Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ik heb ubuntu net geïnstalleerd en ik kan er niet mee op internet  (gelezen 923 keer)

alubuntu

• Gast
Hallo vriendelijke ubuntu gebruikers,

Ik heb de stap gewaagd om ubuntu te installeren :)
Alleen nog een probleem om op te lossen.

Ik heb hier een netwerk, internetsharing via windows XP, maar ik kan niet op internet noch zie ik mijn windows computers.

Ik ben er zeker van dat er een oplossing voor moet zijn mede door mijn enorme weinige kennis van Linux enzo, wil ik jullie vragen mij te helpen.

Vriendelijke groeten, Martin

Kaiowas

• Gast
ik heb ubuntu net geïnstalleerd en ik kan er niet mee op internet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/27, 21:09:42 »
Heb je wireless internet? Heb je al gekeken bij de networkmanager of die een verbinding gevonden heeft? (wireless/kabel) De networkmanager wordt als het goed is automatisch al opgestart als je ubuntu start.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/29, 15:12:19 »
Normaal gesproken stelt ubuntu dit automatisch in tijdens de installatie als je je netwerk kabel of wifi kaart hebt aangesloten.

Kijk eerst eens bij Systeem > beheer > netwerk of je het daar in kan stellen (dhcp voor automatische configuratie en static voor handmatig)

Met het volgende commando kan je je netwerk instellingen herladen.

open een terminal en typ:
sudo /etc/init.d/networking restartMet ifconfigkan je zien of je een ip adres hebt toegewezen gekregen.

Meestal word een draadloze kaart als ra0 aangegeven en een ethernet kaart als eth0
meerdere kaarten worden dan weer aangegeven als ra1 ra2 etc...
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Ivan1986

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/29, 17:53:26 »
je moet eigenijl helemaal nioet veel doen hoor. enkel zorgen dat je internet lijn op de xp pc zeker gedeeld is. en verder als je via een netwerkkabel werkt moet je gewoon in je netwerkmanager het LAN kiezen. ik doe dit geregeld bij mijn vader en maak je gene zorgen het gaat heel makkelijk.
als er nog problemen zijn beschrijf heel duidelijk wat er juist mis is en wat je al gedaan hebt.