunux zitten, of in dit geval de Ubuntu Distro.

Toch zal het je verbazen wat je allemaal vind als je weet waar het staat op je pc, en hier op het internet.
Ik schat zelfs in dat wanneer je het allemaal wilt lezen je wel een paar maandjes zoet bent.

Kom op geef het niet op en begin eens overnieuw.
Lees eerst hier op het forum hoe je moet installeren en maak nogmaals ruimte vrij op je HD.
Een fris begin en op de juiste plekken in Ubuntu vinkjes zetten zal een boel veranderen voor je.

Ubuntu is zo gemaakt dat net na een install je eerst veilig kan rondkijken en alles zou normaal moeten werken echter minimaal.

Daarna ga je pas dingen erbij zetten.
Werk altijd stap voor stap.

Ik weet zeker dat je in Windows ook wel eens een gevecht heb gehad om een proggie aan de praat te krijgen, en dat is je toen ook gelukt.

Dus dit gaat je ook lukken.

SCCS

:)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Xano

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/21, 18:47:13 »
Nou zijn de help files van Windows ook vaak niet super, hoor...

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/21, 19:01:42 »
Herinstalleren hoeft niet. Gewoon booten van XP-cd, F3 aanmelden op de WINDOWS (1)
commando
fixmbr
bevestigen.

Je kan dan vanuit win Linux (dat als ongekend of niet-gepartitioneerd zal staan...) volledig verwijderen.

Fall seven times, get up eight (Japans spreekwoord)

Offline Arnold

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/19, 11:30:21 »
Het vervolg van de problemen met Ubuntu:
Na allerlei dingen proberen zonder resultaat, Ubuntu opnieuw schoon geinstalleerd.
Het instellen van pakketbeheer blijft onduidelijk. Dus zoeken in handleidingen en forums.
Zoals te verwachten weer allerlei problemen. Uiteindelijk nog maar een keer of 4 opnieuw begonnen.
Daarna source.list uit forum geedit en geupdate. Dingen uit Win XP geimporteerd ed.
Wine instellen is ook geen sucses.
Kreeg ook nog een melding dat Linux partitie van 30,3 Gig voor 92% vol is. Swap is 1 Gig
Toen geprobeerd om aanmelding en wachtwoord te automatiseren. Resultaat: gebruikersnaam en\of wachtwoord worden niet meer geaccepteerd. Kan dus niet meer inloggen.
Restore mode geprobeerd. Passwd opnieuw ingegeven.
Kan nog steeds niet inloggen.  
Kan ik nu weer opnieuw beginnen? Of is er nog wat aan te doen.
Is er misschien iemand in Vlissingen die mij wat wil leren?

Arnold

Fall seven times, get up eight (Japans spreekwoord) van ZAPPA, krijgt zo een bijsmaakje.

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/19, 13:25:27 »
En vooral steeds alles opschrijven.
Zo kun je nog eens een stappie terug als dat moet en evalueren en input leveren bij vragen.

Heeft hier van een oude suffert een gelukkige dynamische linux vent gemaakt. ;+)

Offline Arnold

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/19, 14:55:14 »
Kan weer inloggen!!!!!
Wat heb ik gedaan: In restore mode > passwd > GEEN gebruikersnaam opgegeven>oude WW opgegeven>nogmaals WW>exit.
Inloggen was nu weer OK.
Nu moet ik zoveel mogelijk de groote geinstalleerde bestanden die ik niet denk te gebruiken er uit gooien,zonder het systeem te beschadigen.
Partitie is nu 98,8% vol. Suggesties hiervoor????
Ga ook partitie vergroten tot

wr19026

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/19, 22:18:32 »
Wacht even, je hebt 50 GIEG nodig voor een standaard install? Moet ik toch m'n ouwe Celeron MMX met een 6.5GB HD een grote schouderklop geven want die is met een standaard desktop install nog niet vol :)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/19, 22:41:13 »
Arnold, je moet wel erg veel ge
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/20, 02:30:43 »
w.hellinga en al de rest hier proberen ook alleen maar te helpen hoor...

(en als je goede hulp wilt krijgen, dan zul je dat ook fatsoenlijk moeten vragen imo, je doet net alsof het onze schuld is dat je niets werkend krijgt, een groot aantal mensen hier offeren een deel van hun vrije tijd op om andere mensen te helpen met ubuntu! ze doen dat gratis en voor niks)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline theokus

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/20, 05:05:31 »
Citaat van: profoX
w.hellinga en al de rest hier proberen ook alleen maar te helpen hoor...

(en als je goede hulp wilt krijgen, dan zul je dat ook fatsoenlijk moeten vragen imo, je doet net alsof het onze schuld is dat je niets werkend krijgt, een groot aantal mensen hier offeren een deel van hun vrije tijd op om andere mensen te helpen met ubuntu! ze doen dat gratis en voor niks)
Dat is ook zo!
Ben soms ook boven mijn theewater ;)

Wat zouden beginners zijn zonder dit forum?

En ik ben ook een "ouwe sufferd"... ;)
As good as it gets

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/20, 09:54:29 »
Citaat van: theokus
Wat zouden beginners zijn zonder dit forum?
En ik ben ook een "ouwe sufferd"... ;)
Gaan we het nu weer over de leeftijd hebben van deze opa :)
Ooit heb ik Mandrake werkend gekregen vanaf 3 CD's, maar het deed niet wat ik wilde.
Ubuntu had ik vanaf het eerste moment werkende, maar het deed ook niet wat ik wilde.
Dankzij dit forum, de wiki en alle bijbehorende gebruikers heb ik nu al meerdere systemen 100% werkend.
Sterker, dankzij het gepuzzel kan ik nu ook anderen helpen, die tegen dezelfde problemen aanlopen als ik !
En dan te bedenken, dat ik pas in april begonnen ben........ :lol:

lachende groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/20, 15:17:46 »
Kommentaar van W.Hellinga is net zo duidelijk als de helpfiles en forems die ik bezocht om ubuntu werkend te krijgen
"Commentaar" met een "C", "w.hellinga" met kleine letters mits je "Ubuntu" met een hoofdletter schrijft en "forum" met een "u".

Verder gewoon blijven vragen, ben ik ook wijzer van geworden..

Groet en succes