Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeem wat sneller maken  (gelezen 12788 keer)

valvagia

  • Gast
systeem wat sneller maken
« Gepost op: 2008/02/25, 11:48:54 »
ik heb ubuntu 7.10 geinstalleerd op een pc met 123 mb ram en een processoor die  achterlijk weinig kan (maar hij doet het wel)
zal iemand mij uitkunnen leggen hoe ik de effecten etc zo kan aanpassen zodat hij redelijk goed draait :P
en kan iemand me vertellen waar ik het toetsenbord taal kan veranderen
en dan ben ik helemaal blij met m,n ouwe pc met de nieuwe ubuntu :P

Offline siegi

  • Lid
systeem wat sneller maken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/25, 12:03:32 »
Eigenlijk is voor een pc met zo weinig ram xubuntu of zelf nog een lichtere een veel beter keuze.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/kleinensnel/

Effecten zou ik gewoon uitzetten.
Systeem > voorkeuren > uiterlijk > effecten > geen effecten.

Voor de gebruiker kan je het toetsenbord gewoon wijzigen onder
systeem > voorkeuren > toetsenbord

systeem wat sneller maken
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/25, 12:26:54 »
Hallo, je kunt er ook aan denken om niet Gnome of KDE te gebruiken, dat zijn grafische omgevingen die behoorlijk wat processorkracht vergen. Alternatieven zijn xfce (daar is Xubuntu op gebaseerd), blackbox, fluxbox en nog een paar andere. Ik gebruik zelf geregeld xfce. In het begin is het even wennen, maar het draait merkbaar sneller op wat oudere computers.

Groet, Paul.

valvagia

  • Gast
systeem wat sneller maken
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/25, 12:46:35 »
ehmmm zo slecht is ie niet
deze pc kan gemakkelijk XP aan.
En ik vind het nog een tikkeltje langzaam..

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
systeem wat sneller maken
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/25, 13:04:14 »
http://www.slax.org/

ziet er wel strak uit en speciaal voor systemen met lage specificaties. Ga morgen proberen op een 128 MB ram xubuntu te zetten, anders slax.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline woteb

  • Lid
systeem wat sneller maken
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/25, 13:31:59 »
Kijk eens hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20207
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19669
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11174
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18172

Werkt op een dergelijk systeem als de jouwe prima. Overigens heb ik een zwaar gestripte KDE en Gnome die ook doen wat jij wil. En omdat ze zwaar gestript zijn draaien ze als een tierelier. Die gestripte Gnome draait met 84 services i.p.v. de 105 waar Ubuntu standaard mee draait. En dat scheelt aanzienlijk.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

valvagia

  • Gast
systeem wat sneller maken
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/25, 14:45:53 »
pfff moet ik xubuntu dan opnieuw installeren?
daar heb ik totaal geen trek an het was al een grote hel om ubuntu zelf te installeren ('t duurde bijna een eeuw voordat ie geinstalleerd was).
En zo goed ben ik niet met linux. (begin er net aan)

systeem wat sneller maken
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/25, 14:49:52 »
Als je problemen ondervindt met de installatie van Ubuntu (of de X- of K-varianten), doe je er goed aan de zogenaamde alternate-cd te gebruiken, die is grafisch wat minder fraai maar geeft meestal geen problemen.

Groet, Paul.

systeem wat sneller maken
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/25, 15:07:46 »
Allermakkelijkste is ergens een paar geheugen reepjes vandaan halen, als je 500Mb op je mobo hebt loopt het ook als een zonnetje. :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

systeem wat sneller maken
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/25, 15:12:22 »
Je hoeft xubuntu niet opnieuw te installeren.. je kan via synaptics de xubuntu-desktop installeren. Uitloggen, en bij het inloggen vervolgens weer kiezen voor xubuntu.. Tenminste zoiets ongeveer geloof ik. Bij inlogscherm kiezen voor Xfce sessie.

Offline Dave

  • Lid
systeem wat sneller maken
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/25, 15:45:08 »
Citaat
Overigens heb ik een zwaar gestripte KDE en Gnome die ook doen wat jij wil.
Gnome-lite lijkt me ook wel wat

valvagia

  • Gast
systeem wat sneller maken
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/25, 17:10:42 »
moet ik dan bij synaptics pakketten beheer xubuntu-desktop zoeken?
en dan? (sorry ben behoorlijk nieuw in linux wereld)

systeem wat sneller maken
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/25, 18:47:44 »
Je moet dan in synaptics een vinkje zetten vóór dat pakket. En vervolgens boven in de menubalk op toepassen (apply) drukken.

Als het geïnstalleerd is, dan kan je op de knoppen ctr + alt + backspace drukken, dan wordt je uitgelogd. Je krijgt vervolgens een inlogscherm te zien. Daar kan je als het goed een knop zien waar iets van sessie oid opstaat. Als je hier op drukt kan je kiezen welke desktop je wilt. Hij staat waarschijnlijk op gnome. Je kan dan met de muis Xfce selecteren. Als het goed is krijg je dan de de Xubuntu desktop als je vervolgens met je gewone gebruikersnaam en password inlogt.

systeem wat sneller maken
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/25, 19:40:33 »
Als je pc gemakkelijk XP aan kan, dan denk ik dat er wel wat meer in zit als 128 MB ram. Om XP goed te draaien is 512 een minimum (ik spreek hier uit ervaring), met 256 zit je al wat krap.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline woteb

  • Lid
systeem wat sneller maken
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/25, 20:50:12 »
Citaat van: Dave
Citaat
Overigens heb ik een zwaar gestripte KDE en Gnome die ook doen wat jij wil.
Gnome-lite lijkt me ook wel wat
Hier de beide lite versies:

KDE-lite:
#!/bin/sh
apt-get install xorg kdm icewm iceconf icemc icewm-common icewm-gnome-support rox-filer mc menu links synaptic kde-core gdebi gnome-cups-manager cups-pdf cups-pdf cupsys-driver-gutenprint foomatic-db foomatic-db-hpijs foomatic-filters hpijs libgutenprint2 foomatic-db-engine foomatic-db-gutenprint ijsgutenprint printconf foomatic-gui cupsys-driver-gimpprint hal-cups-utils hplip hplip-data system-config-printer language-pack-kde-nl language-pack-kde-nl-base mozilla-firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl mozilla-thunderbird thunderbird-locale-nl krusader konqueror nfs-common portmap dhcpcd resolvconf bluefish kimagemapeditor tidy weblint gftp evince wine gqview myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-base openoffice.org-style-crystal abiword gnumeric xsane dia inkscape gimp eog xterm kmix xmms gnome-media k3b k3b-i18n libk3b2-mp3 dvd+rw-tools thunar xfce4-terminal grdesktop ubuntu-restricted-extras gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse mozilla-plugin-vlc mozilla-mplayer gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.8-lame gstreamer0.8-misc libgstreamer-gconf0.8-0 libgstreamer-plugins0.8-0 libgstreamer0.8-0 liblame0 openoffice.org-help-nl openoffice.org-l10n-nl language-pack-nl-base aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl language-support-nl wdutch

En Gnome-lite:
#!/bin/sh
apt-get install xorg gdm icewm iceconf icemc icewm-common icewm-gnome-support rox-filer mc menu links synaptic ubuntu-minimal gnome-core gnome-applets gnome-applets-data gnome-control-center gnome-mount gnome-netstatus-applet gnome-panel gnome-panel-data nautilus-open-terminal gdebi gqview gnome-cups-manager cups-pdf cupsys-driver-gutenprint foomatic-db foomatic-db-hpijs foomatic-filters hpijs libgutenprint2 foomatic-db-engine foomatic-db-gutenprint ijsgutenprint printconf foomatic-gui cupsys-driver-gimpprint hal-cups-utils hplip hplip-data system-config-printer language-pack-gnome-nl-base language-pack-gnome-nl mozilla-firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl mozilla-thunderbird thunderbird-locale-nl krusader konqueror nfs-common portmap dhcpcd resolvconf grdesktop putty bluefish kimagemapeditor tidy weblint gftp evince wine openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-base openoffice.org-style-human abiword gnumeric xsane dia inkscape gimp xmms k3b k3b-i18n libk3b2-mp3 dvd+rw-tools gnome-media gnome-media-common  serpentine soundconverter xmms sound-juicer ubuntu-restricted-extras gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse mozilla-plugin-vlc mozilla-mplayer gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.8-lame gstreamer0.8-misc libgstreamer-gconf0.8-0 libgstreamer-plugins0.8-0 libgstreamer0.8-0 liblame0 openoffice.org-help-nl openoffice.org-l10n-nl gimp-help-common gimp-help-nl  myspell-nl aspell-nl wdutch language-support-nl language-pack-nl-base

Wat je kunt doen is het volgende (vanmiddag nog getest op een P2/192 MB):

1. Met de alternate CD een commandline installatie uitvoeren. Wanner klaar opstarten in de RESCUE modus (snel op drukken en die modus uitvoeren.

2. apt-get install linksHiermee download je de Links html tekstbrowser. Typ daar de letter 'G' (Get) en voer als url in: htttp://www/oudvaders.nl/tools.htm

Dan krijg je dit menu:

Citaat
*  Installatie scriptjes (Tar)
    * VMwaretools (Zip)
    * VMwaretools (Tar)
    * Docx-converter (Debian pakket, werkt ook op Ubuntu)
    * Feisty Fawn mini.iso
    * IceWM thema's e.d.
    * Aangepaste sources.list (Feisty)
    * Aangepaste sources.list (Gutsy)
    * Aangepaste sources.list (Dapper server)
    * Aangepaste sources.list (Debian Etch)
    * Server installatie (Debian Etch)
    * Installatie scriptje (--> Ubuntu Feisty <--)
    * Installatie scriptje (--> Ubuntu Dapper / Debian <--)
    * Post-installatie (nabewerking, toevoegingen enz.)
    * Documentatie: setup-Icewm-with-rox-filer.pdf (Engelstalig)
    * Xubuntu-lite met taalpakketten nl en extra's
    * Kubuntu-lite met taalpakketten nl en extra's
    * Ubuntu-lite met taalpakketten nl en extra's
Ga naar 'Aangepaste sources.list (Feisty) en druk op de 'D' van download. Sla het op als /etc/apt/sources.list.
Daarna gaan naar de laatste regel (Ubuntu-lite....)
Sla dat op als /usr/bin/ubuntu-lite.sh
Sluit Links af met Q(iuit).
3. Update en upgrade uitvoeren: apt-get update && apt-get upgradeHet systeem wordt nu bijgewerkt met de nieuwe sources.list (nl servers die sneller downloaden).
4. Het scriptje uitvoerend maken: chmod +x /usr/bin/ubuntu-lite.sh5. De installatie uitvoeren: ubuntu-lite.shDe hele rits wordt nu opgehaald en uitgevoerd. Tijdens het installeren wordt er af en toe een bevestiging gevraagd (Java pakket) en wordt de beelschermresolutie gevraagd. Beantwoord dat gewoon door een (later aanpassen). Na een poosje (vooral msttfcore duurt eventjes) is alles geïnstalleerd. Even de X-server configureren: dpkg-reconfigure xserver-xorg. Geeft hier de juiste scherresolutie enz. op. Wanneer klaar met een het systeem opnieuw opstarten. Je ubuntu-lite (Gnome) of Kubuntu-lite (KDE) start nu op. Bij de Gnome editie krijg je een foutmelding omdat er een onderdeeltje van GDM niet kan worden gevonden. Trek je hier niets van aan. Dat kun je bij de GDM instellingen in het Systeemmenu instellen of een eigen GDM thema installeren.

Beide installatie leveren een zwaar gestripte (K)Ubuntu op van +/- 2 GB. Je kunt ook zelf nig het een en ander verder strippen door van de beide scriptjes alles vanaf krusader weg te halen en wat je nodig hebt late staan. Voor nfs en portmap kun je ook samba en smbfs gebruiken als je binnen een hybride (Linux/Windows) netwerk opereert.

beide installties leveren een systeem op met:
Printerondersteuning, Firefox, Thunderbird en de taalpakketten voor Gnome/KDE.
Alles vanaf Krusader installeert:
krusader, konqueror (voor het soepel netwerken), nfs, putty, bluefish, kimagemapeditor, openoffice.org (+ thema + taalpakketten) gnumeric, evince, wine, xsane dia, inkscape, gimp, xmms, k3b, sound-juicer, serpentine, soundconverter, en de multimediaonderdelen voor Firefox, vlc. mplayer en de taalpakketten voor al deze programma's.
Al deze zaken vanaf krusader kun je naderhand eruit slopen met het commando: sudo apt-get remove Dus: apt-get install xorg kdm icewm iceconf icemc icewm-common icewm-gnome-support rox-filer mc menu links synaptic kde-core gdebi gnome-cups-manager cups-pdf cups-pdf cupsys-driver-gutenprint foomatic-db foomatic-db-hpijs foomatic-filters hpijs libgutenprint2 foomatic-db-engine foomatic-db-gutenprint ijsgutenprint printconf foomatic-gui cupsys-driver-gimpprint hal-cups-utils hplip hplip-data system-config-printer language-pack-kde-nl language-pack-kde-nl-base mozilla-firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl mozilla-thunderbird thunderbird-locale-nl

of dit: apt-get install xorg gdm icewm iceconf icemc icewm-common icewm-gnome-support rox-filer mc menu links synaptic ubuntu-minimal gnome-core gnome-applets gnome-applets-data gnome-control-center gnome-mount gnome-netstatus-applet gnome-panel gnome-panel-data nautilus-open-terminal gdebi gqview gnome-cups-manager cups-pdf cupsys-driver-gutenprint foomatic-db foomatic-db-hpijs foomatic-filters hpijs libgutenprint2 foomatic-db-engine foomatic-db-gutenprint ijsgutenprint printconf foomatic-gui cupsys-driver-gimpprint hal-cups-utils hplip hplip-data system-config-printer language-pack-gnome-nl-base language-pack-gnome-nl mozilla-firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl mozilla-thunderbird thunderbird-locale-nl

is het basis systeem met KDE-lite of Gnome-lite met IceWM en Roxfiler als basis.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

valvagia

  • Gast
systeem wat sneller maken
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/26, 13:35:09 »
ehm ik denk dat ik toch voor xubuntu ga:P (begin net aan ubuntu te wenne)
maar ik kan geen xubuntu-desktop vinden in synaptic pakketten beheer,
als ik in search xubuntu-desktop in tik dan vindt hij 'm niet en ik kan het zelf ook niet vinden.
zowel xubuntu-desktop als xfce zit er niet tussen.

systeem wat sneller maken
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/26, 13:52:40 »
zoek naar xfce in synaptic, dan geeft-ie xfce4 terug. Dat aanvinken (en evt. nog andere xfce-dingen die daaronder staan) en installeren. Dan uitloggen en weer inloggen en kies bij Opties: Sessies - xfce en voila!

EDIT. Ik zie net dat je in Synaptic ook gewoon naar xubuntu-desktop kunt zoeken, dat wordt netjes teruggemeld. Waarschijnlijk staan je repo's niet goed. Ik gebruik gewoon de standaardinstellingen van Synaptic.

valvagia

  • Gast
systeem wat sneller maken
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/26, 14:02:23 »
hij vindt helemaal niks :( geen package te bekennen.

systeem wat sneller maken
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/26, 14:07:18 »
Citaat van: valvagia
hij vindt helemaal niks :( geen package te bekennen.
In Synaptic, ga naar Instellingen - Pakketbronnen. Vink daar de dingen aan die je wilt (beter geen niet-officieel ondersteunde repo's toevoegen) en kies de server uit waarvandaan gedownload moet worden. Vervolgens moet je de lijsten verversen via Bewerken - Pakketlijsten verversen.

valvagia

  • Gast
systeem wat sneller maken
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/26, 14:25:25 »
okeej hij zit nu alles aan het downloaden.
Ik zeg het wel als het gelukt is. ;)

valvagia

  • Gast
systeem wat sneller maken
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/26, 15:19:43 »
Ik geef het op.
Hij is halverwege vastgelopen en nu doet het halve systeem het niet meer.
als ik synaptic open dan krijg ik over het hele scherm streepjes te zien en loopt super snel vast. ('t zal nu wel aan het systeem ligge). (en de hardeschijf is bijna vol)
Ik ga dit keer alles formatteren en damn small linux of xubuntu erin een keer opzetten, want dit gaat vast veel beter.
bedankt voor jullie hulp

schoappied

  • Gast
systeem wat sneller maken
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/26, 18:51:35 »
Fluxbox of fluxbuntu is ook een optie: http://fluxbuntu.org/
En rox-filer is ook lekker snel: http://rox.sourceforge.net/phpwiki/index.php/ROX-Filer

sudo apt-get install rox-filer

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
systeem wat sneller maken
« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/26, 20:51:44 »
Citaat van: Idzme
http://www.slax.org/

ziet er wel strak uit en speciaal voor systemen met lage specificaties. Ga morgen proberen op een 128 MB ram xubuntu te zetten, anders slax.
twee vragen:

1.Vandaag bij een kennis xubuntu geinstalleerd, op een pc met 128 mb ram, werkt wel, maar toch ites te langzaam, kan ik hier nog iets aan wijzigen, zonder te hoeven herinstalleren??

2. iemand ervaring met Slax?? werkt dit een beetje als ubuntu??

bedankt
Bas (idzme)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Wim_Jager

  • Gast
systeem wat sneller maken
« Reactie #23 Gepost op: 2008/02/26, 21:13:41 »
Als je op onderstaande manier slax installeert [onder windows] dan kun je het makkelijk gebruiken op school :D, doe ik in ieder geval, heb nooit meer last van BSOD's enz. :)

Echter heeft het, naar mijn mening wat beperkingen met het openen van Word-documenten, maar internetbrowsen lukt wel.

Verder gebruik ik het alleen op school soms, thuis altijd Ubuntu. Installeren kan op je usb stick--> stick in computer doen--> hopen dat in bios is ingesteld dat de computer automatisch opstart van de memorystick en genieten maar ;)

http://www.pendrivelinux.com/2006/09/20/all-in-one-usb-slaxzip/

* Onderstaande link geeft informatie als je wel een usb poort hebt, maar de bios niet ondersteuning heeft voor USB opstarten. Je kunt dan een soort van GRUB-diskette maken zodat Slax of een andere Linux daarvan kan starten (zelf niet uitgeprobeerd)

http://www.pendrivelinux.com/2007/11/21/use-a-floppy-to-boot-usb-pendrive-linux/

Succes.

Edit: In het artikel staat een verwijzing naar een oude versie van Slax.
op  http://www.slax.org/get_slax.php   vind je de huidige

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
systeem wat sneller maken
« Reactie #24 Gepost op: 2008/02/26, 22:08:14 »
gaat niet om mij (zit trouwens niet meer op school :))

een kennis gebruikt de pc alleen voor mail en internet, xubuntu is wat te langzaam. Daarom dacht ik aan slax..dus echt slax als OS.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz