Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: driver installeren  (gelezen 1966 keer)

Rob44

• Gast
driver installeren
« Gepost op: 2008/02/06, 12:21:36 »
Ik ben op zoek gegaan voor een ubuntu 7.10 driver voor de "Epson stylus DX4050" 3 in 1 printer en vond dat ik de driver "Gutenprint-5.0.1-1lsb3.1.i486.rpm" moet downloaden en installeren.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit moet doen.
mvg
Rob44

Offline Mij

• Lid
driver installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/06, 12:33:46 »
Citaat van: Rob44
Ik ben op zoek gegaan voor een ubuntu 7.10 driver voor de "Epson stylus DX4050" 3 in 1 printer en vond dat ik de driver "Gutenprint-5.0.1-1lsb3.1.i486.rpm" moet downloaden en installeren.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit moet doen?
mvg
Rob44
dat is een installatie bestand voor red hat. In principe zitten al de drivers die er beschikbaar zijn  bij Ubuntu. Misschien kan je wel kijken bij packages.ubuntu.com en dan bij hardy of er nieuwe drivers zijn, anders weet ik het niet.

Rob44

• Gast
driver installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/06, 13:03:01 »
De info die ik heb van die driver heb ik van deze site:
http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting/Database/DriverPackages
M'n Engels is zeer beperkt maar ik dacht toch dat deze driver voor Ubuntu geschikt is.
En mijn probleem is: Hoe moet ik deze driver op mijn machine krijgen en installeren.
mvg
Rob44

Rob44

• Gast
driver installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/06, 15:28:20 »
De reden van deze vraag is dat de "Epson stylus DX4050" 3 in 1 printer wel print maar de scanner niet werkt. Xsane herkent de scanner niet.

Ik hoop nu dat met de "Gutenprint-5.0.1-1lsb3.1.i486.rpm" driver, zowel de printer als de scanner zal werken.

Heeft iemand ervaring met deze printer?
mvg
Rob44

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
driver installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/06, 16:01:27 »
Als de printer het al doet, dan heb je niks aan een printerdriver.
Je moet dan op zoek naar de driver voor de scanner.

Dit lijkt wel te werken:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=3594872&postcount=16

driver installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/06, 16:20:48 »
Rob ik heb helaas geen ervaring met de Epson. Wat je scanner gedeelte betreft, mijn losse scanner een Canon werd ook niet herkend door XSane herkent pas na toevoeging van een aantal commando's werkte het even als voorbeeld: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11144 misschien zijn er voor jou scanner ook dergelijke commando's te vinden of werken die voor jouw scanner ook.
Een r.p.m. pakketje kan je converteren naar een deb met het programma Alien, zit in Synaptic en werkt in een terminal, niet alles lukt er mee is mijn ervaring, je kan het in ieder geval proberen. Zoiets dus:
sudo alien -i /home/Rob44/Gutenprint-5.0.1-1lsb3.1.i486.rpm of waar je rpm staat.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: Tjonge jonge,tegen die type snelheid van jou kan ik niet op Johanvd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

driver installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/06, 16:28:44 »
...kleine aanvulling: kijk hier eens:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11498
Wellicht kun je (met de juiste type driver) hiermee ook jouw epson scanner aan de praat krijgen?

Succes,

Rob44

• Gast
driver installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/06, 18:49:43 »
Iedereen bedankt voor de tips.
Ik kan nu aan de slag :-)
mvg
Rob44

Rob44

• Gast
driver installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/07, 10:38:34 »
Heb toch nog een vraag.
Ik wil proberen de scanner aan de praat te krijgen zoals beschreven staat in http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=3594872&postcount=16

Kan ik, als het niet lukt, de gegevens die ik in het "terminalvenster" moet typen ongedaan maken??
mvg
Rob44

Rob44

• Gast
driver installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/07, 14:33:44 »
Ik heb een file geopend in de terminalvenster met:
 " $sudo gedit /etc/sane.d/epson.conf " en " usb 0x04b8 0x082f " toegevoegd zoals dat beschreven staat in:
 http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=3594872&postcount=16

Maar als ik de file wil wegschrijven krijg ik een bericht dat ik niet bevoegd ben om deze file te wijzigen.

Dus deze manier zal ook niet lukken om de scanner van mijn Epson DX4050 aan de praat te krijgen.:-(
Wie heeft goede raad?
mvg
Rob44

driver installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/07, 16:43:25 »
Vreemd dat je de file niet mag wijzigen als je gedit opend met sudo.
Probeer het eens met in de terminal getypt: gksudo nautilus Dan opent zich de bestands bladeraar in root mode dus wees voorzichtig met het gebruik.Ga dan naar het bestand klik er op dan opent gedit en kijk of je de veranderingen kunt opslaan, de knop met het floppydisk symbool.
Mocht dit ook niet werken is er iets niet goed met de rechten.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Rob44

• Gast
driver installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/07, 17:47:38 »
Citaat van: Gijsbert
Vreemd dat je de file niet mag wijzigen als je gedit opend met sudo.
Probeer het eens met in de terminal getypt: gksudo nautilus Dan opent zich de bestands bladeraar in root mode dus wees voorzichtig met het gebruik.Ga dan naar het bestand klik er op dan opent gedit en kijk of je de veranderingen kunt opslaan, de knop met het floppydisk symbool.
Mocht dit ook niet werken is er iets niet goed met de rechten.
Als ik gksudo nautilus intype kom ik inderdaad bij de bestands bladeraar maar daar zie ik geen bestand staan. Alleen de lege desktop map en de nautilus-debug-log file.
mvg
Rob44

driver installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/07, 21:36:10 »
Dan moet je een stukje hoger gaan in de mappen structuur, met het oranje pijltje omhoog of links klikken op het symbooltje met bestandssysteem.
En mocht dat niet lukken zit je misschien op een andere partitie c.q. schijf en moet je daar heen navigeren.
Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Rob44

• Gast
driver installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/08, 15:42:33 »
Ik ben op die manier toch bij "etc/sane.d/epson.conf" gekomen en kon ik iets wijzigen en saven.
Maar op de terminalvenster kwam daarna het onderstaande bericht te staan:

(gedit:6307): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

Ondanks de wijziging deed de scanner niets. Dus heb ik de wijziging verwijderd.
Wat nu?
mvg
Rob44

Offline bwman

• Lid
driver installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/08, 16:13:14 »
je kan best de post volgen die sisso steven heeft ingediend , ik werk zelf met de epson cx6600 en via deze werkwijze van pjotr werkt mijn all in one perfect.
 deze link dus http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11498
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Rob44

• Gast
driver installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/08, 16:47:59 »
Ik ga het volgens die weg proberen.:-)

mvg
Rob44