Voor het eerst probeer ik Ubuntu te installeren, maar echt lukken wil het niet. Kort omschreven is het probleem dat na de installatie, en voor het eerst opstarten, ik een zwart scherm houd met een 'prompt': Initramfs
De situatie:
- Ik draai al jaren een dual-boot systeem (XP + Vista), op een RAID0 array.
- Voor mijn eerste stapjes op Ubuntu gebied heb ik er een nieuwe, losse harddisk bij geprikt.
- De live-CD doet het prima; ik krijg een grafische desktop, en veel werkt er out-of-the-box, zoals internet.
- De installatie loopt ogenschijnlijk ook prima, en ik kan alle stappen uit de online documentatie prima volgen.
- Ik heb expliciet aangevinkt om GEEN bootloader te installeren, omdat ik het ernstige vermoeden had gekregen dat dat met mijn RAID array niet zomaar zou werken....
- Als ik opstart, heb ik nu in het Windows-Vista bootmenu wel een derde optie ("Ubuntu"), naast "Vista" en "Previous Version of windows"
- Als ik die kies, begint Ubuntu op te starten. Ik krijg een tijdje het standaard 'opstartscherm', en dan eindigt het met de genoemde prompt (initramfs). Verder wat korte tekst over "Busybox v1.1.3" en "built-in shell (ash)"
Diverse opties heb ik al geprobeerd, zoals 'esc' tijdens het opstarten en een 'veilige mode' kiezen. Geeft hetzelfde resultaat.
Het is mij nu niet duidelijk waar het probleem zit. Zit ik goed met mijn boot-loader? Ik meen van wel, aangezien er in ieder geval een stuk van Ubuntu opstart. Maar waarom werkt zelfs een alternatieve boot-optie niet? Is er een methode om vanaf de initramfs verder te starten, of moet ik van vooraf aan beginnen met ee nieuwe installatie; bijvoorbeeld met de alternate CD?
Het moge duidelijk zijn dat ik zo mogelijk wil proberen om mijn RAID array - en alles wat daarop staat - in stand te houden. De backup is natuurlijk wel al gemaakt....