Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitiebewerker - gparted  (gelezen 4260 keer)

Offline pokemon

• Lid
Partitiebewerker - gparted
« Gepost op: 2008/01/15, 20:05:19 »
Ik wil de partitie op de harde schijf herverdelen en heb hiervoor gparted geïnstalleerd. Helaas is geen enkele menuoptie beschikbaar, alles staat grijs.

Offline Kev

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/15, 20:06:37 »
Dat is omdat je harde schijf gemount is en deze eerst unmounted moet worden.
De partitie die je wil herverdelen welke is deze want als het root is dan moet je via een ommeweg gaan.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/15, 20:10:39 »
Gparted Live http://gparted-livecd.tuxfamily.org/  of via de live cd van Gutsy.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Kev

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/15, 20:12:16 »
Citaat van: Gijsbert
Gparted Live http://gparted-livecd.tuxfamily.org/  of via de live cd van Gutsy.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Wou dat ook adviseren hoor maar ik wachtte gewoon op zijn antwoord, kon gewoon zijn dat hij de schijf moest unmounten en dat die ommeweg niet nodig was, hangt allemaal van de indeling af.

Offline pokemon

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/15, 20:28:07 »
Ik heb momenteel een dual boot installatie en mijn ubuntu deel zit vol, dus wil ik een deel van windows afhalen. Hierop wil ik dan de data uit windows sorteren zodat een deel van windows weer vrij komt. Na het opruimen zou ik dus weer wat ruimte moeten overhebben om toe te voegen aan ubuntu.

Offline Kev

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/15, 20:34:37 »
Dan zou ik maar eens zien naar hetgeen in reactie 3 staat, maar denk eraan als je ruimte in windows rijmaakt deze eerst defragmenteren zodat je misschien geen kritieke windowsbestanden wegveegt, want weg is weg bij zulke bewerkingen.

Offline pokemon

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/15, 21:15:57 »
Kan ik de partities enkel aanpassen door te booten vanaf een cd en niet door mijn geïnstalleerde "partitiebewerker"?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/15, 21:34:00 »
Dat is wel de makkelijkste en meest zekere manier, gewoon de live-CD van Gparted.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/15, 22:48:24 »
Kev sorry af en toe wil ik weleens te snel zijn.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline pokemon

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/16, 13:31:36 »
Ok, ik heb nu een iso gebrand en krijg bij het opstarten een hele lijst met mogelijkheden, daaruit heb ik dan de eerste gekozen Gparted-livecd 0.3.4-10-beta (auto-configuration). Er wordt gevraagd naar de taal en het toetsenbord en na heel wat tekstlijntjes krijg ik de melding dat het automatisch opstarten van de grafische omgeving mislukt is, hier heb ik de voorgestelde standaardinstelling ingetikt( omdat ik niet weet wat mijn instelling zou kunnen zijn noch waar ik deze kan vinden). Het gevolg is een zwart scherm

« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/16, 13:41:18 »
ik krijg ook altijd een fout...maar bij mij staat wat ik moet doen...

iets met Forcevideo, dan men driver kiezen (kies hier best voor vesa) en dan de resolutie (neem hier 1024x768)...dan start hij bij mij wel verder op...

Offline pokemon

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/16, 13:42:35 »
Ik kreeg dezelfde melding maar vesa en 1024x768 gaf het zwart scherm

Offline pokemon

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/16, 13:51:27 »
Ik heb wat zitten proberen en nv ipv vesa geeft wel beeld (philips 109S scherm ik weet niet of dit hiermee te maken heeft of met de grafische kaart nvidea gforce ...)

Offline pokemon

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/16, 14:04:26 »
Ik heb de ntfs partitie verkleind maar nog geen apply uitgevoerd, de vrije ruimte zou ik nu als bijkomende partitie willen instellen (ntfs voor mijn windows data). Als ik echter op de vrij gekomen ruimte klik en daarna op partitie/new krijg ik de melding dat ik slechts 4 primaire partities kan maken op mijn harde schijf.

« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/16, 14:16:24 »
ok, die nv is inderdaad driver voor de nvidia kaart...

ge moet een extended partitie aanmaken en daar uw overiige partities in zetten...ofwel een paar logische ipv primaire partities maken, maar ik weet niet welke logisch mogen zijn...

Offline Dave

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/16, 16:09:29 »
waarom moet dat? Ik doe dat nooit namelijk.
Meen dat het vooral van belang is bij veel primaire partities.

Offline Kev

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/16, 16:25:08 »
Je kunt enkel maar 3 primaire partities aanmaken op een harde schijf, maar het is ook zo dat je maar 1 of 2 primaire neemt, windows eist een primaire, maar dat je de rest in een extended partitie omzet waar je dan honderde logische partities uit kunt halen, BTW Linux eist geen primaire partitie, dus het kan ook op een logische partitie gekwakt worden.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/16, 16:43:45 »
en data(D:/) hoeft ook niet op een primaire meen ik, dus vandaar nooit een probleem gehad met 2 besturinssystemen en tegenwoordig maar max 3 of 4 partities op een schijf.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/16, 16:44:51 »
D : /   stond er maar werd een smilie

Offline pokemon

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/17, 14:45:42 »
Hoe maak je een extended partitie? Ik krijg al onmiddellijk het antwoord dat ik geen extra partitie kan maken. Kan ik de huidige ubuntu partitie extended maken zonder dat deze helemaal opnieuw moet geïnstalleerd worden?

« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/17, 15:02:09 »
Even wat lezen bespaart een hoop narigheid en verbreed je kennis: http://doc.nl.linux.org/GUIDE/sag-nl/x1155.html
Klein stukje hieruit:
Om iets aan dit ontwerpprobleem te doen, werden extended partities uitgevonden. Deze truuk stond het toe een primaire partitie te partitioneren in subpartities. De dus onderverdeelde primaire partitie is de extended partitie; de subpartities zijn logische partities. Ze gedragen zich als primaire partities, maar worden op andere wijze aangemaakt. Tussen deze twee typen partities bestaat geen verschil in snelheid.

Er kan maar één extended partitie op een harddisk gedefinieerd zijn.
Van:
http://www.pindanet.be/linux/index.html?http://www.pindanet.be/linux/cursus2/partities.html

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline pokemon

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/23, 15:38:51 »
Dit lijkt me te riskant allemaal, ik tracht mijn probleem op een andere manier op te lossen

« Reactie #22 Gepost op: 2008/01/23, 20:45:01 »
In welke volgorde liggen je partities ?  Anders is het misschien mogelijk om dat vrijgekomen stuk te plakken aan je extende Linuxpartitie.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline pokemon

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2008/01/30, 16:33:50 »
Windows ligt als eerste en hiervan moet ik eerst plaats vrij maken, om hiervan een aparte gegevenspartitie te maken