Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prolemen met Afsluiten en afmelden  (gelezen 4674 keer)

Eider

• Gast
Prolemen met Afsluiten en afmelden
« Gepost op: 2008/02/08, 14:37:07 »
Sinds een paar dagen heb ik problemen met het afmelden en afsluiten.
Als ik via ctrl+alt+delete of via de knop mezelf wil afmelden moet ik een minuut lang wachten op het schermpje met de opties afsluiten/afmelden/herstarten enzovoort.

De twee opties pauzestand en slaapstand staan er vervolgens niet bij.

Als ik dan op annuleren klik en vervolgens mezelf weer probeer af te melden krijg ik het scherm meteen met alle opties.

Wat kan hier het probleem zijn? Misschien een programma dat niet afgesloten kan worden ofzo?

« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/08, 15:31:22 »
De combinatie CTL+ALT+Backspace (en niet Delete, zoals in DOS) dient om de X-server (grafische omgeving) teug op te starten, vooral als je dan toch eens vastzit.  Het is zeker niet de gebruikelijke of aanbevolen wijze om af te melden.  Je moet gewoon naar het pijltje in de open deur gaan, meestal rechtsboven op je scherm, en daar op klikken.  Staat dat er bij jou niet, klik dan met je rechtermuisknop op het paneel, kies voor "toevoegen aan paneel" en neem de allereerste optie:"afsluiten".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Eider

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/08, 15:48:34 »
Dat pijltje in de open deur staat er wel.
Als ik daarop klik hangt hij soms een minuut lang.

Eider

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/09, 21:19:08 »
Heeft het misschien is te maken met de nieuwe kernel?
Een paar dagen geleden had ik het probleem nog niet.
Het is best wel vervelend :(

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/10, 01:52:26 »
Heb je misschien een pakket als xserver-xgl geïnstalleerd om compiz aan het werk te krijgen op je ati kaart?
Dat leverde in het verleden ook dit soort gekke dingen op.

Eider

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/10, 13:54:50 »
Nee ik heb xserver-xgl niet geïnstalleerd. Wel Compiz, maar het heeft altijd gewoon gewerkt ook onder Compiz.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/10, 15:10:10 »
Het kan inderdaad met de nieuwe kernel te maken hebben. Sinds de update van enkele dagen geleden gebeurt hier ook vanalles.....

Eider

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/15, 15:44:58 »
Heb het probleem nog steeds :(. Weet iemand misschien raad? Moet nu elke keer een minuut wachten voordat ik kan afsluiten, best wel irritant.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/15, 21:24:12 »
Citaat van: Prosper
De combinatie CTL+ALT+Backspace (en niet Delete, zoals in DOS) dient om de X-server (grafische omgeving) teug op te starten, vooral als je dan toch eens vastzit.  Het is zeker niet de gebruikelijke of aanbevolen wijze om af te melden.
Hier ga ik toch een correctie plaatsen.....
Gutsy heeft in de sneltoetsenlijst zelf een sneltoets aangemaakt voor "afmelden".
Die sneltoets is _wel degelijk_ Ctrl+Alt+Del
Inderdaad ga je dan *afmelden* en niet afsluiten, maar het kan toch wel degelijk hoor. En als het niet een propere manier is, waarom zit het dan standaard in Gutsy?

@topicstarter: heb je misschien naast de standaard-kernel ook de RealTime-kernel geinstalleerd? Dat gaf bij mij namelijk enorm veel gedoe en problemen (van ongeveer dezelfde aard). Een verse installatie gaf bij mij de oplossing.....

« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/15, 21:37:22 »
Ctrl+Alt+Backspace gebruik ik altijd om de X-server opnieuw op te starten bijv. bij het switchen van Myth-tv naar KDE-tv of vice - versa anders heb ik een groen of roze beeld, kijkt niet zo prettig. En scheelt weer om de PC opnieuw op te starten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/15, 21:38:52 »
Citaat van: sisosteven
Gutsy heeft in de sneltoetsenlijst zelf een sneltoets aangemaakt voor "afmelden".
Die sneltoets is _wel degelijk_ Ctrl+Alt+Del
Deze dus:

Weer wat bijgeleerd.
En ik die dacht dat CTR+ALT+DEL "toebehoorde" aan DOS... ;)

Enfin, WIJ gebruiken het dan toch tenminste om ons AF ter melden: in Vista gebruiken ze dat om zich AAN te melden.. :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/15, 21:44:10 »
Prosper weer iets geleerd moet het alleen nog even instellen.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: Ingesteld, maar het werkt niet bij mij. Ik denk dat mijn toetsenbord de combinatie CTRL+ALT+DEL niet wil accepteren, hoe zou dat nou komen?

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/16, 08:24:00 »
Vreemd, Gijsbert.
Het zou gewoon moeten werken.
Ik heb het hier ook maar even gedaan. Als ik nu genoemde Ctrl+alt+del induk, dan krijg ik inderdaad een scherm waarin ik kan kiezen voor afsluiten, herstarten, afmelden, etc.

Kijk nog eens bij sneltoetsen? Weet je zeker dat genoemde sneltoets bij afmelden staat?

Eider

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/16, 10:22:18 »
Ik heb geen Real Time-kernel geïnstalleerd.
Het probleem is ook niet dat ik me niet kan afmelden. Dat kan wel, maar pas na een minuut komt het schermpje als ik op CTRL+ALT+DEL heb gedrukt op via de afsluitknop in de balk.

Offline Kev

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/16, 20:03:13 »
Gewwon via terminal reboot of shutdown intypen kan veel sneller je pc afsluiten of afmelden.
Als dat werkt laat dan eens iets horen, als het sneller werkt he.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/16, 20:47:02 »
Citaat van: sisosteven
Vreemd, Gijsbert.
Het zou gewoon moeten werken.
Ik heb het hier ook maar even gedaan. Als ik nu genoemde Ctrl+alt+del induk, dan krijg ik inderdaad een scherm waarin ik kan kiezen voor afsluiten, herstarten, afmelden, etc.

Kijk nog eens bij sneltoetsen? Weet je zeker dat genoemde sneltoets bij afmelden staat?
Ik heb bij de sneltoetsen gekeken en daar stond al ALT+CTRL+Delete, nog een paar keer geprobeerd te wissen en opnieuw in tegeven, helaas zonder resultaat.
Ook nog een andere combinatie geprobeerd CTRL+SuperL ,ook hiermee geen resultaat. Ik blijf het maar met de muis doen.

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/16, 20:54:14 »
Citaat van: Eider
Heb het probleem nog steeds :(. Weet iemand misschien raad? Moet nu elke keer een minuut wachten voordat ik kan afsluiten, best wel irritant.
Je hebt toevallig niet in Systeem>voorkeuren>sessies: het energiebeheer uitgeschakeld?
Ubuntu-user  12044

Eider

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/16, 20:56:24 »
Citaat van: noyomipa
Je hebt toevallig niet in Systeem>voorkeuren>sessies: het energiebeheer uitgeschakeld?
Jawel, ik had ergens gelezen dat dat het opstarten zou versnellen.

Nu werkt het wel weer :):):)
Echt ENORM bedankt, nu werkt het weer :D

« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/16, 21:02:42 »
Citaat van: noyomipa
Jawel, ik had ergens gelezen dat dat het opstarten zou versnellen.

Nu werkt het wel weer :):):)
Echt ENORM bedankt, nu werkt het weer :D
ik leer ook uit fouten... Succes!
Ubuntu-user  12044

« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/16, 21:05:28 »
Driewerf hoera voor noyomipa :lol:

'k Vond dit een héél raar probleem...

Eider

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/16, 22:13:41 »
Ik vond het ook best vreemd. Echt super dat je door het forum zo weer wordt geholpen :D.