Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: line-in geeft geen geluid  (gelezen 3879 keer)

line-in geeft geen geluid
« Gepost op: 2008/01/21, 21:47:11 »
Mensen,
Excuus als dit bericht
- in een verkeerd hoofdstuk staat
- al eens eerder langsgekomen is (ik kon het niet vinden)

Mijn probleem:
ik probeer via een geschikt cassettendeck een bandje af te spelen via de pc. Zodat ik het met bijvoorbeeld audacity kan omzetten naar ogg - en eventueel op cd kan bakken.
Maar ik krijg geen geluid.

In audacity kan ik de "cassettestream" al wel opnemen - als ik voor de juiste instelling kies. Ik ben inmiddels erachter, onder welk schuifje die tapedeck zit.
Jammergenoeg staat het schuifje op 0 en kan ik het niet omhoog zetten.....
Kortom: in audacity komt het geluid wel binnen (bij een vreemde instelling), maar ik krijg geen geluid door de speaker.

Ik heb gnome-alsamixer en alsamixergui geinstalleerd.

Alle schuiven staan niet op mute.

Iemand een idee?
Ik zal nog even een screenshot uploaden, dan kun je zien wat ik bedoel.

EDIT:
hier het screenshot:
http://members.tele2.nl/spiritus/skh-alsa-mixer.png
- van de IEC958 kan ik de schuif niet omhoog zetten, het gaat gewoon niet. Maar die heeft hij wel als opnamespoor geselecteerd. Als ik een andere als opnamekanaal kan selecteren (bijvoorbeeld: capture en capture1), zou ik al erg geholpen zijn.....

Offline ThomasC.

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/22, 13:00:48 »
Lastig probleem:
Komt er via de andere ingangen wel geluid binnen? (bijvoorbeeld microfooningang eens proberen). Heb je het al met een ander recording programma geprobeerd audacity beta bijvoorbeeld. Toen ik die installeerde waren er ook in een keer meer input mogelijkheden in die versie. kortom: Ligt het aan de mixer of aan het opnameprogramma?
Audacity zelf al gemaild ? Die reageren altijd erg snel.
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/22, 20:03:40 »
Het ligt niet aan Audacity.
Het ligt aan de mixer.

In audacity kan ik opnemen vanaf dat kanaal - onhoorbaar, maar wel zichtbaar. Kortom: het signaal komt de pc wel binnen, maar wordt niet gehoord. Het volume staat op 0. Geexporteerd naar ogg krijg ik wel geluid.....

De schuif waarachter mijn "line-in" kennelijk zit, kan niet aangepast worden in afspeel volume. Toch ziet de mixer (alsa) in dat kanaal een opname-kanaal..... Ik had liever "capture" en "capture1" als ingangen - namelijk line in en mic.

Kortom: het signaal komt de pc wel binnen, maar wordt niet gehoord. Het volume staat op 0.

Een beta..... ik weet het niet. Ik heb nogal belang bij een stabiel programma.

Onder Feisty had ik dit allemaal niet, daarom snap ik er echt niks van.....

« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/27, 21:31:13 »
Iemand een idee misschien?

Offline ThomasC.

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/29, 00:10:19 »
Niet echt, Die Beta versie kun je gewoon naast de andere versie installeren, dan kun je in ieder geval kijken of het verschik maakt. Ik heb wel een link waarin staat hoe je die installeert: http://www.ubustu.com/globe/2007/04/21/compile-audacity-132-beta-with-feisty/

Je krijgt dus wel signaal binnen in audacity (zichtbaar) maar hoort het niet.
Als je het toch opneemt en daarna afspeelt, hoor je dan ook nog steeds niks?
Wat voor ingangen zitten er op je PC, en welke gebruik je nu hiervoor?
Kun je wel iets anders met audacity afspelen?
Xubuntu, Pentium 111 CPUat 450 MHz Mermorytest: 262144K Award Plug and Play BIOS Extensions v1.0A 1998 Base memory 640 K extended memory 261120K Cache Memory: 512K PriMaster Disk: LBA , UDMA 2,10255 MB Display Type: EGA/VGA

« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/29, 07:27:25 »
Het ligt niet aan audacity.
Ik kan het signaal opnemen, exporteren naar bijv. ogg en dan wel afspelen (met geluid).
Kortom: audacity werkt goed.
Dat ik het binnenkomende signaal niet kan horen, ligt niet aan audacity, want ik kan het sowieso niet horen - ik zou dat signaal al moeten horen zonder dat ik audacity opstart, toch?

Ik gebruik de "line in" (zie topic-titel). Andere ingangen van de geluidskaart: mic-front, mic rear. Beiden geven hetzelfde resultaat.

Iemand een idee hoe ik de mixer kan bewerken zodat ik het line-in signaal kan horen?

Offline ThomasC.

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/29, 12:54:37 »
Je zou inderdaad al zonder audacity iets moeten horen wat je in een line in duwt.
Het werkte onder Feisty wel, kun je niet "teruggraden" en dan de verschillen proberen op te snorren en eventueel aanpassen.
Ik lees vaker op dit forum: Met Feisty had ik die problemen niet. Gewoon teruggaan naar Feisty een optie?
Al op Engelstalige fora gezocht?
Kijk eens in deze:
https://wiki.ubuntu.com/Gutsy_Intel_HD_Audio_Controller

« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/29, 21:50:00 »
Dank Thomas, voor het meedenken.
- de link die je gaf: de bug waarover daar gesproken wordt, geldt niet voor mijn kaart (heb ik gecheckt op de manier die daar beschreven wordt)
- op het engelse forum heb ik iets gevonden, maar daar was het probleem dat er helemaal geen geluid door de boxen kwam. Het loste voor mij niets op, helaas.....

- verder heb ik op dit forum nog iets gevonden:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/14361
(bericht #17)
Ik heb wat geprobeerd met de suggestie die daar gedaan wordt - vooralsnog zonder resultaat.

- Feisty: zo uit mijn hoofd was er een groot verschil, namelijk de kernel. Ik gebruikte in Feisty de low-latency kernel. Wat denk je: zou dat verschil kunnen maken?

Nogmaals bedankt voor het meedenken :-)

Offline ThomasC.

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/29, 23:36:10 »
Ik zou het niet weten, daar ben ik te weinig techneut voor.
Zijn er geen alternatieven voor de Alsa mixer te vinden.
Als die het dan ook niet doen zou je het in de kernel gaan zoeken.
Kan je in gutsy die low-latency kernel niet ook gebruiken/proberen?

Edit:
Laat maar, ik zie bij een ander topic dat je dat zelf al verzonnen hebt.

« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/31, 18:49:28 »
Citaat van: ThomasCalis
Kan je in gutsy die low-latency kernel niet ook gebruiken/proberen?

Edit:
Laat maar, ik zie bij een ander topic dat je dat zelf al verzonnen hebt.
Inderdaad.
Zodra ik die kernel aan de praat heb, ga ik hier terugkomen om te melden of het wat uitmaakt.