Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: su paswoor en JRE  (gelezen 1442 keer)

lieven

• Gast
su paswoor en JRE
« Gepost op: 2006/07/12, 11:12:29 »
Bij de installatie van Ubuntu moest ik een naam opgeven en een paswoord maar dat is blijkbaar niet het paswoord die hoort bij het commando su.
Ik wil nu de Java Runtime Environment installeren maar heb natuurlijk de juiste rechten niet .
Iemand een idee hoe ik JRE kan installeren

budster

• Gast
su paswoor en JRE
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/12, 11:42:33 »
Als het goed is dan is het super user password hetzelfde als het password van de eerst aangemaakte user.

Je kan zoizo in recovery mode opstaren een een nieuw password voor super user aanmaken.

lieven

• Gast
su paswoor en JRE
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/12, 14:37:32 »
Ok in recovery mode opstarten lukt maar dan heb ik gewoon een terminal venster.
De linux commando's ken ik niet.
Hoe verander je nu het passwoord van de superuser.
Ik ben de enige gebruiker en blijkbaar is mijn passwoord niet dat van de su
Wanneer ik via gnome ( dus alles grafisch ) iets wil veranderen aan een instelling en mijn passwoord word gevraagd dan werkt mijn passwoord wel .

budster

• Gast
su paswoor en JRE
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/12, 14:45:38 »
passwd is het commando waarmee je het password kan veranderen. dan tweemaal nieuwe password ingeven.

Maar als grafisch je password werkt dan is dat dus niet het probleem. Staan de permissies van het uit te voeren bestand niet gewoon verkeerd? dan moet je dat bestand chmodden: chmod 777 [bestandsnaam] voor alles en iedereen lezen/schrijven.

Maar ik meen, dat JRE ook ergens in de repo's zit, ik zou daar eens even naar zoeken (gewoon zoeken hier op het forum). het kan zijn dat je andere bronnen/sources aan je etc/apt/sources.list moet toevoegen. Misschien multiverse of universe maar misschien ook andere. Dit is veel beter aangezien je dan ook updates krijgt voor JRE.

Offline woteb

• Lid
su paswoor en JRE
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/12, 14:57:34 »
sudo passwd root
Je eigen password opgeven
2x password opgeven van root
Klaar.

Je hebt nu een nieuw password voor root wat je via su aan kunt roepen, en dan het nieuwe password opgeven.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)