Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Spatie begin cel open office calc verwijderen  (gelezen 4195 keer)

Offline ThomasC.

• Lid
Spatie begin cel open office calc verwijderen
« Gepost op: 2008/01/31, 11:44:59 »
Ik heb bij geïmporteerde tekst in openoffice calc het probleem dat er aan het begin van elke cel van de kolom eerst een spatie staat.
Weet iemand hoe je dat in OO verwijderd, voor de hele kolom in een keer, zonder het cel voor cel te hoeven doen en zonder meteen alle spaties te verwijderen uit de tekst?
Er schijnt in Excel wel een truc voor te zijn maar ja.....kom nou...wat excel kan moet OO toch ook kunnen...
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/31, 12:51:03 »
Moet zoek/vervang en reguliere expressies, waarbij je zoekt naar een spatie in het begin, moet dit lukken. Een andere mogelijkheid is in een tijdelijke kolom een lettertekenfunctie te gebruiken die pas vanaf het tweede karakter overneemt, en daarna het resultaat als "value" (niet de formule) terug te kopiëren naar de oorspronkelijke kolom. Een laatste optie is preventief: bij het inlezen van een textbestand geef je aan hoe de rijen moeten opgesplitst worden, en daar kan je dus vermijden dat de spatie als eerste karakter ingelezen wordt.

Offline ThomasC.

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/31, 13:17:55 »
kun je dat wat gedetaileerder uitleggen, onder welk menu ik wat kan vinden en moet doen, want het klinkt me allemaal wat te theoretisch.
Met zoek vervang ben je meteen alle spaties kwijt, dat is niet de bedoeling.
Die tweede mogelijkheid begrijp ik niet
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

Offline ThomasC.

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/01, 09:19:53 »
Opgelost door een mailtje aan openoffice te sturen.
Dit is de oplossing:
Selecteer de kolom.
Ga naar bewerken en daar naar zoeken en vervangen.
en daar naar: "meer opties"
Zorg dat het vakje: "Reguliere uitdrukkingen" staat aangevinkt en de rest uit (kan ook niet anders dan)
Typ bij "Zoeken naar":  ^ +         ofwel: zo'n dakje, een spatie en een plus.
Zorg dat bij  "vervangen door" niets ingevuld staat (ook geen spatie)
en klik op:  "Alles vervangen"
Meer uitleg over dat soort codes bij help in OO onder kopje "reguliere uitdrukkingen".
Klaar.