Nooit een schoonmaak cd gebruiken, deze kan de dvd speler nog slechter maken.
Wat je met een stofzuiger wilt doen weet ik niet.(mijn speler heeft geen grote sleuf om de slang erin te doen).
Indien je wat meer leest dan kan je met gedistileerd water/alcohol proberen de lens schoon te maken, maar als je dat moet doen is meestal de speler kapot/versleten.
Hier zit veel risico aan.
Hoezo, een schoonmaak cd is juist om een cd schoon te maken, ik heb er zelf ook nooit problemen mee gehad, de stofzuiger heb ik ook niet in de cd rom zelf gedaan, maar meer tegen de gleuf aan, gewoon voor extra zekerheid dat ie schoon is
Dit geld dus zover ik weet voor dingen als xboxen playstations enzo maar ik hoef die troep niet want gamen doe je op een pc ^^, dus al jaren iets wat ik niet van de gamers begrijp... (ik draai dus nu al ruim 2 jaar wisselend tussen win98 en ubuntu en tegenwoordig tussen winxp en kubuntu aangezien ik eindelijk een werkende xp serial heb)
Je kan nooit weten of een brander(ook een nieuwe) goed brand, alleen scannen met cdspeed kun je dit testen, zie www.cdfreaks.com ga naar het forum daar word dit uitgelegd.(ik raad je dit heel erg aan om dit te leren).
De cd doet het prima via alle behalve mijn computers dus is de brander goed, verder brand ik alle andere cd'tje ((K)ubuntu ook) ook goed ermee maar hij kan hij geeft een error
indien je hash fout krijgt met testen van de cd dan is de speler niet goed(en bij je vader wel goed), dan gooi deze weg.
Het probleem is juist dat deze cd brander en dvd speler allebei prima zijn naar mijn ervaring naar welke andere cd dan ook, ik heb er een winxp cd'tje mee gebrand, die zit onder de krassen enzo en ik kan er nog prima mee installeren.
Fout na updaten van ubuntu, had je via de live cd kunnen opzoeken op internet, vermoedelijk grub of menu.lst de hardeschijven door elkaar gegooid(de nummering).
De problemen na updaten hadden dus echt niet te maken met grub aangezien het gewoon een single boot systeem is met linux, ik ben echt niet zo dom om mijn installatie weg te gooien door een fout in grub.
Alleen functioneerde het toetsenbord slecht, reageerde de muis regelmatig, was ik al mijn menu icoontjes kwijt en moet ik nog verder gaan?
Ja dit had mogelijk opgelost kunnen worden maar dan moest ik voor al mijn problemen nieuwe pakketen downloaden enzo en was ik dus meer tijd kwijt dan als ik een clean install deed
------
Edit: Oh met Kubuntu, daar kreeg ik idd error 5 en ik heb idd ook gegoogled.
Maar het zou wel een grub moetten liggen zou je denken maar als ik via Gparted hem boot vanaf de 3e parititie (kubuntu) dan geeft hij ook een error dat een uitvoerbaar bestand ontbreekt als ik me niet vergis, en nee ik heb hem ook nog niet verwijdert, met ubuntu kreeg ik wel wat ik eerde opnoemde
------
http://gathering.tweakers.net/ ga hier maar vaker lezen indien je veel wilt leren over pc's.
die site ken ik al zeker 3 jaar.
En ik begon op mijn 12e met linux en ik ben echt zeker niet onervaren op het gebied van computers hoor, het is alleen dat ik ouwe hardware gewoon niet graag weggooi, het werkt allemaal prima, ik heb geen 8-core 3Ghz mac met 32 GB ram nodig net zo min als ik een dual core 2Ghz pc met 1GB ram nodig heb (Mijn favoriete game console waar ik ooit op heb gespeeld is dan ook de atari van mijn vader (ik weet niet of de commodore 64 beter was, nooit de kans gehad er een te kopen, wil er wel een halen via ebay
))