Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: virtualbox  (gelezen 12369 keer)

Offline Idzme

• Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
virtualbox
« Gepost op: 2008/01/23, 13:40:58 »
Ik heb op dit moment een dualboot van xp en ubuntu.
Ik zou graag via virtualbox een windowsinstallatie maken, zodat ik niet steeds hoef te restarten. Nu weet ik dat ik een nieuwe installatie via virtualbox kan maken. Wat ik me afvraag is of het mogelijk is om je bestaande windows os te benaderen vanuit Virtual box. Dan behoud ik namelijk alle instellingen van mijn reeds geinstalleerde wxp installatie en kan ik deze zonder restart benaderen vanuit Ubuntu....of is dit gewoon niet mogelijk??? :(

bedankt
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline nicolas

• Lid
virtualbox
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/23, 14:00:28 »
Volgens mij isdat erg lastig. Ik heb gewoon een nieuwe install van windows XP gedaan in virtualbox. Op het VirtualBox forum vond ik dit:

http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?=&p=10639

Hoop dat dit helpt. NB: Maak ten allentijde een backup van je windows systeem voordat je gaat 'rotzooien'.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

johanmaes

• Gast
virtualbox
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/23, 14:05:58 »
In virtualbox kan je shared folders instellen. Je kan op die manier bestanden benaderen uit ubuntu en ook uit je bestaande windows (als je die ook vanuit ubuntu kan benaderen tenminste). Om echt instellingen over te nemen (inbox, favorieten, desktop achtergrond) lijkt mij wel tamelijk omslachtig. Je zou kunnen proberen om in je virtuele xp de mappen met instellingen te vervangen door snelkoppelingen naar dezelfde mappen van je bestaande xp, maar of dat werkt weet ik niet.

Offline Idzme

• Lid
virtualbox
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/23, 15:07:27 »
Citaat van: nicolas
Volgens mij isdat erg lastig. Ik heb gewoon een nieuwe install van windows XP gedaan in virtualbox. Op het VirtualBox forum vond ik dit:

http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?=&p=10639

Hoop dat dit helpt. NB: Maak ten allentijde een backup van je windows systeem voordat je gaat 'rotzooien'.
Een nieuwe install werkt inderdaad, maar dan zit je nog steeds met je bestaande windows OS op je pc..kost alleen maar geheugen: windows xp , dualboot Ubuntu en dan nog eens windows xp via Virtualbox....

Misschien het beste middel:

Ubuntu opnieuw installeren, over alles heen en in virtualbox windows xp opnieuw installeren...

Of dat hele windows vergeten, en lekker linuxen, :)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
www.twitter.com/basidz

Offline nicolas

• Lid
virtualbox
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/23, 15:54:41 »
Ik heb solo linux installatie op mijn desktop computer met Windows XP in een virtualbox voor die paar kantoor klussen waar ik echt windows voor moet gebruiken. Werkt prima.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline Idzme

• Lid
virtualbox
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/23, 17:22:23 »
Citaat van: nicolas
Ik heb solo linux installatie op mijn desktop computer met Windows XP in een virtualbox voor die paar kantoor klussen waar ik echt windows voor moet gebruiken. Werkt prima.
klopt, is alleen gedoe om alles te herinstalleren, instellingen etc van windows terugzette, en ga zo maar door. Maar zou wel de beste oplossing zijn . ben ik met je eens!!!

Zag trouwens vandaag, toen ik xp als test onder virtualbox geinstalleerd had, dat de resolutie niet hoger kwam dan 1024x768.... da's jammer, want under ubuntu heb ik een hogere resolutie. Maar goed, kleinigheid

gr Idzme
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
www.twitter.com/basidz

virtualbox
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/23, 18:36:51 »
installeer dan even de guest additions...

Onedayfly

• Gast
virtualbox
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/21, 13:00:52 »
Hallo

ik weet niet geheel of ik hier op de goede plaats ben, maar ik heb Windows XP ook als systeem in de virtualBox, Ik heb de Guest Additions geinstalleerd en aangegeven welke files ik wil delen. Blijkbaar moet ik nog ergens iets ingeven in de trant van net use x: \\vboxsvr\share waar share staat voor de folders die je wilt sharen. Waar specifiek moet ik dit commando ingeven, want ik draai Ubuntu nog niet zo erg lang?

Alvast bedankt

virtualbox
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/21, 13:13:27 »
dat moet ge ingeven in windows. start=>run(uitvoeren), typ daar: cmd
in het scherm dat verschijnt typt ge dat commando.

Onedayfly

• Gast
virtualbox
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/21, 13:31:08 »
Ik heb gehandeld zoals u het vertelde maar ik krijg alleen maar de melding kan netwerknaam niet vinden systeemfout 67. Dit moet ik oplossen door?

Alvast bedankt

virtualbox
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/22, 09:28:49 »
In de setup van Virtual box (dus voordat je Windows start) kun je aangeven welk directory je wilt delen met Ubuntu.

En als je thuis een netwerk heb kun je zelfs deze delen als je de domeinnaam instelt.

Alexander
HP 530 Laptop / 2 Gig ram / 120 Gig hd
Ubuntu 11.10

virtualbox
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/22, 20:40:22 »
Je kunt in WinXP onder VirtualBox ook grafisch je gedeelde mappen/schijven bereiken.
Open deze computer / Ga naar Extra en klik op Netwerkverbinding maken Foto1
Kies een stationsletter Foto2
Klik op bladeren en kies een gedeelde map die onder Virtual Box Shared Folders staat Foto3
Zorg er wel voor dat je reeds gedeelde mappen hebt aangegeven voordat je WinXP onder Virtual Box opstart.
Succes.

Japie Krekel

virtualbox
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/22, 21:04:08 »
Oja daarna zal in Deze computer de gedeelde schijf/map te zien zijn.
Misschien moet je de naam een beetje aanpassen maar het werkt prima zo.

Japie Krekel

virtualbox
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/24, 18:21:41 »
ik heb ook even een vraagje:
ik probeer windows xp in mijn virtualbox te installeren, maar als ik in de xp setup zit vraagt hij om te formatteren.
ik kan kiezen uit:
ntfs(snel)
fat32(snel
ntfs
fat32

ik heb alles geprobeert en als hij gaat formatteren loopt hij telkens vast. Het verste dat hij is gekomen is 20%. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
mischien een prog waarmee je de .vdi alvast ntfs kan formatteren?
thnx
Ik begrijp er weer eens geen zak van. Maar da maak ni uit.. trek in een koekje:P:P

Acer aspire 3620: ubuntu hardy- Windows xp home

paradigit enforcer:
core2quad processor
nvidea geforce gtx 260
4 gig ddr2 ram
750 gb hd
22" beeldscherm

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
virtualbox
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/24, 18:54:52 »
Normaal gesproken zou "ntfs(snel)" moeten werken.
Hoelang bleef hij hangen bij die 20%?
Ben je zeker dat die CD niet beschadigd is?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

virtualbox
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/24, 19:17:55 »
ja ik heb al 2 cdś gebruikt
hij blijft een paar minuten hangen en daarna sluit virtualbox zich auto af.
ik ubuntu 7.10 had ik dit probleem ook, maar sloot die niet af, dus moest ik mijn laptop uitschakelen door op de power button te drukken
Ik begrijp er weer eens geen zak van. Maar da maak ni uit.. trek in een koekje:P:P

paradigit enforcer:
core2quad processor
nvidea geforce gtx 260
4 gig ddr2 ram
750 gb hd
22" beeldscherm

Rune

• Gast
virtualbox
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/25, 11:12:58 »
Citaat van: Idzme
Ik zou graag via virtualbox een windowsinstallatie maken, zodat ik niet steeds hoef te restarten. Nu weet ik dat ik een nieuwe installatie via virtualbox kan maken. Wat ik me afvraag is of het mogelijk is om je bestaande windows os te benaderen vanuit Virtual box. Dan behoud ik namelijk alle instellingen van mijn reeds geinstalleerde wxp installatie en kan ik deze zonder restart benaderen vanuit Ubuntu....of is dit gewoon niet mogelijk??? :(

bedankt
wat je kunt doen is een image trekken van je bestaande install.

dd if=/dev/ of=windows.img

En dan deze image in je VM hangen. Ik weet niet of die image voor virtualbox in een bepaald formaat moet zijn, maar de meeste VM paketten ondersteunen wel 1-op-1 disk-images.

virtualbox
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/25, 14:04:10 »
Citaat van: Rune

bedankt

En dan deze image in je VM hangen. Ik weet niet of die image voor virtualbox in een bepaald formaat moet zijn, maar de meeste VM paketten ondersteunen wel 1-op-1 disk-images.
mischien beetje dom, maar moet je dat ik terminal typen?

paradigit enforcer:
core2quad processor
nvidea geforce gtx 260
4 gig ddr2 ram
750 gb hd
22" beeldscherm

Rune

• Gast
virtualbox
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/25, 14:09:27 »
Citaat van: rockertjenl
Niet dom :)

Ja, in een terminal, en dan misschien zelfs nog met 'sudo' ervoor. (omdat de gewone gebruiker misschien dat apparaat niet mag benaderen, weet ik zo niet, dus als het niet werkt, hetzelfde commando pakken en 'sudo' ervoor zetten en je wachtwoord intype als ie er om vraagt.

Maar nogmaals, ik weet niet 100% zeker of virtualbox met zo'n image aan de gang wil. Maar proberen kan geen kwaad.

t1janpr33

• Gast
virtualbox
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/01, 17:33:31 »
Als je niet afhankelijk bent van VirtualBox, zou je ook VMWare Server/VMWare player kunnen installeren.
Je kunt met VMWare converter dan een directe kopie trekken van je Windowsbak. Alle genoemde programma's zijn "gratis" te verkrijgen via de vmware site: www.vmware.com.

Het is wachten op VirtualBox op een vergelijkbare converter... Tot die tijd gebruik ik soms VMWare in plaats van VirtualBox. Want het Converteren van de VMWare images naar VirtualBox (en andersom) gaat niet altijd goed.

Offline siegi

• Lid
virtualbox
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/01, 17:37:44 »
Volgens een presentatie op fosdem die ik gezien over virtualbox.
Gaat virtualbox binnenkort vmware zijn image formaat gebruiken. Aangezien de specificaties zijn vrijgegeven.

Maar je kan ook perfect vmware images naar virtualbox converteren.
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuMagazine/HowTo/Switching_From_VMWare_To_VirtualBox:_.vmdk_To_.vdi_Using_Qemu_+_VdiTool

virtualbox
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/01, 17:49:59 »
Citaat van: Rune

bedankt

ik begrijp het niet:
max@maximo:~$ dd if=/dev/
bash: syntaxfout nabij onverwacht symbool 'newline'
max@maximo:~$ sudo windows.img
[sudo] password for max:
Sorry, try again.
[sudo] password for max:
sudo: windows.img: command not found
max@maximo:~$ sudo dd if=/dev/
bash: syntaxfout nabij onverwacht symbool 'newline'
max@maximo:~$
wat moet ik nu precies typen. naar welke verwijzing moet ik hem zetten ofso?

paradigit enforcer:
core2quad processor
nvidea geforce gtx 260
4 gig ddr2 ram
750 gb hd
22" beeldscherm

virtualbox
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/01, 19:46:09 »
Leuke lijn van denken ! die ga ik hier volgen of dat zo kan, ik snap het ook nog niet, maar ik wil dat ook eens checken !
Overigens: de muisintegratie naar mijn Vista-gast werkt nog steeds NIET. Ik krijg zelfs geen  enkele reactie op het forum van Virtualbox !
http://forums.virtualbox.org/viewforum.php?f=7
Valt me wel tegen eigenlijk, terwijl hier iedereen elkaar helpt ook is het maar iets !...maar ja, ik geef echt nog niet op !

ps: volgens mij zou je een img-van je windows moeten kunnen maken met bv imgburn ??

en dan via " VBoxManage convertdd oude_naam_windows.img nieuwe_naam_virtualbox.vdi"
kunnen proberen deze te laden in Virtualbox ??

Ik weet alleen niet of die img wel bootable zal zijn voor Virtualbox. Is wel de moeite waard om eens uit te vogelen want dan ga ik dat zeker doen om mijn oude zooi nog gelijk onderhanden te hebben als dat nodig blijkt.....Iemand met tijd en inspiratie om dit te doen ??
Ik niet, ik probeer nog steeds die muis aan de praat te krijgen in mijn gast !! zooi !
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

virtualbox
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/01, 20:54:33 »
ik weet wel dat je in virtualbox een img bestand kan laden dus bedanklt voor de tip.
maar waar maak ik dan die img mee? want img burn lijkt mij een prog om img bestande te brande:P

paradigit enforcer:
core2quad processor
nvidea geforce gtx 260
4 gig ddr2 ram
750 gb hd
22" beeldscherm

virtualbox
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/01, 21:04:02 »
ik weet wel dat je in virtualbox een img bestand kan laden dus bedanklt voor de tip.
maar waar maak ik dan die img mee? want img burn lijkt mij een prog om img bestande te brande:P
Dan onderschat je imgburn ! het is bijzonder flexibel, je kunt van en naar schijf of  image  schrijven. Dus ook een volledige schijf overzetten naar een img-bestand. Keuzes plenty.
Maar nu of ff een hete tip. Ik heb net gekeken bij Virtualbox: http://www.virtualbox.org/download/

n er staat sinds vandaag een nieuwe dir: 1.6.0. Inhoud:
http://www.virtualbox.org/download/1.6.0/

Name                         Last modified      Size  Parent Directory                                  -  
UserManual.pdf               01-May-2008 07:54  4.0M  
VBoxGuestAdditions_1.6.0.iso 30-Apr-2008 23:01  9.1M  

Ik zie dus niet wat ik wil zien.....alles behalve de package!......ik hou het in de gaten !!
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb