Update 2.
Nadat ik de partitiewijzigingen ongedaan heb gemaakt, heb ik terug opgestart in Windows XP.
Ik had een partitie van 100 GB in de partitie-tool van Ubuntu gemaakt voor Windows ntfs.
Wel, nadat ik opstarte heeft Windows een checkdisk gedaan en toen die gedaan was moest ik opnieuw opstarten.
Eenmaal opnieuw opgestart blijkt mijn harde schijf van 191 GB, plots een harde schijf van maar 93GB meer te zijn.
M.a.w. de partitie van 100 GB is weg! Blijkbaar zijn ook de swap van 2048 MB en de root van 6000 GB weg.
Aangezien mijn Windows XP 75 GB in beslag neemt blijft er nog een schamele 21 GB vrije ruimte over.
De rest is verdwenen.
Ik vind dit dus niet zozeer een partitie-editor, eerder een tool "hoe krimp ik mijn harde schijf ineen"...
Ik zal het me niet meer riskeren nogmaals een dual boot Ubuntu te proberen, op het gevaar af dat ik geen harde schijf mee over hou.
Ergens klopt het ook niet hé.
Een harde schijf van 191 GB is een harde schijf van 191 GB. Er kan toch niet plots 100 GB plus verdwenen zijn?
De 93 GB beschikbaar die ik nog in totaal over heb, dat is, voor zover ik er een kneet van begrepen heb, de vrije ruimte die nog over was gebleven, nadat ik de partitiewijzigingen had gedaan.
De rest wordt blijkbaar niet meer herkend, of wat dan ook.
Fysiek is er toch niets verdwenen...?
De gevolgen van Ubuntu of van Windows?

Nu ja, voorlopig kan ik voort onder Windows XP, gelukkig heb ik nog genoeg vrije ruimte over gehouden, anders was ik wel dik de pineut.
Behalve on the fly draai ik Ubuntu niet, tenzij iemand mij leert hoe ik de "mysterieus verdwenen" schijfruimte kan recupereren, en hoe het kwam (zie eerdere post) dat ik geen home partitie kon maken.
We leven nog, maar dat is het dan ook

.
Misschien koop ik me best een oud laptopke of zo en doe ik daar van den eerste keer een volledige install van Ubuntu, in plaats van dit gehannes met dual boots.
Mvg!