Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Status ATI Graphics driver "not in use"  (gelezen 1146 keer)

EricM

• Gast
Status ATI Graphics driver "not in use"
« Gepost op: 2008/01/15, 22:53:48 »
Hardware: ATI Radeon X700 series
Probleem: Installatie grafische driver.

Status systeem: Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon geinstalleerd met Alternate install CD.

Normaal opstarten van Ubuntu resulteert in een zwart scherm
(zie evt. voor details http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20317)

Na installatie opgestart in tekst mode en middels "sudo /etc/init.d/gdm start" de grafische interface gestart.
Toen met de restricted drivers manager de ATI accelerated graphics driver geinstalleerd. Dit ging goed: "Succesfully applied all changes...."
Vervolgens systeem gerestart met als resultaat een zwart scherm.
Uiteindelijk weer via tekstmode het grafische scherm moeten activeren.
Inspectie m.b.v. de Restricted  Drivers Manager laat zien:
ATI Accelerated graphics driver, enabled, status "not in use" (laatste met rode stip aangegeven).
Hoe krijg ik deze " in use" of actief ??

Graag advies.

Offline Gijsbert

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/16, 10:44:44 »
Dit misschien, post van prosper onderaan. http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20721

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

EricM

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/16, 22:25:28 »
Gijs bedankt voor je advies.
Precies uitgevoerd wat in de Wiki (http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Gutsy_Installation_Guide) beschreven stond.
Dit uitgevoerd vanuit een terminal in graphics mode.
Tijdens de installatieprocedure volgens "Method 1" geen fouten tegengekomen.
Bij het standaard booten werd ik echter weer met een zwart scherm geconfronteerd. Scherm gaat naar "sleep mode".  
Na booten in recovery mode en vanaf de prompt grafische mode starten resulteert ook in zwart scherm.
Echter bij controle van de installatie met commando "fglrxinfo" loop ik tegen de volgende melding aan:
Error: unable to open display :0

Nb. heb dit fglrxinfo vanaf de tekstprompt ingegeven. Kan nl. niet in graphics mode.

Verder uitgevonden: Wanneer vanaf de commandprompt de runlevel wordt opgevraagd, laat deze zien dat de machine draait in Runlevel 1: Single user mode

RUNLEVEL Probleem
Bij opvragen van het runlevel na starten in recovery mode krijg ik als antwoord "N S".
Echter wanneer ik probeer te schakelen naar Runlevel 3: Full multi user mode (text based), dan zie ik enige tekst over het scherm scrollen en vervolgens het scherm zwart (donker grijs) worden.
Runlevel schakel ik met "telinit "
Opzich vind ik dit vreemd, want ik zou goed beschouwd nog niet in de grafische mode. Heeft er iemand enig idee waar ik verder moet zoeken?

Graag advies.....

EricM

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/20, 00:00:56 »
Zelf nog e.e.a. geprobeerd. Het installeren van een open source graphics driver helpt ook niet. Verder heb ik begrepen dat Runlevel 3 in Ubuntu ook graphics mode is, zodat Post nr3 mij nu wel duidelijk is en geheel in lijn ligt met mijn probleem.
Verder speurwerk leerde mij dat ik een controle toe kon passen op de PCI interface.
Mijn grafische kaart is nl. een Sapphire Hybrid X700 Pro; dit ding heeft een Interfacetype: PCI Express x16
Het lspci commando geeft mij o.m. de volgende resultaten:
  03:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV410 [Radeon X700]
  03:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc Unknown device 5e6f

Met name de laatst geciteerde regel vind ik verdacht. Kan iemand mij vertellen wat dit Unknown device 5e6f inhoudt??

Is de grafische kaart defect??

Uitgevonden: Blijkt een Dummy te zijn, nodig voor W2000

EricM

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/22, 19:52:30 »
Ik heb het gehad met deze ATI kaart en ben van plan om een NVidia aan te schaffen. Zit momenteel te dubben tussen twee types: Een 7300GT of een 7300 LE.  (beide PCIe-16 256 Mb.)
Wie heeft goede ervaringen met deze kaarten en waar zit het onderscheid tussen de twee genoemde?