Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi netwerkmanager wifi koppeling werkt niet. HELP!  (gelezen 3170 keer)

Offline Ries

• Lid
Wifi netwerkmanager wifi koppeling werkt niet. HELP!
« Gepost op: 2008/01/23, 20:23:46 »
Vrienden,

ik heb UBUNTU 7.10 van CD geinstalleerd en ndiswrapper geinstalleerd,
Daarmee de driver voor en WIFI dongle op mijn Laptop geinstalleeerd,
Zowel in de ndiswrapper window staat dat de hardware aanwezig is en de driver geladen.
Via het terminal venster en ingave van het juiste commando blijkt dit ook zo te zijn echter.....
De netwerkmanager geeft geen icoon voor WiFI verbindigen.
in het window van de netwerkmanager staan slechts twee iconen nl die van modemverbinding en draadverbinding.
In beide vinkhokjes staat een liggend streepje. (dus geen vinkje in één van de twee.
Ik heb via de rdaadverbinding wel internet.
Als ik een vinkje probeer te zetten op de draadverbinding gebeurt er niets. Het ligggende streepje verandert niet.
Wat is hier aan de hand, en wat moet ik proberen om de wifi verbinding te realiseren?

Configuratie:
Dell laptop inspiron 8100, UBUNTO 7.10 OS, WIfi dongel XG-762N van Zydas, ndiswrapper 1.9

Wie helpt me?

« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/23, 20:30:37 »
waarom eigenlijk werken met ndiswrapper? naar mijn weten zitten de drivers voor de zydas-chips in de kernel...

« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/23, 22:05:00 »
Misschien kan deze draad eerst verschoven worden naar Internet en Netwerk, daar valt hij beter op :)
Ziet de computer daadwerkelijk je wifi-kaart?
Open een terminal en typ
lspcien post de uitslag hier

« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/23, 22:09:54 »
of
lsusbaangezien hij het over een dongle heeft...

Offline Ries

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/26, 10:44:06 »
Ik heb in terminal venster lsusb ingevoerd en krijg de volgende response:
Bus 001 Device 002: ID 0cde:001a Z-com
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

Wat nu? Mvrgr Ries

Offline Ries

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/26, 11:06:46 »
Terug komende op de opmerking mbt ZYDAS. Inderdaad komt die voor in de compatebility lijst maar zonder driver te laden krijg ik de dongle niet aan de praat.
Ik dacht dat de dongle een ZYDAS chipset had maar kan ook Etec zijn in ieder geval is de bijbehorende WinXP driver ZD1211BU.inf
mvrgr Ries

Offline Ries

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/26, 12:19:29 »
Als ik naar de terminal reponse kijk lijkt het er op dat het Z-com dongle is?
De nu door me gebruikte driver komt van de CD die ik bij de router en dongele geleverd heb gekregen.
mvrgr Ries

« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/26, 13:42:12 »
http://www.google.be/search?hl=nl&q=0cde%3A001a+Z-com&btnG=Google+zoeken&meta=

zeer weinig info over te vinden...

doe eens in een terminal:
sudo modprobe zd1211rw

Offline Ries

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/27, 12:48:04 »
Beste Nunslaughter,
Na dit commando vraagt het venster mijn PW. Als ik dat ingevoerd heb gebeurd er verder niets.
Ik heb intussen verschillende tools geinstalleerd zoals: wireless assistant en RutilT WLAN manager.
Wanneer ik die opstart geven ze aan dat er geen WIFI interface is???!!
Zou kunnen kloppen want de netwerkmanager geeft die ook niet. Ik weet het niet meer. Ideeen?
Vreemd is ook dat ik in de netwerkmanager de zwevende mode niet kan wijzigen. Het system dwingt blijkbaar zwevende mode af?
Ik heb ook de netwerkmanager gedeinstalleerd en na herstarten was de Icoon en de applicatie natuurlijk verwijderd. Desondanks had ik nog wel een internetverbinding??!! Kan dat kloppen?
mvrgr Ries

Offline Ries

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/27, 18:41:36 »
Na veel trail en errors het volgende:
De CD van de dongle bevat drivers. Onder de WinXP drivers zitten 4 stuks drivers te weten:
ZD 11BUXP.sys, ZD 1211BU.car, ZD1211BU.inf en ZD 1211BU.SYS
Eerst had ik alle 4 de driver bestanddelen in de root gezet met het gevolg als boven beschreven.
Daarna 2 stuks ervan weggehaald en de overblijvende opnieuw geladen. Nu dus alleen in de root ZD11BUXP.SYS en de ZD1211BU.inf.
Tot mijn stomme verbazing gaf de netwerkmanager nu wel een WIFI icoon en de mogelijkheid om de WIFI verbinding in te stellen.
Dat zag er dus goed uit maar.......... verbinding maken met de router? vergeet het maar. De Dongle vangt de router sinalen op blijkt uit scan.
Met iwconfig in terminal venster krijg ik onderstaande response:

iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:off/any  
          Mode:Managed  Frequency:2.452 GHz  Access Point: Not-Associated  
          Bit Rate:54 Mb/s   Tx-Power:37 dBm   Sensitivity=0/3  
          RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Wat kan ik daar nu uit opmaken?
Volgens mij in iedergeval dat:
- er nu wel een WIFI interface is
- een radio signaal wordt ontvagen (2.452 GHz)
- Er verder geen data wordt uitgewisseld en er blijkbaar een ongeldig netwerk ID is.
- Rest ook niet goed hoe breng ik dat nu in orde?
De Router heb ik volledig open gezet dus zonder crypto. Geen resultaat.
Verder heb ik ook weer die vervelende hangups van een paar seconden om de ca 10 sec als de dongle is aangesloten.
"there must be a way but where?"

mvrgr Ries

Offline Ries

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/02, 11:14:19 »
!ops  
Operator kun u deze draad op het formun "internet, netwerk en draadloos" zetten?
In het huidige formum krijg ik geen response meer.
mvrgr Ries

Offline Ries

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/04, 15:35:35 »
Vrienden,
Hoera mijn wifi doet het weer. Dwz mijn Zcom WIFI dongle type XG-762N, met chipset ZyDAS werkt als een speer!
Eindelijk zal ik maar zeggen.
Wat heb ik gedaan?
Weer eens met schone PC opgestart. Schoon, dwz zonder driver geladen te hebben en zonder de dongle aangesloten.
Vervolgens met Ndiswrapper de WinXP driver geladen dwz de ZD1211BU.inf en de ZD11BUXP file in de root gezet en geladen.
Daarbij moet ik nog zeggen dat ik de ZZ1211BU.inf file heb aangepast. Met een text editor heb ik alles wat ik maar kon vinden dat bestrekking had op iets anders dan WIN-XP er uitgehaald. (dus entries voor Win98, Win ME, Win 2000 etc).
daarna de dongle aangesloten.
Ik had metteen in "netwerkinstellingen" de WIfi Icoon.
Daar via de "eigenschappen button" de gegevens ingevoerd als web, en pasword.
In de KWifi Manager die ik intussen opgestart had zag ik direct dat er een verbinding totstand kwam, het netwerk werd herkend en het accespoint weergegeven.
Local IP nr ontbrak nog.
Daarna heb ik RutilT opgestart. Daarin heb ik middels site survey nog eens gescannned en voorkeuren ingesteld.
Wat maar niet gebeurde was dat mijn local IP adres in het KWIfi manager window verscheen.
Met de IN browser geprobeerd of ik kon internetten maar dat lukte aanvankelijk niet.
Na een paar minuten, werd het local IP adres zichtbaar en gierden de bits over de wifi verbinding.
D.w.z. alles functioneerde zoals het hoorde. Prettig was dat ook de hickups van de PC verdwenen waren.
Wat ik nog moet zeggen is dat ik de dag daarvoor (na vele mislukte pogingen met Ubuntu 7.10) mijn dongle geprobeerd had op een WinXP PC en dat de dongle daar goed werkte.
Of dat iets uitmaakt weet ik niet maar het is wel toevallg dat de dongle het nu doet.
Verder kan ik nog meegeven dat het me opviel dat het wel erg lang duurde (meerdere minuten) alvorens de PC via WIFI met de router verbonden werd (ook voordat de router een local IP adress vrijgaf).

Eea betekent dus dat de Zcom dongle type XG-762N, met ZyDas chipset in het lijstje van compatibile USB dongles kan worden opgenomen.
Ik hoop dat anderen hier ook iets aan hebben want ik heb wel lang moeten tobben om het werkende te krijgen hoor!
Succes en Groeten,  Ries

« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/04, 18:42:05 »
Nou ja Ries, je hebt heel wat werk verricht zie ik. Mooi dat je het opgelost hebt en, wat nog mooier is: fijn dat je de oplossing gemeld hebt!
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Ries

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/27, 08:54:25 »
UBUNTU vrienden,

Mijn Zcom WIFI dongle type XG-762N, met chipset ZyDAS blijkt toch niet compatibel te zijn met de laptop en/of UBUNTU 7.10
Steeds weigerde de dongle zijn werkt te doen.
Uiteindelijk heb ik een PCM-CIA WIFI card gekocht van Sitecom type WL140V2.
Deze was echt plug en play zoals het hoord.
Card er in, laptop aan, versleutelingsmethode ingeven en cryptosleutel invoeren. Daarna.... gaan met de banaan!  =)  =)  =)
Wat de zend/ontvang gevoeligheid betreft? Prima!
Laptop gebruikers met UBUNTU 7.10 kan ik dus echt aanbevelen bedoelde card te begruiken. Momenteel kost die maar €5,- euro in de winkel. Daar behoef je het dus niet voor te laten.

mvrgr Ries