Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google earth start niet op  (gelezen 6586 keer)

Offline Armand2

• Lid
Google earth start niet op
« Gepost op: 2008/02/07, 12:23:40 »
Google earth geinstalleerd met Synaptic; na opstarten verschijnt witte initialisatie-schermpje en verder gebeurt er niets. Wat kan er aan de hand zijn? Ik draai ubuntu 7.10 dual boot met XP, waaronder earth het wel prima doet. Herhaaldelijk kom ik op het forum opmerking tegen over grafische kaarten... maar dat zegt me niets. Op mijn apparaat zit een sticker van ATI mobility radeon X700 125 mb. Wat dat ook mogen betekenen.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/07, 12:39:07 »
Voor Google earth heb je 3D ondersteuning nodig voorzover ik weet.
Om te checken of je 3D ondersteuning hebt kun je bijvoorbeeld in de terminal (Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Terminalvenster ) intikken
glxgearsde tandwielen moeten soepel lopen.
Om te stoppen ctrl-c.
Zie je geen tandwielen dan heb je waarschijnlijk (nog) geen 3D ondersteuning.
Om 3D ondersteuning voor je Ati kaart aan de gang te krijgen zou je in 'Beperkt ondersteunde stuurprogramma's' kunnen kijken of er een driver voor jouw kaart beschikbaar is.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/07, 14:03:55 »
Ook ik heb de ATI mobility radeon X700 en bij mij doet Google earth het wel. (1) Je moet met de resticted drivers werken (System - Administration - Restricted drivers manager en ATI kaart aanklikken. (2) Je kan nĂ­et Compiz (desktopeffecten) actief hebben. Als je compiz hebt, dan ben je wellicht al de restricted driver aan het gebruiken, maar dan samen met xserver-xgl, dat vereist is om Compiz te draaien. xserver-xgl betekent evenwel dat 3D applicaties zoals Google earth niet meer werken. Compiz afzetten, en xserver-xgl verwijderen:

sudo apt-get remove xserver-xgl

Daarna herstarten en google-earth zal wellicht goed starten en werken (doet ie bij mij toch).

Offline Armand2

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/08, 12:16:05 »
Dank voor snelle reakties. Draaiende tandwielen gekontroleerd: doen het prima. Xserver-xgl is niet geinstalleerd (nagegaan met Synaptic).
Compiz gede-installeerd. Resultaat nog steeds hetzelfde: Google earth blijft steken in initialisatiescherm. Blijkbaar die ik toch iets verkeerd.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/08, 12:22:23 »
Start Googleearth eens op vanuit het terminalvenster? Zie je dan een foutmelding in het terminalvenster verschijnen?
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Armand2

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/08, 23:31:55 »
Ik schaam me diep, maar hoe start ik een programma op vanuit het terminal-venster?

« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/08, 23:34:31 »
gewoon googleearth intypen achter de prompt ;)
Schamen hoeft niet, je wilt niet weten wat ik voor een stunts kan uithalen :P
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Armand2

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/08, 23:56:35 »
Bedankt! Googleeath komt ook op deze manier niet verder dan het witte initialisatiescherm.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/09, 00:30:02 »
Staan er wel foutmeldingen in het terminalvenster?

Offline Armand2

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/09, 11:04:52 »
nee, alleen de prompt is van zwart in wit veranderd en blijft knipperen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/09, 14:20:49 »
Je draait wel degelijk de proprietaire drivers? Je hebt namelijk niet vermeld of je dat gecontroleerd hebt. System - Administration - Restricted drivers manager. Naast ATI accelerated graphics driver moet staan "In use".

Offline Armand2

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/10, 22:03:26 »
Ik heb het nog even gekontroleerd, maar ATI is 'geactiveerd' en 'in gebruik'.