Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op Apple iBook lukt niet  (gelezen 1844 keer)

octopuls

  • Gast
Ubuntu installeren op Apple iBook lukt niet
« Gepost op: 2008/02/12, 12:27:58 »
Beste Ubuntu kameraden,

Ik probeer al sinds 2 dagen halsstarrig Ubuntu 7.10 te installeren op een Apple iBook maar het lukt mij niet. Heb het correcte PPC Ubuntu ISO-bestand gedownload en de Macbook opgestart met de gebrande live-cd, gekozen voor installatie van Ubuntu maar als ik nu opstart krijg ik na het booten een volledig zwart scherm (zonder prompt).

Dit gebeurt er na het opstarten :
1) Een eerste bericht : "First stage Ubuntu bootstrap"
2) Welkomboodschap : "Welcome to Yaboot 1.3.13"
3) De kernel wordt geladen
4) Het scherm wordt herkend : "Done - Found display"
5) Heel heel kort (een seconde ofzo) een paar lijnen codetaal ( "PCI: cannot allocate resource region of device" en "Loading please wait") en dan ...
6) Zwart scherm (zonder prompt + harde schijf zo stil als een muis)

Ik heb de ganse reutemeteut al verschillende keren overgedaan (heb het iso bestand nog eens gedownload, installatie herovergedaan, ...) maar geen soelaas. Heb ook geprobeerd manueel te booten. Als ik een lijst vraag van "defined images" krijg ik "Linux", "old" en "hda3-linux". Als ik boot op de eerste en derde van die "defined images" krijg ik net hetzelfde probleem als ik het ding automatisch laat booten. Bij "old" krijg ik een foutboodschap. By the way : onder MacOS X liep alles prima op deze iBook. En als ik de Ubuntu Live-CD gebruik lukt het ook (maar wel alleen als ik manueel kies om te booten als "live-nosplash-powerpc" want als ik de Live-CD automatisch laten booten op "live" wordt ik hier ook met net hetzelfde probleem geconfronteerd als met de installatie op de harde schijf).

Heeft iemand enig idee wat hier fout loopt en wat de oplossing zou kunnen zijn?

Configuratie:
* Apple iBook G4 PowerPC processor 800 MHz Ram 640 MB HD 30 GB
* Ubuntu 7.10 ISO bestand gedownload hier :
http://cdimage.ubuntu.com/ports/releases/gutsy/release/

Bedankt bij voorbaat voor alle hulp en tips,

Hendrik

Benjamin1987

  • Gast
Ubuntu installeren op Apple iBook lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/12, 12:57:37 »
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehd. Het lijkt niet echt een mac probleem. Wat gebeurd er als je iets van 10 minuten wacht bij het zwarte scherm? Waarschijnlijk start ie dan op. Het ligt aan een scherminstelling.  Ik kon dit veranderen door iets toe te voegen aan de x-org file. Kijk ook eens op

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19128

Succes en laat even weten als het gelukt is

octopuls

  • Gast
Ubuntu installeren op Apple iBook lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/12, 13:19:56 »
Citaat van: Benjamin1987
Wat gebeurd er als je iets van 10 minuten wacht bij het zwarte scherm? Waarschijnlijk start ie dan op.
Wat gebeurt er na 10 minuten? Wel dan gebeurt er hetzelfde als na 10 uur vrees ik : nog altijd een volledig zwart scherm en geen enkele activiteit. :-(

Citaat van: Benjamin1987
Het ligt aan een scherminstelling.  Ik kon dit veranderen door iets toe te voegen aan de x-org file.. Kijk ook eens op
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19128
Heb dat topic volledig doorgenomen maar lijkt weinig hoopvol want op het einde moet degene die de topic gestart was besluiten met "Ik ben nu een heel weekend bezig en.. ik heb ubuntu toch de nodige kansen gegeven. Misschien dat ik het binnenkort nog eens probeer met een andere pc want op deze dell sx260 mag het blijkbaar niet lukken. Ik ga weer xp installeren..".
Nou dat is ook geen opsteker. ;-)

Wat ik raar vind is dat hetzelfde probleem er ook is bij het starten vanaf de Live-CD maar dat ik het daar kon omzeilen door dan manueel te kiezen om te booten in ""live-nosplash-powerpc". Met de geïnstalleerde versie op de harde schijf slaag ik er niet in om het te omzeilen. :-(

Hendrik

octopuls

  • Gast
Ubuntu installeren op Apple iBook lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/12, 14:43:44 »
Heb net geprobeerd met een zelf gebrande Live-CD van Kubuntu 7.1 maar heb er net hetzelfde probleem mee als met de Live-CD van Ubuntu 7.1. Boot dus ook alleen als ik manueel kies voor "no-splash" anders gaat hij automatisch kiezen voor "live" en krijg ik hetzelfde zwarte scherm. Ik vermoed als ik dan Kubuntu ook nog eens op de harde schijf installeer ik hetzelfde probleem zal hebben als met de Ubuntu installatie. :-(
Zal ook nog eens Xubuntu 7.1 voor PowerPC proberen maar ik vrees het ergste. Op dezelfde laptop heb ik vroeger een oudere versie ( versie 5.04 ) van de Live-CD van Ubuntu geprobeerd en dat lukte wel direct automatisch. Vreemd.

octopuls

  • Gast
Ubuntu installeren op Apple iBook lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/12, 15:12:26 »
Net de Ubuntu Live-CD uitgeprobeerd op een andere Apple iBook van een vriendin ( een iets recenter model met een 1,2 GHz PowerPC G4 processor en 768 MB RAM) en heb juist hetzelfde probleem ermee. Het ligt dus niet specifiek aan mijn eigen iBook blijkbaar. Het ligt ook niet aan de gebrande Ubuntu CD want ik heb hetzelfde probleem met de Kubuntu-versie (7.1 voor PPC) ) en ook de Xubuntu-versie (7.1 voor PPC)  die telkens op een andere CD gebrand zijn. Aan de andere kant slaag ik wel van de Live-cd's aan de praat te krijgen als ik manueel voor een no-splash boot kies. Er is dus hoop. ;-)
Maar wat de oplossing is voor de installatie op harde schijf dat blijft mysterieus. :-(
Als iemand een oplossing heeft dan graag.

Hendrik

octopuls

  • Gast
Ubuntu installeren op Apple iBook lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/13, 00:17:16 »
Heb het probleem uiteindelijk kunnen omzeilen dankzij een tip op het Amerikaanse Ubuntu forum voor Apple-gebruikers (zie http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=133 ). Daar stelde iemand volgende oplossing voor : eerst Ubuntu 7.04 downloaden en installeren (dat lukt prima in tegenstelling tot met 7.10) en dan vanuit Ubuntu upgraden naar 7.10. Het is een omweg maar het werkt. :-)

Hendrik

Apple iBook G4 800 MHz | Ubuntu 7.10