Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usbstick aankoppelen / afkoppelen  (gelezen 1144 keer)

usbstick aankoppelen / afkoppelen
« Gepost op: 2008/01/25, 11:56:49 »
Daar ik regelmatig op verschillende pc's werk, maak ik altijd een update van mijn projekt via usb stick van de ene pc naar de andere.

In windows gebruik ik daarvoor een eenvoudig synchronisatie-programmaatje.

Voor linux zoek ik een script (dus niet grafisch) die dit automatisch voor mij doet.
Ik heb zelf een scriptje geschreven die ik via een eenvoudig commando aanroep, maar het verloopt niet altijd vlekkeloos.

Weet er iemand waar ik dergelijk update/synchro- scriptje kan vinden, die ook automatisch de usbstick aan en terug afkoppeld na het updaten? Dit zou weliswaar in beide richtingen moeten werken:

- update usbstick -> pc
- update pc -> usbstick

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/25, 13:20:50 »
Een programmaatje wat je wellicht zowel onder Windows als onder Linux kan gebruiken, is rsync

rsync -av --del

zal een exacte "spiegel" kopie maken van je naar je . De éérste keer wordt uiteraard alles overgekopieerd, de volgende keren worden enkel de gewijzigde bestanden overgekopieert, waardoor je backupkopie razend snel weer up to date is.

Voeg de --del switch enkel toe als je zeker bent van het script en de manier waarop je werkt: dit zal immers bestanden in de bestemming wissen die niet meer in de source staan.

Met het commando eject kan je als niet-root je USB terug afkoppelen in het script.

Dit onderstelt enige discipline, want de kopie is in één richting: als je gedaan hebt met werken, maak je een kopie op de USB. Voor je op de andere PC werkt, ga je van de USB naar de harde schijf kopiëren, en na het werk terug naar de USB.

Als je de discipline niet hebt, dan moet de software slimmer zijn: voor situaties waar het nodig is in twee richtingen te synchroniseren (meest recente bestanden naar de schijf met minder recente versie, niet bestaande bestanden  op de één over kopiëren naar de ander, of bestanden die op de ene gewist werden ook op de ander wissen, ...) bestaat er unison, ook zowel op Windows als Linux te gebruiken.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/26, 11:42:03 »
Citaat van: vanadium
Als je de discipline niet hebt, dan moet de software slimmer zijn: voor situaties waar het nodig is in twee richtingen te synchroniseren (meest recente bestanden naar de schijf met minder recente versie, niet bestaande bestanden  op de één over kopiëren naar de ander, of bestanden die op de ene gewist werden ook op de ander wissen, ...) bestaat er unison, ook zowel op Windows als Linux te gebruiken.
Helaas wordt unison niet ondersteund door ubuntu; ht programmaatje wordt ook niet verder ontwikkeld.

Unison is no longer under active development as a research project.
   (Our research efforts are now focused on a follow-on project called
   Harmony, described at http://www.cis.upenn.edu/~bcpierce/harmony  ) At
   this point, there is no one whose job it is to maintain Unison, fix
   bugs, or answer questions.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/27, 00:18:01 »
Bedankt vor de snelle reactie

Zal eens rsync proberen.