Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Spraak nodig voor spraakherkenning (Nederlands)  (gelezen 13800 keer)

RvK

• Gast
Spraak nodig voor spraakherkenning (Nederlands)
« Reactie #25 Gepost op: 2008/02/19, 10:07:56 »
Dat klopt, maar die teksten zijn vrij omdat de auteurs meer dan 70 jaar geleden zijn overleden (teksten meestal dus ouder). Dat betekent dat je een taalmodel krijgt waarin woorden als tusschen waarschijnlijker worden gevonden dan de hedendaagse alternatieven. Ook woordvolgorde is in de afgelopen eeuw drastisch veranderd.

Bovendien zijn ook e-mails, brieven e.d. erg belangrijk (dat kunnen natuurlijk ook relatief anonieme paragrafen uit brieven zijn). Spraakherkenning wordt immers vaker gebruikt voor 't schrijven van brieven dan voor 't schrijven van boeken.

Dus nogmaals de oproep aan iedereen die wel eens iets schrijft (en wie doet dat niet) om af en toe een paar pagina's aan mij te sturen (of in 1 keer heel veel).

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #26 Gepost op: 2008/02/19, 12:57:34 »
Citaat van: RvK
zie hier de forumthread op VoxForge.
Het probleem was inderdaad opgelost toen ik Quod Libet (muziekspeler) uitschakelde :)

Offline Mij

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2008/03/01, 16:41:29 »
Ik heb problemen met het uploaden. Ik krijg het wel opgenomen, maar uploaden blijft bij 1/20 stilstaan. Ik vind wel de zip-file, dus ik doe het dan handmatig;)

Offline Mij

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2008/03/02, 12:28:34 »
Trouwens, zou het niet handig zijn om het geluid in flac te comprimeren? Dit is verliesloze compressie (het uploaden duurt bij mij veel langer dan het inspreken).
En er mogen trouwens ook wel wat meer zinnen komen!

RvK

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2008/03/12, 12:06:52 »
Een beetje een late reactie (om duistere redenen ontvang ik opeens geen meldingen meer van nieuwe reacties).

Bedankt voor de bijdragen! Zeker gelet op de problemen en het handmatige uploaden. Ik hoop dat dat zichzelf gaat oplossen. Bij mij gaat het altijd goed, dus misschien iets met de uploadbandbreedte o.i.d.?

Het ligt in de bedoeling dat onze donatiepagina in de toekomst gebruik gaat maken van flac. Ik heb geen benul hoe makkelijk dat is, maar er wordt aan gewerkt ;)

Er moeten inderdaad meer zinnen bij. Het waren er tot voor kort 500+ goed voor in theorie goed voor vijftig unieke donaties (ca 45 minuten) maar het lijkt minder. Dat komt omdat er random tien opeenvolgende worden geplukt uit de lijst. Dat betekent dat je soms overlap hebt met een oude donatie.

Je kunt dan gewoon nog een keer doneren (spraakherkenning moet immers leren omgaan met uitspraak verschillen en die zijn er altijd wel, zeker als je bewust een andere toon aanslaat). Wellicht nog iets beter: ververs de pagina dan krijg je hopelijk nieuwe zinnen.

Het zijn er nu overigens 600+ en er komen er meer bij. Het gaat wat langzaam, omdat ik er op moet letten dat alle klanken van het Nederlands goed vertegenwoordigd zijn (ook de wat zeldzamere).

« Reactie #30 Gepost op: 2008/04/11, 15:31:41 »
doe zeker mee
ben al jaren bezig met Dragon Naturally Speaking en dat mis ik nu wel eventjes

peet
kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline Mij

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2008/04/13, 21:39:13 »
Citaat van: prikkebeen2
Zou voor geschreven teksten het Gutenberg project ook te gebruiken zijn? Volgens mij is dat vrij van rechten.
Volgens mij wel ja. We hebben echter genoeg zinnen (ruim 800) voor ongeveer 2400  seconden (40 minuten) spraak.

Offline Mij

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2008/08/10, 11:45:01 »
We hebben momenteel een tekort aan sprekers.
Zijn er nog vrijwilligers die zich willen inzetten voor Nederlandse spraakherkenning?
Doneer dan zo vaak als je kan/wil op http://voxforge.org/nl/read

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2008/08/10, 12:58:31 »
Hoi

In april heb ik ook het 1 en ander aan spraak gedoneerd; ( zie boergait in het forum)
Ik kan spraakingave op termijn misschien zelf inzetten en de inspanning is op zich klein genoeg,
je hoeft er niets voor te programmeren alleen maar wat voor te lezen.
Wel  ik vraag me af hoeveel spraak je van 1 en dezelfde persoon nodig hebt, ik weet, ongeveer 10
minuten a een kwartier zou voldoende moeten zijn. Zoals je ziet heb ik flink mijn best gedaan toen,
maar is dit op zich al voldoende?
Daarbij vind ik dat zelf maar een matige voorleesstem heb en daarbij nog een duidelijk hoorbaar accent.
Zo gauw als mijn zus weer inzetbaar is (kaakoperatie) zal ze zich wel melden. Die heeft een minder
duidelijk accent en wel een goede voorleesstem.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Mij

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2008/08/10, 14:27:16 »
Citaat van: mrGee
Hoi

In april heb ik ook het 1 en ander aan spraak gedoneerd; ( zie boergait in het forum)
Ik kan spraakingave op termijn misschien zelf inzetten en de inspanning is op zich klein genoeg,
je hoeft er niets voor te programmeren alleen maar wat voor te lezen.
Wel  ik vraag me af hoeveel spraak je van 1 en dezelfde persoon nodig hebt, ik weet, ongeveer 10
minuten a een kwartier zou voldoende moeten zijn. Zoals je ziet heb ik flink mijn best gedaan toen,
maar is dit op zich al voldoende?
Daarbij vind ik dat zelf maar een matige voorleesstem heb en daarbij nog een duidelijk hoorbaar accent.
Zo gauw als mijn zus weer inzetbaar is (kaakoperatie) zal ze zich wel melden. Die heeft een minder
duidelijk accent en wel een goede voorleesstem.

Groeten Gerrit
Beste Gerrit,

10  - 15 minuten is inderdaad een mooie bijdrage, maar er geld bij spraakherkenning: meer is altijd beter. Een accent is helemaal niet erg (juist heel goed, iedereen die Nederlands spreekt  moet immers herkend worden door het spraakherkenningsprogramma, zwaar accent of niet!) we hebben veel spraak nodig van veel verschillende mensen, een voorleesstem is niet nodig, als je maar hoorbaar genoeg bent voor een willekeurig Nederlandssprekende persoon.
Leuk dat je het ook aan je zus vraagt, we hebben momenteel bijna geen vrouwelijke bijdragen!

Daniël

Offline Mij

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2008/08/10, 14:55:58 »
Trouwens, als je ook een andere taal goed beheerst, kan je daar ook aan bijdragen. En je kan het VoxForge programma bij familie en vrienden promoten en hen aanmoedigen ook bij te dragen!

Offline Mij

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2008/08/10, 17:56:52 »
Ik heb zojuist een pagina ingericht met informatie over spraakherkenning:
http://spraakherkenning.googlepages.com/
Maak geen zorgen over de advertenties: als ik er geld mee verdien dan gaat dat naar de ontwikkeling van open source spraakherkenning.

Offline Mij

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2008/08/25, 21:48:48 »
Ik ga komende tijd de site van VoxForge vertalen naar het Nederlands, zodat het toegankelijker wordt voor Nederlanders om spraak te doneren en zo in een versnelling te geraken wat betreft Nederlandese spraakherkenning.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2008/08/25, 22:11:08 »
Hallo

Toevallig heb ik deze week weer wat meer tijd, ik zal mijn voxforge studiootje
weer even opbouwen. Even wat (kleine) opmerkingen; het valt me op dat het best
wel lang duurt, voordat de diverse donaties in de speech files overzichten opduiken.
(vakanties? ;-)  )

En in je direct bovenstaande posting mist er een eetje bij  het eerste voxforge linkje ; typo

Hmm, ik zag dat ik er ook een grammaticaal zooitje van gemaakt hebt in mijn voorlaatste
posting

Mijn zusje heeft ondertussen alweer een grote mond tegen diverse mensen, dus die zal ik er ook maar
bijslepen.

Groeten Gerrit

Offline Mij

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2008/08/25, 22:26:09 »
Hallo

wel lang duurt, voordat de diverse donaties in de speech files overzichten opduiken.
(vakanties? ;-)  )

En in je direct bovenstaande posting mist er een eetje bij  het eerste voxforge linkje ; typo

Hmm, ik zag dat ik er ook een grammaticaal zooitje van gemaakt hebt in mijn voorlaatste
posting

Mijn zusje heeft ondertussen alweer een grote mond tegen diverse mensen, dus die zal ik er ook maar
bijslepen.

Groeten Gerrit
Ken, de beheerder en initiatiefnemer heeft inderdaad vakantie. Hij komt over 1-2 weken thuis en dan zal hij het in één keer opnemen in VoxForge. Dames/meisjesstemmen zijn zeer gewenst!

Offline Mij

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2008/08/26, 16:25:17 »
Ik heb VoxForge NL aangemaakt.

Offline Mij

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2008/09/03, 17:09:04 »
Hallo

(vakanties? ;-)  )

posting

bijslepen.

Groeten Gerrit
Gerrit,

De bestanden worden nu door Ken verwerkt. Je zult ze in de forums zien opduiken.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2008/09/03, 18:11:19 »
Hallo

Das heel mooi, ik heb besloten dat als ik weer wat meer tijd heb de engelse farmerjack
maar even ga doorvoeren. Anders heb je kans dat de nederlandse spraakherkenning min
of meer alleen toepasbaar is voor mijn persoontje.
De spullen voor mijn zusje in orde gemaakt, zij moet alleen nog een proefschrift afwerken,
als de user zusje opduikt is zij dat dus.
Tevens bij wat vrienden voxforge laten vallen en hun gecomplimenteerd met hun uitstekende
voorleesstemmen ;-)

Wat zou deze man; http://en.wikipedia.org/wiki/Don_LaFontaine wel niet hebben kunnen
betekenen voor het project? Jammer dat hij net is overleden, in een interview vertelde hij dat
hij zelfs de voicemail boodschappen van willekeurige mensen die hem hadden gemailed, insprak
just for the fun of it.

Groeten Gerrit

Ps;heb je gezien dat we qua productiviteit onze Germaanse buren voorbij zijn gestreefd? Vielleicht
soll BauerFranz auch etwas dazu sagen.

Offline Mij

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2008/09/03, 21:29:11 »
Hallo

Das heel mooi, ik heb besloten dat als ik weer wat meer tijd heb de engelse farmerjack
maar even ga doorvoeren. Anders heb je kans dat de nederlandse spraakherkenning min
of meer alleen toepasbaar is voor mijn persoontje.
De spullen voor mijn zusje in orde gemaakt, zij moet alleen nog een proefschrift afwerken,
als de user zusje opduikt is zij dat dus.
Tevens bij wat vrienden voxforge laten vallen en hun gecomplimenteerd met hun uitstekende
voorleesstemmen ;-)

Wat zou deze man; http://en.wikipedia.org/wiki/Don_LaFontaine wel niet hebben kunnen
betekenen voor het project? Jammer dat hij net is overleden, in een interview vertelde hij dat
hij zelfs de voicemail boodschappen van willekeurige mensen die hem hadden gemailed, insprak
just for the fun of it.

Groeten Gerrit

Ps;heb je gezien dat we qua productiviteit onze Germaanse buren voorbij zijn gestreefd? Vielleicht
soll BauerFranz auch etwas dazu sagen.
De Duitse buren hebben meer spraak hoor, er is vooral een actieveling geweest (die bovendien voor het Engels ook bijna 10 uur heeft gedoneerd.)

Waar ik nu mee bezig ben is het proberen om de java-applicatie en de website in zoveel mogelijk talen te krijgen. Ik heb net een launchpad-project voor voxforge aangemaakt (launchpad.net/voxforge) en een .po bestand verzonden.

We hopen binnen een paar maanden een nieuwe versie van het Engelse akoestische model te maken. Ken is bezig om de spraakbestanden te verbeteren (lengte in te korten en ruis ervoor en erna verwijderen en we geven een nieuwe versie van julius mee.) Ook proberen we hele slechte bestanden uit het proces te verwijderen (ze blijven nog wel beschikbaar op de server.)

Jammer dat die man overleden is. Hij was eigenlijk beroemd en tegelijk ook niet (niemand die ik ken kende hem.)

Ik zal goed opletten voor 'zusje'. ;)

Stijn Frima

• Gast
Re: Spraak nodig voor spraakherkenning (Nederlands)
« Reactie #44 Gepost op: 2009/02/02, 19:41:19 »
Er moet inderdaad meer spraak worden gedoneerd. Ik ben ook spraak aan het doneren. Ik denk echter dat er meer wordt gedoneerd als mensen ook spraakherkenning kunnen gaan gebruiken. Helaas kan je nog niet echt goed dicteren met een open source programma. Ik heb een artikel geschreven op mijn blog over welke open source programma's bestaan en goed werken. http://stijnfrima.blogspot.com/2009/01/bruikbare-open-source-spraakherkenning.html