Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grafische kaart NVIDIA TNT2 - signal frequency out of range  (gelezen 1334 keer)

fragra

• Gast
grafische kaart NVIDIA TNT2 - signal frequency out of range
« Gepost op: 2007/12/31, 14:22:19 »
Beste forumleden,

Ik ben overgegaan van ubuntu versie 6.06 naar 7.10 en heb sindsdien volgend probleem bij het opstarten en afsluiten van een ubuntu sessie:

Bij het opstarten verschijnt volgende verwittiging : "signal is out of range, please change signal timing " als frequency wordt gegegeven H tussen de 63,5 en 64,5 en V tussen de 59,5 en 60, 5. Na het opladen werkt ubuntu en de door mij gebruikte programma's wonderwel zonder problemen op resolutie 1024 x 768. Bij het afsluiten echter verschijnt opnieuw de melding "signal is out of range, please change signal timing ", waarna de computer niet automatisch wordt afgesloten en ik verplicht ben in te grijpen met de afsluitnoodprocedure:  6 sec op de startup button duwen om de computer te laten stoppen.

De in ubuntu geleverde documentatie en de in de diverse linux - ubuntu fora voorgestelde werkwijze nl. voor een NVIDEA TNT2 PRO kaart werkt niet of ik zie iets over het hoofd.

Ik heb dit geprobeerd met synaptic pakket nvidia-glx-legacy  te installeren gevolgd door "sudo nvidea-glx-config enable". Dit commando wordt uitgevoerd zonder foutmelding.

Onder "systeem" "beheer" is er  volgende melding toegevoegd "beperkt ondersteunde stuurprogramma's" waarin is opgenomen "stuurprogramma met hardware versnelling voor oudere grafische kaarten van nvidea". Als ik deze activeer krijg ik dezelfde opstart en afsluitproblemen als zonder activatie maar vermindert de schermresolutie tot 800 * 600 ( wat helemaal niet de bedoeling is).

Graag vernam ik een werkwijze om dit euvel op te lossen zonder terug over te schakelen naar ubuntu versie 6.06. Of ligt het aan het scherm ? (Medion Flat pro MD 9760AI)

Met dank bij voorbaat

Fragra

Offline Gijsbert

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/31, 15:42:01 »
Heb je de juiste drivers geïnstalleerd? nvidia-glx-legacy
Heb je ook dit al geprobeerd sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg intoetsen en op enter drukken. Navigeren met TAB,SPACE(keuze maken) en pijltjes toetsen bevestigen met ENTER. Op alles ja antwoorden. Dan bij resolutie met je spatiebalk de gewenste resoluties selecteren. Met pijltjestoets naar volgende gaan. Dan herstarten. O ja, onderweg kan je ook je gewenste resolutiegrenzen en refresh rate aangeven. Met dank aan MCGyver.
Voor de refresh rate even in het boekje van je monitor kijken of op internet

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

fragra

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/31, 17:13:23 »
Beste Gijsbrecht,

Dank voor de snelle reactie.
ndvidia-glx-legacy is geïnstalleerd.
Met "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" worden zowel de grafische TNT2 kaart als scherm herkend. Instellen van de horizontale en vertikale frequenties helpen echter niet.

In elk geval bedankt, goed einde jaar en ik probeer volgend jaar verder.

Met vriendelijke groet.

Fragra