Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermresolutie en afsluitknop.  (gelezen 1652 keer)

schermresolutie en afsluitknop.
« Gepost op: 2008/02/17, 21:23:32 »
Hallo,

Ik heb een vraag over mijn beeldscherm-resolutie.
Deze verschilt nl. nog wel eens als ik de computer opgestart heb, bijv gisteravond stond hij gewoon op 1024x768 zoals het hoort en vanavond staat 'ie opeens weer op 1280x1024 !! Dit gebeurt regelmatig, zonder dat ik dingen zoals thema's, wallpaper, etc.
aanpas. Iemand een idee ?

Tweede vraag gaat over mijn verdwenen afsluitknop.
Ik heb sinds een paar dagen rechtsboven een groen pictogram staan wat mij alleen de mogelijkheid biedt om af te melden, gebruiker te wisselen en de computer in slaapstand te zetten.
Ik sluit dus nu de boel af via de terminal, maar  ik vind dit niet ideaal.

« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/17, 22:28:37 »
Zit je niet toevallig in de recovery mode of fail safe mode van X, dan krijg je volgens mij dat groene pictogram.
Kijk eens onder de map etc/X11 welke configuratie gebruikt wordt. xorg.conf of fail safe, ik weet niet de exacte benaming.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/17, 22:42:34 »
Ik zie hier alleen xorg.conf staan

« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/17, 23:59:57 »
Ook geen GDM probleem? In de terminal dpkg-reconfigure gdm .

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Relinquish

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/18, 05:56:18 »
Ik krijg het met deze versie (7.10) niet eens voor elkaar om mijn schermresolutie te veranderen...blijft op 1680x1050 staan (heb een widescreen) ziet er wel geinig uit hoor maar mijn powerknop zie ik niet eens en het is wel HEEL erg klein nu! Kan veranderen vanuit systeem =>schermresolutie wat ik wil, maar er veranderd HELEMAAL niks! Is er een manier om dit te forceren?

Edit
via beheer =>screens and graphics lukt het ook niet.

Online Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/18, 10:35:57 »
De grootte van de knoppen kun je trouwens afzonderlijk instellen: als 1680x1050 de "natuurlijke" resolutie is van je beeldscherm, dan zou ik die zo laten (beste beeld) en gewoon de knoppen en werkbalken wat vergroten.

Wil je toch een andere resolutie: als het een Nvidia-videokaart is die op het Beperkt ondersteunde stuurprogramma (restricted driver) draait, dan kun je (als ik me goed herinner) die ook als volgt instellen:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
sudo nvidia-settings

Tik desgevraagd je wachtwoord in. Dit blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes.

Kun je nu de gewenste resolutie instellen?

Groet, Pjotr.

Relinquish

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/18, 11:31:27 »
Bingo, mijn probleem is opgelost! Met mijn " natuurlijke" schermresolutie zag ik de complete rechterkant van de balk niet hij stopte bij gebruikersnaam, nu weet ik weer welke dag het is en ook hoe laat...Fijn!

Online Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/18, 11:35:07 »
Mooi zo! Graag gedaan.   :-)