Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe ATI Driver installeren.  (gelezen 11617 keer)

PIPOOO

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Gepost op: 2008/01/28, 16:26:01 »
Hallo,

Ik ben totaal nieuw met Linux, heb Ubuntu goed en werkend kunnen installeren. Heb op de website van AMD/ATI nieuwe drivers ontdekt om hopelijk mij laptopbeeldscherm wat beter te krijgen. Weet iemand hoe ik dit moet doen?

Bvd Bert.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/28, 16:35:45 »
Welkom!  :-)

- zelf binnengehaalde driver weggooien
- Systeem - Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's (Restricted drivers manager)
- volg de stappen.

Groet, Pjotr.

PIPOOO

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/28, 18:23:31 »
Pjotr123,

bedankt voor je reactie maar de driver zoals jij die noemd heb ik al in gebruik maar vind de kwaliteit niet voldoende. Met de zelf binnengehaalde driver probeer ik dit te verbeteren echter ik weet nog niet hoe dit moet.

Vandaar de vraag.

Bvd Bert

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/28, 18:35:54 »
OK. Tja, als je een driver wil installeren op die manier, dan is dat heel erg moeilijk. Je moet de kernel hercompileren en zo. Voor een Linuxbeginner is dit zeer sterk af te raden.

Ik denk dat je er meer mee opschiet, als je probeert om de prestaties van je huidige ATI-driver (die je uit de pakketbronnen van Ubuntu hebt gehaald) te verbeteren. Wellicht dat een paar instellingsveranderingen al het gewenste resultaat hebben. Daarbij kunnen we je hier wel helpen.

Dus concreet: op welke punten schiet de huidige driver tekort?

Groet, Pjotr.

PIPOOO

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/28, 18:42:59 »
Pjotr,

Wederom bedankt voor je snelle reactie. Ik had al het idee dat het niet zo eenvoudig is, maar als ik het beeld vergelijk met het xp beeld dan is xp scherper en Ubunti is wat fletser van kleur. Maar scherpte vind ik belangrijker.

Bvd Bert.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/28, 18:46:26 »
Citaat van: PIPOOO
Pjotr,

Wederom bedankt voor je snelle reactie. Ik had al het idee dat het niet zo eenvoudig is, maar als ik het beeld vergelijk met het xp beeld dan is xp scherper en Ubunti is wat fletser van kleur. Maar scherpte vind ik belangrijker.

Bvd Bert.
- heb je de subpixels al aangezet?  (zie snelkoppeling hieronder)
- klopt de resolutie? (Systeem - Voorkeuren - Schermresolutie)
- staat de frequentie wel op 60 Hz (beste frequentie voor LCD-schermen)?

Heb je deze stappen al allemaal gevolgd:
http://computertip.googlepages.com/directdoen

PIPOOO

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/28, 19:18:11 »
Pjotr,

Bedankt voor je reactie. Het is nog niet helemaal gelukt maar door wat andere kleuren te kiezen ben ik wel een stuk verder gekomen.

Bvd Bert.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/28, 20:30:59 »
Citaat van: PIPOOO
Pjotr,

Bedankt voor je reactie. Het is nog niet helemaal gelukt maar door wat andere kleuren te kiezen ben ik wel een stuk verder gekomen.

Bvd Bert.
Mooi, graag gedaan. Overigens: 100 % identiek aan de weergave in Windows XP krijg je het nooit, want de drivers zijn niet 100 % identiek (ook al zijn ze beide door ATI gemaakt).

Dat wil niet zeggen dat de Windowsdriver per definitie het *beste* beeld geeft! Het is het beeld waar je aan bent gewend, maar het hoeft niet per se het kwalitatief hoogwaardigste te zijn.

Groet, Pjotr.

mat55

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/02, 15:21:34 »
hij wordt niet kerkend.
Bij system --> network settings zie je:
niet het netwerkicoon maar alleen een ethernet kabelaansluiting icoontje.

Offline jthijsen

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/03, 15:35:38 »
Ik heb er zojuist een ATI Sapphire X1650 Pro ingezet en vervolgens ook via beperkt ondersteunde stuurprogramma's het ding aangezet, maar hij geeft een maximale resolutie van 600 x 800 en de frequentie is op niets anders te zetten dan 100 Hz. Hoe fix ik dit? En is het anders toch mogelijk om een tutorial te vinden voor het installeren van de nieuwste driver in combinatie met het hercompileren van de kernel?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/03, 18:24:51 »
Citaat van: jthijsen
Ik heb er zojuist een ATI Sapphire X1650 Pro ingezet en vervolgens ook via beperkt ondersteunde stuurprogramma's het ding aangezet, maar hij geeft een maximale resolutie van 600 x 800 en de frequentie is op niets anders te zetten dan 100 Hz. Hoe fix ik dit? En is het anders toch mogelijk om een tutorial te vinden voor het installeren van de nieuwste driver in combinatie met het hercompileren van de kernel?
Doe eens dit:
http://computertip.googlepages.com/grafischeomgevingherstellen

Helpt dit?

Offline jthijsen

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/03, 19:02:26 »
Dat heeft inderdaad geholpen, ik heb weer een normaal scherm. Bedankt! Maar helaas, dat is toch nog niet alles wat ik wilde. Ik heb deze kaart namelijk gekocht omdat ik de grafische mogelijkheden van Ubuntu wilde benutten. Maar toen ik zojuist rechts klikte op het bureaublad en de visuele effecten op hoog probeerde te zetten, kreeg ik de melding "desktop effects could not be enabled". Inderdaad, in het engels, terwijl ik toch de nederlandse versie van Ubuntu heb geinstalleerd. Zelfs de middelste mogelijkheid kan hij nog niet eens aan. Wat moet ik verder nog instellen om grafische pracht te ervaren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/03, 19:37:06 »
Voorzover ik weet, kun je voorlopig helaas met de gesloten-bron fabrieksdriver van ATI, de "fglrx", geen visuele effecten (Compiz) aan. Wel met de open-bron drivers "ati" en "radeon", maar dan benut je niet de volle kracht van je kaart, dat kan alleen met de fglrx.

Voor Linux ben je daarom beter af met Nvidia, want die heeft prima gesloten-bron Linuxdrivers. Daarmee kun je dus wel visuele effecten (Compiz) aanzetten.

Jammer dat je niet eerst even hebt nagevraagd of nagekeken hier, welk merk kaart je het beste kan nemen. Dat is namelijk een veelgestelde vraag.

Groet, Pjotr.

Offline jthijsen

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/03, 19:43:23 »
Tja, jammer dat ik er vanuit ging dat Linux beter was dan Windows en dat ik dus niet per se het duurste merk moest hebben. M'n nieuwe toetsenbord (microsoft ergonomic keyboard 4000) wordt ook al niet ondersteund.

Maar even praktisch, ik speel nooit games waar je zwaar grafisch mee in de weer moet. Begrijp ik dan goed dat je dan die open bron drivers moet hebben? En hoe zet ik die aan? Of krijg ik dan weer dezelfde problemen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/03, 19:45:23 »
Citaat van: jthijsen
Tja, jammer dat ik er vanuit ging dat Linux beter was dan Windows en dat ik dus niet per se het duurste merk moest hebben. M'n nieuwe toetsenbord (microsoft ergonomic keyboard 4000) wordt ook al niet ondersteund.

Maar even praktisch, ik speel nooit games waar je zwaar grafisch mee in de weer moet. Begrijp ik dan goed dat je dan die open bron drivers moet hebben? En hoe zet ik die aan? Of krijg ik dan weer dezelfde problemen?
Hoezo het duurste merk? Die 3d-effecten heb je al met een Nvidia-kaartje van 35 euro.

Kun je die ATI niet ruilen?

Offline jthijsen

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/03, 19:54:01 »
Waarschijnlijk niet, ze hebben daar in ieder geval geen nvidia die in een AGP slot kan, die hadden ze alleen nog van ATI. Mijn moederbord is namelijk al zo'n vier jaar oud, dus dat PCI-e kan ik niet kwijt. En ik snap nog steeds niet waarom het niet gewoon ondersteund wordt.

Ik had trouwens een nvidia kaart, maar die was ook al oeroud (jaar of negen) en daarmee kon ik die grafische effecten ook niet aan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/03, 19:56:08 »
Citaat van: jthijsen
Waarschijnlijk niet, ze hebben daar in ieder geval geen nvidia die in een AGP slot kan, die hadden ze alleen nog van ATI. Mijn moederbord is namelijk al zo'n vier jaar oud, dus dat PCI-e kan ik niet kwijt. En ik snap nog steeds niet waarom het niet gewoon ondersteund wordt.
Schuld van ATI, want die maakt die fabrieksdriver.

AGP-kaart van Nvidia: 35 euro bij Paradigit:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=3&art=10017440

Offline jthijsen

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/03, 20:02:41 »
Ik zal er morgen eens gaan kijken. Bedankt voor de tip.

Maar hoe zit het met de open bron drivers? Werken die niet?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/03, 20:22:20 »
Citaat van: jthijsen
Maar hoe zit het met de open bron drivers? Werken die niet?
Jawel. Maar ze benutten de volle kracht van je kaart niet. Want ATI heeft de hardware-specificaties niet tot in detail vrijgegeven. Als ATI dat wel zou hebben gedaan, dan zou de open-brongemeenschap allang volwaardige Linuxdrivers voor ATI-kaarten hebben gemaakt.

Nvidia geeft die details ook niet, maar die neemt tenminste de moeite om zelf een *goede* Linuxdriver te maken.

Offline jthijsen

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/03, 23:14:35 »
Ik heb de fabrikant gemaild om te vragen hoe het zit met hun linux driver. Ben benieuwd naar het antwoord.

Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/04, 19:36:47 »
Ik heb een ati kaart, maar Compiz draait hier prima hoor ;-)
Volgens mij is het alleen, dat je nog een bestandje uit Synaptic moet installeren:

xserver-xgl

Hier was dat de oplossing om Compiz te draaien.

Noot: een bijwerking ervan is wel, dat een boel spelletjes niet meer fatsoenlijk draaien.

Offline jthijsen

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/04, 22:45:08 »
Ah, dan komen er twee vragen bij me op: welke spelletjes (ik ben verslaafd aan samegame, dus die geef ik niet op voor compiz) en hoe installeer je dat xserver-xgl. En oh ja, derde vraag, waar haal je het vandaan?

Webmeester

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/04, 23:24:54 »
Ik heb een ATI X200 (ingebouwd, op het moedrbord). Vroeg me zowiezo af of er meer mgoelijk is dan "geen visuele effecten". En ook bijdeze, de vraag hoe te instaleren;

https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/linux/linux_cat81-inst.html

werkt bij mij alvast niet.
Graag een beetje een simpele "stapvoorstap" uitleg hoe en wat, een beetje terminalgedoe snap ik nog wel, maar ik ben er nog mee bezig om 't echt onder de knie te krijgen.


(offtopic, zo heb ik de simpele vraag; vaak in tutorials wordt er geinstureerd om in de terminal naar een bepaalde map te navigeren (bijvoorbeeld /home/(gebruikersnaam) ofzo)... Hoe doe je dat precies, gewoon /home/berintypen werkt dus niet, daar krijg ik als melding;

/home/ber is een mapduh!
BVD)

Webmeester

  • Gast
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #23 Gepost op: 2008/02/04, 23:27:22 »
Citaat van: jthijsen
Ah, dan komen er twee vragen bij me op: welke spelletjes (ik ben verslaafd aan samegame, dus die geef ik niet op voor compiz) en hoe installeer je dat xserver-xgl. En oh ja, derde vraag, waar haal je het vandaan?
Hoezeer ook in tegenspraak met mijn vorige post, waarin ik zelf om hulp vroeg; dit doe je door=> Synaptic Systeembeheer zoeken Xserver en dan xserver-xgl aanvinken. Toepassen, et voila.

Groet

Offline jthijsen

  • Lid
Hoe ATI Driver installeren.
« Reactie #24 Gepost op: 2008/02/05, 07:14:10 »
Helaas, ook daarmee is het niet gelukt. Ik krijg nog steeds dezelfde melding over de desktop effects.