Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie rechten wijzigen lukt NIET & scherm resolutie FeistyFawn7.10  (gelezen 1183 keer)

Sanity

• Gast
Hoi,
Ik was vandaag bezig geweest om ruimte vrij te maken op mijn harde schijf. Geprobeerd om mijn Windows partities te verkleinen. Dit lukt alleen niet!
Ik heb dit geprobeerd: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18341
en volgens andere Ubuntu forum topics geprobeerd; allerlei programma's geinstalleert zoals NTFS CONFIG, niets helpt. Ook heb ik met STORAGE DEVICE MANAGER probeerd de rechten aan te passen. Wil ook niet.
Het gaat bij mij om sda1 en sd3.
Iemand een ID? met gksudo nautilus (grafisch dus) wil ook niet! Dan krijg ik de error dat de rechten niet konden worden gewijzigd!

Dat was probleem 1.
Volgende is dat elke als ik mij aanmeld, mijn resolutie teruggaat naar 1024*768 ipv de 1400*900 ingestelde resolutie. Het is opzich niet een probleem maar ik moet het elke keer bij aanmelden weer veranderen en dat word op den duur irritant!
Iemand een oplossing?
Moet ik mijn xorg.conf plakken hier?

Alvast bedankt en goede jaarwisseling,

Stephan

Online Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Partitie rechten wijzigen lukt NIET & scherm resolutie FeistyFawn7.10
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/28, 21:51:05 »
Je kunt de regel in xorg.conf waarin 1024*768 staan misschien eens uitzetten, mogelijk dat het dan werkt ?
Maak wel eerst een backup van de file !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/28, 23:58:19 »
Om windows partitie kleiner te maken kun je met acronis, deze firma heeft 2 programma's.(windows programma)
1 om een backup te maken en 1 om partities te bewerken en te verkleinen.
Is alleen niet gratis.
Programma maakt een bootable cd of in windows installeren en verkleinen.

Online Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/29, 00:08:42 »
Hier staat een goed artikel over het partitioneren.
Op deze manier doe ik het ook altijd.
http://pc-en-internet.infonu.nl/software/8553-partitioneren-met-de-gparted-live-cd-freeware.html

Succes !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/29, 00:25:24 »
partities te verkleinen. http://gparted.sourceforge.net/  (51Mb)   gparted-livecd-0.3.4-10.iso
branden met cd opstarten werkt echt heel snel en goed programma

Alt+F2 en dan 'gksudo nautilus' moet toch werken

Eerst maak je een backup van je xorg.conf (je weet maar nooit)

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup

en dan sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg  en geef aan wat je wild (1024*768 ipv de 1400*900 )

geluk er mee J905.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/29, 13:32:59 »
Voor wat de rechten van je harde schijven betreft: je kan de rechten van het koppelpunt aanpassen, maar je moet ook zien in /etc/fstab of de rechten daar al niet geregeld zijn. Ik raad echter een andere benadering aan. Laat de rechten van de aangekoppelde schijven gewoon aan de systeembeheerder. Creëer in plaats - als systeembeheerder (root) - directories op die schijven en geef die directories aan je verschillende gebruikers (verander eigenaar rechten met "sudo chown" en "sudo chmod"). Als je dan een link legt naar die directory in de home directory van de gebruiker, dan kan die gebruiker met één klik op de harde schijf komen.

Sanity

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/30, 14:37:09 »
even een update, ik ben momenteel online via de ubuntu installatie cd omdat alles fout is gegaan en ik niet meer kon inloggen omdat ik niet de juiste rechten had...
ik zal die partitie info later proberen. maar eerst moet ik weer normaal kunnen inloggen ZONDER nieuwe installatie.. iemand ideeen?

bvd, stephan

edit:
ubuntu@ubuntu:~$ gksudo nautilus
Initializing gnome-mount extension
ubuntu@ubuntu:~$
dit heb ik geprobeerd, dan ga ik naar DISK en dan zoek ik onder media mijn partities op. Alles staat er verder nog gewoon in, maar ik kan NIET mijn rechten wijzigen omdat dat niet toe is gestaan. Iemand ideeen?
dit werkt ook niet: "sudo chown" en "sudo chmod")

Sanity

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/30, 15:17:07 »
update,
ik kan weer inloggen nadat ik FSTAB heb veranderd. nu kreeg ik bij t inloggen wel de melding dat de home map moet zijn toegewezen aan de gebruiker, stephan (ik dus) en dat hij rechten 644 moet hebben!
hoe stel ik dit in? gksudo nautilus in terminal werkt niet meer, en ik kan grafisch ook niet mijn resolutie veranderen als ik naar system beheer screens and graphics ga! iemand een oplossing?

groeten!

Sanity

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/07, 18:51:59 »
nobody?:(