Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Bugfixes voor videokaart/driver installeren na install Gutsy  (gelezen 3566 keer)

robgr

• Gast
Ik heb een IBM T20 laptop waarvan het scherm na starten geen beeld geeft.
De videokaart is een S3 Savage waarvoor op https://launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-s3/+bug/33504 een fix staat voor Gutsy, onder Release 1:0.5.0-2
Die bestaat uit de volgende downloadable files:
xserver-xorg-video-s3_0.5.0.orig.tar.gz
xserver-xorg-video-s3_0.5.0-2.diff.gz
xserver-xorg-video-s3_0.5.0-2.dsc

De laatste is een hash file, dus na verificatie verder niet van belang.
De eerste twee heb ik via Synaptic geprobeerd op te halen, maar dat lukte niet omdat ik de repository niet aan de lijst kon toevoegen. Ik heb ze dus maar via Firefox op de desktop gezet.
Ik zal ze dus handmatig moeten installeren.
Daar heb ik geen enkele ervaring mee, temeer omdat ik geen IT achtergrond heb.

Kan iemand mij vertellen hoe ik hier verder mee moet gaan?
(bijv. eerst naar een bepaalde file verplaatsen en dan pas uitpakken? naar welke file dan?, moet ik er verder nog wat mee doen zoals installeren of compileren , want er staat niets over bij de bugfis vermeld.)

Alvast bedankt,

Rob
« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 15:05:22 door robgr »

Bugfixes voor videokaart/driver installeren na install Gutsy
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/05, 11:41:37 »
Kies hier de naam van een mirror. Ga dan naar Systeem-->Beheer-->Softwarebronnen.  Kies voor het tabblad "Software van derden en kies voor toevoegen.  Typ dan eerst het woordje "deb" (zonder aanhalingstekens) en vervolgens de volledige url van de mirror. Sluiten en synaptic terug openen.  De goede file (xserver-xorg-video-s3) zou dan moeten verschijnen.  
Ik vind het wel raar dat die er bij jou niet tussen staat.  Verifieer het misschien eerst nog eens, vooraleer je die bron toevoegt.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

robgr

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/05, 16:58:39 »
Dank je wel, maar ik ben bang dat  dit me niet verder brengt.
De mirrors geven geen patches (die had ik bovendien al opgehaald), en het toevoegen van een repository ging tevoren al niet, want daar was ik mee begonnen - zie boven)

Als ik een bron wilde toevoegen, kon ik in het scherm wat je omschreef precies invullen welke bron ik wil toevoegen, maar daarna is de enige optie die ik kan bekrachtigen "cancel" ("OK" blijft grijs). Ik was op dat moment (in recovery mode) ingelogd als root dus aan de rechten kan het niet aan liggen.

Zijn er nog andere manieren om deze uitdaging te tackelen?

Groet,

Rob

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/05, 17:08:04 »
De link in je eerste bericht werkt niet.
Kan je de goede link plaatsen?

robgr

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/05, 20:19:08 »
Hallo Johan,

Natuurlijk - het moet zijn:

https://launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-s3/+bug/33504

Dit keer werkt hij (= gecontroleerd) en met excuses voor de typo

Groet,

Rob

« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/06, 00:08:51 »
Je zal je nieuwe softwarebron dan direct moeten toevoegen in het bestanje waarin die allemaal staan.  Doe hiervoor in een Terminal:gksudo gedit /etc/apt/sources.listEnter doen, je wactwoord ingeven (je ziet niks verschijnen) weer enter en dan opent er een tekstverwerker met dat bestand.  Voeg onderaan dit regeltje toe:deb http://url_van_de_mirrorOpslaan en sluiten.  Terminal sluiten.  Ga vervolgens naar Systeem-->Beheer-->Update-manager (lijkt me meer aangewezen dan Synaptic). doet die niks, dan probeer je Synaptic en je zoekt de goeie file.

Edit: ik heb die links gevolgd, en blijkbaar zitten daar alleen tar-bestanden in...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

robgr

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/06, 08:46:38 »
Hallo Prosper,

Dank je wel voor je advies.  Het klopt, dat er een tar bestand bij zit. Ik moet nu zien uit te vinden wat ik daar mee aan kan vangen.
Vandaar de laatste alinea in de  opening ven deze thread. Als je daar iets over weet  hou ik me aanbevolen

Groet,

Rob

« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/06, 09:04:29 »
OK.  Lees deze handleiding maar eens door.
Kom je d'r niet uit, dan roep je maar.
Je moet wel eerst het compileerprogramma installeren.  Ga naar Systeem-->Beheer-->Terminaalvenster en typ sudo apt-get install build-essentialENTER

Dan moet je wel eerst je wachtwoord ingeven (je ziet niks verschijnen, da's normaal) weer enter en effe wachten.
Nadien kan je verder met de uitleg die je (hopelijk) snapt uit de link hierboven. :)

robgr

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/06, 10:34:36 »
Hey Prosper,

Da's geweldig!
Ik herinner me dat ik dit een paar weken geleden ergens heb gezien, maar ik  heb de laatste tijd zoveel gezocht en gelezen dat ik deze link helemaal vergeten was...
Ik ga er meteen nee aan de slag en ik hou je op de hoogte.

Groet en bedankt,

Rob

robgr

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/06, 10:53:10 »
Hallo Prosper,

Toch nog een probleempje:
na 'sudo apt-get install build-essential' worden een aanal pakketten geïstalleerd. Vervolgens vraaagt het systeem de Gutsy installatie disk, maar als ik daaraanvoldoe komt eerst Pakketbladeraar met de mededeling "Nieuwe software volumen  gevonden" en vevolgens de foutmelding "Unable to get exclusive lock" omdat er al een andere pakket manager draait. (Dat klopt, want dat is Apt-get.)
sudo kill apt-get werkt ook niet.

Er komt geen melding terug dat de install compleet is, dut ik denk dat er nog iets "hangt".

Wat kan ik hier verder mee?

Groet,

Rob

« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/06, 11:24:00 »
Vink eerst in Systeem-->Beheer-->Softwarebronnen de CD-ROM uit.  Je hebt die niet nodig en dan is het probleem van "nieuwe software volumes" al opgelost. Terug sluiten. Ga naar de Terminal en doe:sudo dpkg --configure -aDan zou hij de onderbroken installatie moeten hervatten.

By the way: Plak dat bestand voor die driver in één of andere map in je homedirectory en doe dan eerst het uitpakbevel vanuit je terminal. Dan kunnen we eerst zien wat voor soorten bestanden er nu eigenlijk inzitten. Als je die map bijvoorbeeld "NieuwATI noemt, dan doe je in je terminal achtereenvolgenscd NieuwATI
tar -xvzf naam_van_het_bestand.tar.gz
Post hier dan eens de lijst van files...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/06, 11:53:06 »
De link die je gaf is van een bug die al in Feisty opgelost is door een update.
Waar haal je dan die 3 bestanden vandaan, en waarom zijn die nodig? De goede pakketten zouden al geïnstalleerd moeten zijn.

robgr

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/06, 12:26:36 »
Ha Johan,

Het probleem dat ik had iss nog steeds niet opgelost.  Zie mijn post op "installatie en beginners" :
Ubuntu 7.10 geeft geen desktop na installatie , met laatste post op     31-12-2007 09:38:38
 Daarin kreeg in van een van de andere forumleden deze verwijzing. zie bijdrage 16

Als je de link volgt, kom je bij deze bestanden uit

Groet,

Rob

robgr

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/06, 12:31:47 »
Sorry, Prosper, Ik had je aanvulling over het hoofd gezie ( Ik probeer op dit moment 3dingen tegelijk te doen en dat werkt dus niet, zoals opnieuw blijkt.

Ik ga er zo meteen mee verder.

Groet en bedankt,

Rob

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/06, 12:36:31 »
Die 3 bestanden heb je niet nodig. Hiermee kan je wel zelf een nieuw pakket maken, maar dat pakket zit standaard al in Ubuntu.
Misschien kan je wel het volgende proberen.
Druk na het opstarten op control-alt-F2.
Als het goed is kom je nu in een "terminal" terecht waar je in moet loggen.

Na het inloggen voor je het volgende commando uit:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Hij vraagt dan om je wachtwoord. Tijdens het intikken zie je niks op je scherm verschijnen, maar dat hoort zo.
Gewoon je wachtwoord intikken en op enter drukken.

Hierna kan je de computer opnieuw opstarten met het volgende commando:
sudo reboot

« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/06, 12:49:09 »
Uit dat andere draadje:
Citaat van: robgr
-Grafische kaart is volgens mij een Virge S3, en ik ben nog aan het zoeken naar een geneeswijze.
En dan lees ik het volgende in Synaptic over die driver die je probeert te installeren
Citaat
This package provides the driver for certain legacy S3 video card chipsets,
including the Trio64 and 96x cards.  It does not provide support for
ViRGE/Trio3D or Savage chipsets; support for these cards is provided by
xserver-xorg-video-s3virge and xserver-xorg-driver-savage, respectively.
Dat zijn dan in de lijst bij Synaptic de volgende twee drivers. Overigens staan die bij mij gewoon standaard geïnstalleerd, hoewel ik ze niet nodig heb.
Om nu eens helemaal zeker te zijn welke kaart je precies hebt, doe eens in een terminal:sudo lshwMaak eerst het venster van je terminal wat breder, dat leest gemakkelijker.  Zoek nadien het deel over de grafische kaart en plak dat hier eens...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/06, 12:52:04 »
Dan is dit commando makkelijker:
sudo lshw -C displayPlaats ook eens de uitvoer van dit commando:
sudo lspci -vnn

robgr

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/06, 19:09:15 »
Hallo Prosper en Johan,

Ik heb op een gegeven moment mijn laptop uit moeten zetten, en het lukt me sindsdien niet meer om een normale sessie gestart te krijgen omdat de windowmanager het vertikt.

In recovery mode start hij op in een terminal, en als ik daarna startx geef komt er de volgende tekst langs vliegen:
xauth:  creating new authority file /root/.serverauth.4099

X:  warning; process set to proiority -1 instead of requested priority 0

X Window System Version 1.3.0
Release Date: 19 April 2007
X Protocol Version 11, Revision 0, Release 1.3
Build Operating System: Linux Ubuntu (xorg-server 2::1.3.0.0dfsg-12ubuntu8)
Current Operating System: Linux klapjap 2.6.22-14-generic  #1 SMP Tue Dec 18 08:02:57 UTC 2007 1686
Build Date: 29 September 2007
        Before reporting problems, check ttp://wiki.x.org
        to make sure that you have the latest version.
Module loader present.
Markers: (--) probed, (**) from config file,  (==) default setting,
             (++) from  command line, (!!) notice, (II) informational,
            (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(==) log file: “/var/log/Xorg.0.log

robgr

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/12, 09:05:05 »
Goede morgen Prosper en Johan

Citaat van: Johanvd
De link die je gaf is van een bug die al in Feisty opgelost is door een update.
Waar haal je dan die 3 bestanden vandaan, en waarom zijn die nodig? De goede pakketten zouden al geïnstalleerd moeten zijn.
De bestanden staan op
https://launchpad.net/ubuntu/gutsy/+source/xserver-xorg-video-s3/1:0.5.0-2

Waarom  heb ik er dan nog steeds last van, en worden er dan op Launchpad nog steeds patches geplaatst voor deze bug? (Ook nog voor Hardy)
----------------------------------------------------------
de inhoud van het tar-bestand, alsmede de resultaten van de hardware listing en de uitvoer van pci -vnn listing vind je hier: http://paste.ubuntu-nl.org/51638/

(Sorry, link pasten lukt niet, dus dan maar het adres).

robgr

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/20, 10:13:13 »
Citaat van: Johanvd
Die 3 bestanden heb je niet nodig. Hiermee kan je wel zelf een nieuw pakket maken, maar dat pakket zit standaard al in Ubuntu.
Misschien kan je wel het volgende proberen.
Druk na het opstarten op control-alt-F2.
Als het goed is kom je nu in een "terminal" terecht waar je in moet loggen.

Na het inloggen voor je het volgende commando uit:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Hij vraagt dan om je wachtwoord. Tijdens het intikken zie je niks op je scherm verschijnen, maar dat hoort zo.
Gewoon je wachtwoord intikken en op enter drukken.

Hierna kan je de computer opnieuw opstarten met het volgende commando:
sudo reboot
Ik heb de drie hierboven genoemde pakketten dus maar niet gebruikt.
(Overigens, mijn videokaart is een S3 Savage. Type IX-MV.)

De rest van je aanwijzingen heb ik wel gevolgd, maar die verbeteren de situatie niet.
Het enige wat  ik kan doen om mijn systeem te gebruiken is, in de recovery mode starten en dan in de root terminal 'startx' geven.
Je kunt dan wel een terminal via het grafische menu openen, maar via 'ctrl - alt - f2' hangt het systeem meteen weer.
Vanuit de grafische mode gebruiker wisselen gaat niet, want de windowmanager is niet gestart.
Balen natuurlijk, want alles als root doen bevalt me niet.

Verder heb ik geprobeerd om via de software sources een fix op te halen, maar omdat in de URL geen 'Gutsy' voorkwam, kon ik de source niet toevoegen.

Via Synaptic kon ik het pakket wel ophalen, maar de installatie mislukte door een conflict met aanwezige pakketten.
Voor ik  die ga verwijderen wil ik eerst uitzoeken wat ik daarmee op mijn hals haal want anders zit ik straks met een grafische interface die helemaal niets meer doet.

« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/20, 10:24:36 »
Citaat van: robgr
Via Synaptic kon ik het pakket wel ophalen, maar de installatie mislukte door een conflict met aanwezige pakketten.
Voor ik  die ga verwijderen wil ik eerst uitzoeken wat ik daarmee op mijn hals haal want anders zit ik straks met een grafische interface die helemaal niets meer doet.
Kun je die melding van conflicten eens hier weergeven.  Dan kunnen we mee proberen te beoordelen of hetveilig is die andere pakketten te verwijderen...

robgr

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/01, 20:24:57 »
Door je antwoord ben ik aan het denken gezet . In eerste instantie heb ik het ding gelaten voor wat het was, maar later ben ik nog eens verder gaan google-en met als zoekterm "IBM T20 Savage driver problem", hetgeen goed was voor 570 hits.
Hit nummer 6 bracht de complete oplossing. Het blijkt dat de definitie van het video geheugen op de Savage -kaart bijzonder nauw luistert, dus geen 8 MB, maar 8192 KB
Verder de schermgrootte, refresh-rate en kleurdiepte goed instellen.
De betreffende post kan hier gevonden worden:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-200905.html

Inmiddels draait het apparaat alweer een aantal uren, waarbij het inmiddels een keer of 12 zonder enige hapering opnieuw is opgestart.

Bij deze mijn dank voor alle hulp, want zonder jullie  raadgevingen en motivering was het ding waarschijnlijk voor onbepaalde tijd in een stil hoekje terechtgekomen.