Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na auto uitvoering ipconfig /release blijft Windows hangen  (gelezen 1808 keer)

Na auto uitvoering ipconfig /release blijft Windows hangen
« Gepost op: 2008/02/24, 21:18:50 »
Eerst de hele tijd handmatig het commando ipconfig /release ingegeven tot ik bij de documentatie http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/handig/ las dat het ook automatisch kan. Alleen blijft Windows hangen bij het afsluitscherm met de mededeling dat het afsluit script wordt verwerkt. Iemand een oplossing of moet ik het maar handmatig blijven doen?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/25, 10:06:52 »
Voorzichtig kickje

« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/27, 20:13:55 »
Laatste keer

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/27, 20:29:42 »
Blijkbaar weet nietmand het antwoord Gijs ........
Maar ja, een Windows vraag op een Linux forum.
:lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/27, 21:09:06 »
Uit m'n geheugen weet ik dat je terminalzaakjes binnen Windows (zoals batchfiles) als snelkoppeling kunt laten draaien. Dan klik je op een icoon om dat batchfiletje te starten. Bij de eigenschappen van de snelkoppeling kun je dan ook wat instellen. Een van die zaken is dat je ná het uitvoeren het venster kunt laten sluiten. Waarschijnlijk heb jij dat niet aangevinkt. Ik weet alleen niet hoe je dat doet doen omdat ik geen windowspjoeter heb draaien. Zal even kijken op mijn VirualBox WinXP.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/27, 21:24:23 »
Even gespiekt... Bij de eigenschappen van de snelkoppeling klikken op het tabblad 'compabiliteit'. Daar aanvinken 'compabiliteitsmodus' en voor Windows 98 of Windows 98/ME en op toepassen klikken.

Hopelijk werkt dit bij jou.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/27, 21:44:52 »
Citaat van: r0n.
Blijkbaar weet nietmand het antwoord Gijs ........
Maar ja, een Windows vraag op een Linux forum.
:lol:
Ik weet het R0n, ik schaam me ook diep, maar ja kinderen en hun spelletjes..
De oplossing die ik heb gevonden kwam uit de documentatie Tips en trucs dus vandaar ik het hier geplaatst heb. Ik zie dat Woteb een mogelijke oplossing heeft.
Woteb bedankt voor je mogelijke oplossing ik ga hem zo meteen uit proberen.
Ik laat nog even weten of het gelukt is.

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/27, 22:44:23 »
Woteb helaas het lukt niet. Als ik op eigenschappen klik krijg ik twee tabbladen te zien Algemeen en Snelkoppeling verder niet.
Wat mijn eerste vraag betrof was dit stukje uit de documentatie:
   *

Via Group Policy Editor: volautomatisch IP-adres vrijgeven bij het afsluiten van Windows XP. Open kladblok (notepad) en tik in:

ipconfig /release

sla het op als: vrijgave.cmd

Type in het venstertje van de Opdrachtprompt:

gpedit.msc

En druk op Enter.

Onder "Computerconfiguratie" kiest u "Windows-instellingen" en vervolgens "Scripts" (Opstarten/Afsluiten). Daarna klikt u op "Afsluiten". Rechtsklik nu op "Afsluiten" en kies Eigenschappen. Kies bij "Scriptnaam" voor "Toevoegen". Druk op de knop "Bladeren..." en selecteer vrijgave.cmd.

Linux geeft standaard wel het IP-adres vrij. Dus herstarten vanuit Linux naar Windows geeft geen problemen.
Dan blijft het hangen na het scherm van afsluiten op het scherm dat de afsluitscripts uitgevoerd worden.
Als er verder geen oplossing is blijf ik de half automatische maar gebruiken, althans de kinderen moeten dat maar voor mij doen. :)
Misschien kan iemand de documentatie bijwerken, tenzij het bij iemand anders wel werkt.
Woteb in ieder geval bedankt voor je hulp.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline woteb

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/27, 22:53:19 »
Ik werk anders: Je maakt een batchbestandje op de beschreven manier. Dat kopieer je naar c:\
Via 'Deze computer' zoek je dat bestandje op en klik daarop met de RECHTERmuisknop. Je krijgt een menu waar je kiest voor: Kopiëren naar... en kies dan voor Snelkoppeling maken op bureaublad.

DIE snelkoppeling pas je aan met de in mijn vorige opgegeven waarde en klik op TOEPASSEN.

Met die snelkoppeling kun je dan je netwerkkaart van je dhcp instellingen verlossen en daarna Windows afsluiten of rebooten (wat je wil).

Dat is eigenlijk een semi-handmatige oplossing. Je hoeft niet telkens naar cmd en dan het scriptje in te typen. Maar helemaal automatisch afsluiten doet het ook niet, alleen dubbelklikken. Maar dat is voor je kinderen niet zo moeilijk lijkt mij.... ;)

« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/27, 23:00:59 »
Bedankt Woteb, ik ben net terug uit de Windows omgeving en daar ga ik vanavond niet meer naar terug. Dat zal morgen worden.
En dubbel klikken moet inderdaad geen probleem voor ze zijn. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline woteb

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/27, 23:06:21 »
Wat mij nog te binnen schiet is het volgende: Let er op dat alle gebruikers dit batchbestandje mogen uitvoeren. Misschien is dat ook het euvel met jouw huidige situatie.
Als je als admin(istrator) iets dergelijks aanmakt en ingelogd bent werkt dit meestal wel, maar andere gebruikers moeten ook toestemming hebben voor het uitvoeren van programma's. En een batchbestandje is feitelijk ook een programma.

« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/28, 13:20:37 »
Woteb, het aanmaken van de snel koppeling lukt wel. Helaas ik krijg nog steetds twee tabs te zien Algemeen en Snelkoppeling verder niet.
Citaat van: Woteb
Bij de eigenschappen van de snelkoppeling klikken op het tabblad 'compabiliteit'. Daar aanvinken 'compabiliteitsmodus' en voor Windows 98 of Windows 98/ME en op toepassen klikken.
Dit gaat bij mij niet. Ik denk dat ik helaas op de oude wijze moet blijven doen.
In iedergeval bedankt voor je hulp.