Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: A5 boekje maken met OpenOffice Writer  (gelezen 22970 keer)

Eider

• Gast
A5 boekje maken met OpenOffice Writer
« Gepost op: 2008/02/16, 22:18:26 »
Ik zoek een manier om een a5 boekje te maken en dubbelzijdig uit te printen met OpenOFfice Writer.
Ik heb al op internet gezocht, maar daar stonden alleen maar tips als: maak het op a4 en verklein het dmv PostScript enzovoort....

Ik heb een document met 20 a5'velletjes en wil ik een dubbelzijdig boekje van maken.
Onder Microsoft Office ging dit altijd makkelijk.
Ik kan bij afdrukopties ook geen "dubbelzijdig" vinden.

Wie heeft /geeft raad :).

« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/16, 22:23:24 »
Mijn raad is:
gebruik Scribus daarvoor. Bij het aanmaken van een nieuw document vraagt hij welk type je wilt - 1 van de opties is dan een dubbelzijdig document te maken. Je kunt dan ook aangeven of de eerste pagina een even of oneven nummer moet krijgen (het maakt nogal uit of je met je nummering bij 0 of bij 1 begint, toch?).

Hoe deed je het trouwens bij Microsoft Office? Misschien dat ik dan een manier kan bedenken in OOo.

Eider

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/16, 22:39:16 »
In Microsoft Office had ik een a5 formaat pagina's en ik had dacht ik opgegeven ergens dat er twee op een pagina moesten. bij het afdrukken zei ik dan dubbelzijdig en halverwege zei Windows dan "draai het papier om en doe het terug in de invoerlade". Dit werkte altijd perfect.

Kan ik mijn bestand dat ik gemaakt heb in OpenOffice ook importeren / openen met Scribus?

Zou ik het misschien ook kunnen doen via PDF viewer? Een PDF'je maken van het bestand is in Linux zo gebeurd.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/16, 22:58:16 »
Ok.
Open Office Writer kan dat ook.
- Ctrl+P (afdrukken)
- in het scherm dat je krijgt, kun je onderaan op "overige" klikken - doe dat eens.
- In de middelste kolom kun je kiezen voor "prospectus" - vink die eens aan en klik OK
Volgens mij moet je dan hetzelfde resultaat krijgen als bij de Word-manier die je vertelde.
Laat je even weten of het zo lukt?

Scribus wordt toch een ingewikkeld verhaal, laat dat dus maar zitten.....

Offline Ivan1986

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/17, 00:29:41 »
seg maar ik ga een keertje heel heel moeilijk doen...... het is allemaal nit nodig om A5 te maken enzo.... maak gewoon je pagina op A4 zoals je het wilt hebben. maak daarna een pdf en je kan hem afdrukken zoals je zelf wilt. als je een boekje naar een drukker doet kan je gewoon je A4 afgeven die machines zetten dit zelf om naar het juiste formaat. Hetvoordeel hiervan is dat je veel veel meer kwaliteit hebt dan dat je dit in A5 formaat doet. Ik heb vorige week nog een ongeloofelijk mooi boekje gemaakt met enkel writer en gimp.... en iegenlijk vind ik het allemaal een beetje zever dat je speciale programmas moet gaan gebruiken waar je toch niks van kent, terwijl dit allemaal ook kan met de normale programma's

Nog een tipje voor A4 naar A5: Lettertype 14 is makelijk leesbaar als e groter gaat wordt het kindergeschrift.

hopelijk ben je er iets mee
Ivan

Eider

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/17, 09:34:18 »
A4 of A5 maakt mij niet uit.
Het gaat mij er vooral om dat ik vier pagina's op één a4tje krijg op een manier dat ik er een boekje van kan maken.

Ik zal die tip van sisosteven eens proberen.

artvds2708

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/17, 10:24:54 »
Ik raad toch ook Scribus aan.
Is een Linux clone van Quark express....het programma voor drukkerijen, etc

« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/17, 11:38:50 »
Een boekje afdrukken

U kunt een Writer-document als een brochure of boekje afdrukken. Dit wil zeggen dat Writer twee pagina's op elke zijde van het papier afdrukt. Wanneer u het papier dan vouwt, kunt u het document als een boek lezen.
Wanneer u een document maakt dat u als brochure wilt afdrukken, gebruikt u de afdrukstand Staand voor de pagina's. Writer past de brochure-layout toe wanneer u het document afdrukt.

Zo drukt u een brochure af:
1.Kies Bestand - Afdrukken.
2.Klik op Eigenschappen in het dialoogvenster Afdrukken.
3.In het eigenschappendialoogvenster van uw printer stelt u de afdrukstand Liggend in.

Als uw printer dubbelzijdig afdrukt, en omdat brochures altijd liggend worden afgedrukt, dient u de instelling 'dubbelzijdig - korte zijde' in uw dialoogvenster voor printerinstellingen te gebruiken.

4.Ga terug naar het dialoogvenster Afdrukken en klik op Opties.
5.Selecteer Brochure in het gebied Pagina's van het dialoogvenster Printeropties.

Brochure=prospectus=boekje=booklet
Markeer deze optie om uw document in prospectus-opmaak af te drukken. Dit gebeurt als volgt:
Als u een staand document afdrukt op een liggende pagina, zullen twee tegenoverliggende zijden in een brochure naast elkaar worden afgedrukt. Als u een printer hebt die dubbelzijdig kan afdrukken, kunt u een hele brochure uit uw document maken zonder dat u later de pagina's moet sorteren. Als u een printer hebt die alleen enkelzijdig kan afdrukken, dan kunt u dit effect bewerkstelligen door eerst alle voorkanten af te drukken met de optie Rechterpagina's gemarkeerd, dan de gehele papierstapel opnieuw in uw printer te doen en alle achterkanten af te drukken met de optie Linkerpagina's gemarkeerd.

6.Specificeer linker- en rechterpagina's voor een printer die automatisch dubbelzijdig afdrukt.
7.In het dialoogvenster Afdrukken klikt u op OK.

Als u een staand document afdrukt op een liggende pagina, zullen twee tegenoverliggende zijden in een brochure naast elkaar worden afgedrukt. Als u een printer hebt die dubbelzijdig kan afdrukken, kunt u een hele brochure uit uw document maken zonder dat u later de pagina's moet sorteren. Als u een printer hebt die alleen enkelzijdig kan afdrukken, dan kunt u dit effect bewerkstelligen door eerst alle voorkanten af te drukken met de optie Rechterpagina's gemarkeerd, dan de gehele papierstapel opnieuw in uw printer te doen en alle achterkanten af te drukken met de optie Linkerpagina's gemarkeerd.

Als OpenOffice.org de pagina's in de verkeerde volgorde afdrukt, open dan het dialoogvenster Printeropties, selecteer Omgekeerd en druk het document nogmaals af.

Bron: Helpfunktie OO

Eider

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/17, 14:35:22 »
Bedankt voor die heldere uitleg. Als ik van de week het boekje moet afdrukken zal ik dat eens proberen :)

Eider

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/18, 21:19:34 »
Het is me gelukt om een boekje goed uit te printen.
A4tje op landscape en bij overige aanklikken "prospectus" en "omgekeerd"

Heb alleen enkelzijdig. Dubbelzijdig is me niet gelukt. Dus dat eerst de helft wordt gedaan, dan omdraaien en dan de andere helft.