Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.  (gelezen 1084 keer)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.
« Gepost op: 2008/02/09, 09:00:58 »
Hallo allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik heb hier een oude computer (win95) staan, die ik een beetje opgeknapt heb met 128 mb extra geheugen en een extra 6 gig hardeschijf. Nu wou ik op deze hardeschijf Xubuntu met de alternate cd installeren. In het begin ging het goed, maar bij het partioneren ging het al fout. Hij had onherstelbare fouten op de windows 95 partitie gevonden? Ik negeerde het en ging verder. Maar toen kon hij ineens geen kernel vinden! Die zou toch gewoon op de cd moeten staan? Ook nu ging ik gewoon verder, kon ie GRUB niet installeren! En dit terwijl ik met dezelfde cd ook nog een oude laptop succesvol van Xubuntu heb voorzien! Ik snap er niks van, waar slaat dit op? Ik zou toch graag ubuntu/xubuntu op de computer willen installeren. Weet iemand iets? Want Windows 95 is bagger.

Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/09, 10:05:11 »
Heb je de cd op fouten gecontroleerd? Als je met de cd opstart is één van de opties om de cd op fouten te controleren. Het kan zijn dat de ene computer de cd wel foutloos kan lezen terwijl de andere er moeite mee heeft.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/09, 11:12:28 »
Bedankt voor je reactie, ga ik proberen!

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/09, 11:29:12 »
Ja, dit is wel goed, hij zegt: "the CD-rom integrity test was successful. The CD-rom is valid." Wat nu?

Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/09, 11:45:20 »
Het zou kunnen dat je harde schijf fysieke beschadigingen bevat. Ik weet niet of de installer van Xubuntu hier mee kan omgaan. Je zou kunnnen proberen om een andere live-cd te gebruiken om eerst de harde schijf te formatteren naar ext3 voordat je er linux op installeerd. Bijvoorbeeld met de sysrecue cd:
http://www.sysresccd.org/
Hier staat gparted op. Je kan hiermee meerdere partities maken, win95 verkleinen enz.
Dat is wat ik zou proberen, maar ik weet niet of het zin heeft, ik heb niet echt verstand van linux. Misschien dat er nog iemand betere tips heeft.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/09, 12:07:22 »
Ik heb twee schijven in de computer, 1 van 2,5 gig, daar staat win95 op, en 1 van 6 gig, daar wil ik Linux op installeren. Dus er is geen sprake van de win95 partitie verkleinen. En een ext3 partitie maken kan de xubuntu cd ook, dat gaat nog goed. Hij geeft trouwens de fouten ook over de win95 schijf.

Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/09, 12:40:17 »
Dan zou ik proberen die win95 schijf er uit te halen, en het dan nog eens te proberen.

Offline visser

  • Lid
Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/09, 12:55:19 »
Kan je via je win95 geen schijfcontrole doen, en eventueel de gevonden fouten repareren? Defragmenteren zal het er ook niet slechter op maken.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/09, 18:45:52 »
Zou je kunnen proberen, maar het lijkt me niet dat hiermee het probleem dat hij geen kernel kan vinden wordt opgelost. Want dat is de grootste fout lijkt me, want die leesfout op de win95 schijf kun je gewoon negeren.

Offline Mij

  • Lid
Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/09, 21:57:56 »
Je weet ook zeker dat de 128 MB RAM gebruikt kan worden door het moederbord? Een oud moederbord kan immers vaak niet met nieuwe omgaan.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Installatie Xubuntu alternate lukt niet, geen kernel.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/10, 12:01:25 »
Jawel, het was ook aardig oud geheugen (sd-ram pc133) dat ik nog had liggen, en in de bios zie ik ook dat hij hem wel herkend. Maar ik denk dat ik er maar gewoon XP op ga installeren, ook al zal dat niet erg snel draaien (Windows xp is instabiel, vooral op oude computers) maar toch bedankt voor de reacties.