Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: webdesign  (gelezen 3410 keer)

webdesign
« Gepost op: 2006/07/06, 13:19:27 »
Wie weet een goede en leuke manier om webpagina's te maken onder Ubuntu?
Software, maar ook, hoe krijg je um op het internet?

Ik heb ooit in een heeeel ver verleden een simpele site gemaakt, welke gehost werd op geocities...

budster

• Gast
webdesign
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/06, 13:35:47 »
Wat voor site wil je maken?

Statisch (kijk eens naar NVU), CMS (kijk eens naar joomla), zelf gaan programmeren... tja dat word dan waarschijnlijk PHP.

Verder gewoon van je systeem een LAMP (Linux Apache Mysql Php) maken

webdesign
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/06, 13:39:58 »
zou je LAMP wat verder kunnen toelichten? :)

budster

• Gast
webdesign
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/06, 13:46:40 »
Dat schreef ik erachter lamp = Linux Apache Msql Php

Als je dat op je systeem geinstalleert hebt dan is he dus een webserver, waar mysql en php op draait. Dan kan je jouw eigen dynamische website hosten, zit je niet aan die Geocity's rommel vast, dan ben jij je eigen geocity.

Als je dit gaat doen, kan met apt zou ik wel even ergens een tutorial opsnorren wat je precies moet installeren, volgorde is ook belangrijk meen ik.  Er bestaat ook iets als Xamp gaat lekker rap installeren "apt-get install xamp" maar er zijn mensen die daar wat problemen mee hebben gekregen. Ik zou het maar gewoon met de hand installeren.

Saamelainen

• Gast
webdesign
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/06, 13:58:19 »
NVU en Bluefish. Ik gebruik zelf NVU, niet de Engelstalige uit Synaptic, maar een Nederlandse versie van de Mozillasite. NVU is meer een WYSIWYG-editor, waarvoor niet zoveel HTML-kennis nodig is. Het programma start je door een simpele dubbelklik op het bestand nvu. Installatie is niet nodig, makkelijk om eens uit te proberen.:)

http://www.mozilla-nl.org/producten/nvu/

webdesign
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/06, 14:18:08 »
LAMP staat voor

Linux
Apache
Most of the good languages start with a P (Python)
Postgresql

budster

• Gast
webdesign
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/06, 14:20:35 »
Citaat van: Dennis
LAMP staat voor

Linux
Apache
Most of the good languages start with a P (Python)
Postgresql
:P

webdesign
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/06, 14:34:52 »
Seriously.... php is een aaneenschakeling van niet doordachte dingen en veiligheidslekken en mysql kan echt niet tippen aan postgres :)

budster

• Gast
webdesign
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/06, 14:57:47 »
ik denk ook dat een site veilger is met python of server sided java, maar toch daar staat LAMP niet voor. En voor je zelf in elkaar gehackte site voldoet (naar mijn mening) php en SQL meer dan genoeg, Paranoide moet ook zijn grenzen hebben, ik geloof niet dat onze raaf van plan is een betalingssysteem voor een grote bank op te zetten.

Enne php begint ook met een 'p'

Xano

• Gast
webdesign
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/06, 16:01:48 »
Euh, gewoon een html-editor? Ik maak code alles zelf, behalve een CMS, daar gebruik ik Drupal voor. Joomla is erg beperkt qua functies volgens mij. Als je een simpele sit eop wil zetten, dan zal het zeker voldoen, maar zodra je wat meer dingen naar eigen wensen wil aanpassen, dan heb je er niet meer voldoende aan.

Verder heb je Apache nodig om te zorgen dat je lokaal je site kan testen. Dit is alleen nuttig als je scriptingtalen of databases gebruikt. Als je alles puur uit html en css maakt, dan hoef je er niet aan te beginnen. Verder zijn php (scriptingtaal) ondersteuning en een mysql-server (database) handig als je ingewikkeldere systemen gaat maken. Je hebt dit bijvoorbeeld nodig voor een forum.

sonics

• Gast
webdesign
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/06, 17:42:40 »
je kan ook voor een paar tientjes per jaar naar een webhost gaan, dan is LAMP allemaal al voor je gedaan.
Je hoeft je PC niet 27/7 aan te houden, en de snelheid is super.

ik zelf zit bij Webreus. Goedkoop, snel en goede service.

Offline Sander50

• Lid
    • http://www.somp.nl
webdesign
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/06, 17:45:26 »
Kijk ook eens op mijn website:
http://www.htmlwijzer.nl/artikel/linserver.php
http://www.htmlwijzer.nl/artikel/webdesignlinux.php

Als iemand een fout in een van de artikelen ziet (vooral de eerste), geef het dan even door... :D

Sander

Xano

• Gast
webdesign
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/06, 18:43:37 »
Ik zie wel een fout in de broncode van de site... ;) (niet vervelend bedoeld hoor, maar je mag toch een goede code verwachten bij een site die je die code aan wil leren :P )

webdesign
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/07, 08:56:13 »
sonics: waar haal jij die 3 uur extra per dag vandaan en mag ik die ook, heb altijd tijd tekort :)

Offline Sander50

• Lid
    • http://www.somp.nl
webdesign
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/07, 15:49:57 »
Je hoeft je LAMP-server ook niet te gebruiken om je website te hosten, maar het is erg makkelijk om scripts op te testen.

Xano: op welke pagina zie je die fout dan...?

Xano

• Gast
webdesign
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/07, 16:06:43 »
Op diverse pagina's ;)

- Gebruik van center-tags
- html opmaak code (width, height, align)
- font-tags
- image tags gebruiken terwijl de afbeeldingen niets aan de content toevoegen (en is zoooo fout. Pleur er dan een tekst in en pas de afbeelding als achtergrond toe)
- de submitknop van je zoekformulier geeft niet aan dat het een submitknop is (vanuit het oogpunt van toegankelijkheid)
- Er zijn genoeg kopteksten op je frontpage, maar de meesten hebben geen hX-tag. Er staat wel een h2-tag, maar geen h1-tag, beetje vaag.

Verder is
Citaat
html-wijzer: html en webdesign portal
niet zo handig. Waarom een div om

Xano

• Gast
webdesign
« Reactie #16 Gepost op: 2006/07/07, 16:11:58 »
Ik zit deze site eens te bekijken en het valt me op dat je erg royaal met divs bent:
Citaat
1) Een menu gooi je in een lijst.
2) een element kan je meerdere classes geven door class="eerste tweede" te doen.
3) En dan nog? Waarom

Xano

• Gast
webdesign
« Reactie #17 Gepost op: 2006/07/11, 10:31:39 »
En toen was het stil in dit topic... :D