Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe vraag je om hulp  (gelezen 93650 keer)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #100 Gepost op: 2007/07/20, 18:49:56 »
Corrupte CD? Controleer hem eens op defecten. Middelste keuze ongeveer, in het opstartmenu van de CD.

Wanneer corrupt: brand een nieuwe CD op lage snelheid, maximaal halve kracht. Pak overigens bij zo'n ouwe PC liever de Alternate CD, dan heb je geen LiveCD-sessie in het RAM zitten (scheelt weer tijd bij het installeren, en bovendien bevat de Alternate wat meer software).

De Alternate CD van Xubuntu zit hier:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/7.04/release/xubuntu-7.04-alternate-i386.iso

Groet, Pjotr.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #101 Gepost op: 2007/07/20, 19:37:16 »
Stop die CD eens in een andere PC en controleer de CD, ik heb zo mijn twijfels .......
-------
Pjotr, waarom ben jij altijd de snelste ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline pldijkema

• Lid
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #102 Gepost op: 2007/07/20, 22:05:28 »
de 2e en de 3e keer heb ik -op een andere cd- telkens een andere versie van xubuntu geinstalleerd. De laatste keer de alternate cd, maar ook die doet het dus niet : GRUB loading, please wait...
error 17
Na wat googelen begrijp ik dat iets te maken heeft met opstarten, in BIOS heb ik nu de detectievolgorde van de hd veranderd, en waarachtig, hij doet et....

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #103 Gepost op: 2007/07/21, 21:26:07 »
Launchpad heeft een nieuwe dienst:
https://help.launchpad.net/FrequentlyAskedQuestions
Daar staan een hele rits problemen in die een oplossing hebben gekregen, dus enkel opgeloste problemen. Ook in 't nederlands:
https://answers.launchpad.net/ubuntu

De dienst is nog nieuw en dus zijn er nog niet zoveel nederlandstalige topics. Maar je kan ook engelse vragen selecteren en gebruik maken van de zoekfunctie. Als ik bijvoorbeeld "wireless" intyp krijg ik zo vlot 281 opgeloste problemen.

Ziet er goed uit. Staat bij mijn favorieten :D
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

rrr

• Gast
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #104 Gepost op: 2007/07/22, 12:40:19 »
Hallo, via Google:ubuntu forum nederland kwam ik op forum.ubuntu -nl.org. Boven stond o.a. logged in as rrr en iets lager : Installatie en beginners. Ik heb dit aangeklikt. Laag op de volgende pagina stond-- Sticky: Hoe vraag je om hulp. Dat wilde ik weten en klik dat aan. Ik kom in forum.ubuntu.org/topic/2 , en hier staat iets onder `t midden: beginners>>Hoe vraag je om hulp. Deze weer aangeklikt, maar nu gaat hij naar de vorige site. Na een paar maanden, vond ik `t niet meer zo interessant, maar nu zie ik een rechthoek in beeld en schrijf daar dit bericht in. Wie weet gebeurt er wat.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #105 Gepost op: 2007/07/22, 12:45:26 »
Citaat van: rrr
Wie weet gebeurt er wat.
Welkom op dit forum zou ik zeggen.
:)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Hoe vraag je om hulp
« Reactie #106 Gepost op: 2007/08/25, 23:27:32 »
Hallo.
Ik heb Ubuntu geïnstalleerd en leer er heel voorzichtig mee te werken.  Is wel een uitdaging moet ik zeggen. Heb echter een vraag.
Ik heb 3 HDD in mijn PC en Ubuntu staat op een aparte schijf van 80GB. WinXP op een andere.
Als ik opstart en zou er niet bij blijven dan start eerst Ubuntu. Voor mijn werk heb ik toch eerst XP nodig omdat ik nog niet thuis ben in Ubuntu.
Ik heb geprobeerd om die volgorde in het Bios (boot sequence) te wijzigen, maar helaas,
Is er nog een truc om XP eerst te laten starten?
Als iemand wat weet hoor ik dat graag.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #107 Gepost op: 2007/08/25, 23:32:57 »
Citaat van: hobbyrob
Hallo.
Ik heb Ubuntu geïnstalleerd en leer er heel voorzichtig mee te werken.  Is wel een uitdaging moet ik zeggen. Heb echter een vraag.
Ik heb 3 HDD in mijn PC en Ubuntu staat op een aparte schijf van 80GB. WinXP op een andere.
Als ik opstart en zou er niet bij blijven dan start eerst Ubuntu. Voor mijn werk heb ik toch eerst XP nodig omdat ik nog niet thuis ben in Ubuntu.
Ik heb geprobeerd om die volgorde in het Bios (boot sequence) te wijzigen, maar helaas,
Is er nog een truc om XP eerst te laten starten?
Als iemand wat weet hoor ik dat graag.
Bewerk even de menulijst van Grub:
Wat veel mensen in het begin van hun Linuxavontuur willen (en jij ook), is Windows bovenaan in de menulijst van Grub. Zodat die automatisch wordt gestart, wanneer je geen keuze maakt. Daarvoor hoef je alleen maar de menulijst te bewerken.

Voordat je dat doet, maak eerst even een kopietje van de menulijst. Ga daarvoor even met je bestandsbeheerder naar /boot/grub/menu.lst, dubbelklik erop, kies Weergeven, en daarna Opslaan als. Noem de kopie bijvoorbeeld menu.lstbkp en sla hem op in je gebruikersmap Bijvoorbeeld:  /home/hobbyrob

Bewerken van de menulijst gaat als volgt, met het kladblokje Gedit:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

(Bij Kubuntu is het tekstverwerkertje niet gedit, maar kate. En bij Xubuntu is het mousepad).

Let op: het Automagic deel van de menulijst wordt automatisch volledig herschreven bij een kernel update van Linux. Dus je Windowsregels moeten niet daarin terecht komen.
De Windowsregels moeten dus of onder het Automagic deel van de menulijst staan (wordt dan laatste menu-optie), of erboven (wordt dan eerste menu-optie).

Voor XP zijn de regels gewoonlijk als volgt:

title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Het Automagic deel begint hier:

# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST

Zoals je ziet, staat de waarschuwing er al in: statische opstartregels (die dus niet moeten meeveranderen met kernel updates), moeten voor of na het Automagic deel....

mauro53

• Gast
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #108 Gepost op: 2007/09/01, 20:27:41 »
hoe veranderd ge de toetsebord van qerty naar azerty

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #109 Gepost op: 2007/09/01, 21:00:36 »
Bij system > preferences > keyboard > layouts kun je de juiste instellen

Offline Nick1890

• Lid
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #110 Gepost op: 2007/09/07, 14:25:02 »
5 internetpaginas met 110 rubrieken.
Dit alles onder de header: "Hoe vraag je om hulp?"

Sorry, gents, maar persoonlijk had ik als beginneling hier eerder een soort "checklist" verwacht met "DOs" en "DON'Ts", verder niks.
Bijv.:
1. Gebruik de zoekfunctie in de menubalk.
2. Vind je daarmee geen (of onvoldoende) antwoord: Hoe/waar start ik een nieuwe topic.
Of iets in die aard...

Met alle respect voor hetgeen er reeds verwezenlijkt werd, want ik leer enórm bij tijdens het lezen van die duizenden rubrieken. Nochtans weet ik intussen nog steeds niet hoe ik volgende vraag aan de forum-leden/bezoekers kan richten:
"Heeft iemand ervaring met de boeken "Ubuntu Unleashed (2nd Edition)" en/of "Ubuntu Linux Bible"?"

En ja, ik heb ook al gegoogled doch zou, indien mogelijk, de opinie willen van geregelde Ubuntu gebruikers.

Hartelijk Dank bij voorbaat
een Ubuntu-beginneling
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline Nick1890

• Lid
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #111 Gepost op: 2007/09/07, 14:46:55 »
Okay! Okay! Okay!

Vergeet mijn vorige vraag, want Bibike hier is er reeds over gestruikeld.
Een nieuwe topic start je blijkbaar door eerst naar de respectievelijke Index te gaan en daar te kiezen voor: "Nieuw onderwerp beginnen".

Maar mijn inziens hoort dit toch in de menubalk te staan, bijv. naast "Zoeken".

Ander vraagje: Hoe kan ik mij achteraf nog "abbonneren op een onderwerp", alsook mij er mettertijd uitschrijven?
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.

Offline Nick1890

• Lid
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #112 Gepost op: 2007/09/07, 14:53:45 »
En jawél! ik heb intussen zelfs reeds ontdekt hoe ik mij achteraf terug kan uitschrijven als ik geabbonneerd ben.

Sorry voor de overlast

Offline Soul-Sing

• Lid
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #113 Gepost op: 2007/09/07, 15:27:20 »
Citaat van: Nick1890
En jawél! ik heb intussen zelfs reeds ontdekt hoe ik mij achteraf terug kan uitschrijven als ik geabbonneerd ben.

Sorry voor de overlast
welke overlast? ;)

Hoe vraag je om hulp
« Reactie #114 Gepost op: 2007/09/14, 21:27:33 »
Na de vele reacties gelezen te hebben over linux Ubuntu.
Heb ik ook de stap ondernomen en ubuntu 7.04 voor i386 gedownload en gebrand op CD. Bij het starten vanaf de CD geeft hij Startscherm van Ubuntu aan met "please wait", daarna komt de melding "kan de toepassing niet initialiseren(0xc0000006). Klik op OK om de toepassing te beeindigen".
Dit gebeurt ook als ik direct boot vanaf de CD!. CD rom als eerste boot device. Wat gaat er hier fout. Knoppix 5.2 live cd
start wel normaal op. Wat doe ik fout of wat gaat er fout hier.

Offline siegi

• Lid
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #115 Gepost op: 2007/09/14, 21:40:25 »
Citaat van: donnervogel
Na de vele reacties gelezen te hebben over linux Ubuntu.
Heb ik ook de stap ondernomen en ubuntu 7.04 voor i386 gedowlnoad en gebrand op CD. Bij het starten vanaf de CD geeft hij Startscherm van Ubuntu aan met please wait, daarna komt de melding "kan de toepassing niet initialiseren(0xc0000006). Klik op OK om de toepassing te beeindigen".
Dit gebeurt ook als direct boot vanaf de CD!.
Wat gaat er hier fout.
Als je een nieuw topic opendoet met je vraag ga je denk ik sneller een antwoord krijgen.

Relinquish

• Gast
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #116 Gepost op: 2007/10/06, 04:04:49 »
Jemig...Ik voel me echt een gigantische noob als ik dit allemaal lees...Ben verpest met Windows geloof ik, dat gaat wat worden...Wil Ubuntu op mijn oude PC zetten om er VEILIG mee bekend te geraken, zodra ik mijn monstermachine heb voor UT3 (e.d. doe ook veel grafisch werk als hobby). Ik heb er nu al een hard hoofd in en ga maar eens in mijn vriendenkring kijken wie daar in hemelsnaam verstand van heeft, want IK BEN HET NIET!

Hoe vraag je om hulp
« Reactie #117 Gepost op: 2007/10/06, 06:35:57 »
Citaat van: Relinquish
Jemig...Ik voel me echt een gigantische noob als ik dit allemaal lees...Ben verpest met Windows geloof ik, dat gaat wat worden...Wil Ubuntu op mijn oude PC zetten om er VEILIG mee bekend te geraken, zodra ik mijn monstermachine heb voor UT3 (e.d. doe ook veel grafisch werk als hobby). Ik heb er nu al een hard hoofd in en ga maar eens in mijn vriendenkring kijken wie daar in hemelsnaam verstand van heeft, want IK BEN HET NIET!
Wat een tijd om achter de pc te zitten zeg :)
Maar..... Dat installeren kan de grootste N00B voorelkaar krijgen hoor. We slepen je er wel door! (open dan wel een nieuw topic ervoor).

Hoe vraag je om hulp
« Reactie #118 Gepost op: 2007/10/06, 06:37:04 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: Relinquish
Wat een tijd om achter de pc te zitten zeg :)
Maar..... Dat installeren kan de grootste N00B voorelkaar krijgen hoor. We slepen je er wel door! (open dan wel een nieuw topic ervoor).
En misschien is er iemand van het forum die bij je in de buurt woont?

edit:
sorry, drukte op citeren ipv bewerken.....

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #119 Gepost op: 2007/10/06, 10:21:32 »
Citaat van: sisosteven
En misschien is er iemand van het forum die bij je in de buurt woont?
Kun je via de kaart vinden:
http://www.ubuntu-nl.org/kaart/

rulada

• Gast
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #120 Gepost op: 2008/03/19, 16:22:13 »
hallo allemaal

Wie zou me kunnen helpen met het volgende probleem
Ik wilde op mijn nieuwe laptop een easy note type mz36 van packard bell  naast windows vista basic het ubuntu 710 installeren
Had van te voren 20 gb op de harde schijf vrij gemaakt
maar bij de partitie ging het mis
de root extensie en de swap gaf geen probleem maar toen ik de home wilde instaleren kreeg ik de mededeling rest onbruikb  ik had de root 6gb en de swap 1gb  gegeven net zo groot als de int geheugen
Er moeste toch nog 13 gb over zijn. Geef ik als proef de root 18 gb dan word wel alles geaccepteerd  
ik zou graag ubuntu gaan gebruiken
via de cd loopt alles prima maar gaat me toch een beetje te langzaam  kan iemand me uit de nood helpen    groeten van rulada

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #121 Gepost op: 2008/03/19, 17:53:48 »
@rulada
Als je een nieuw topic aanmaakt, dan is er vast iemand die je kan helpen.

pipo44

• Gast
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #122 Gepost op: 2008/07/31, 14:48:29 »
Ik ben een totale beginner, en vraag hulp bij het installeren van het programma geneweb, ik heb dit nu op mijn bureaublad staan met de totale inhoud maar kan het programma niet uitvoeren, althans ik zie de mogelijkheid niet daartoe, wie helpt mij?

Hoe vraag je om hulp
« Reactie #123 Gepost op: 2008/07/31, 15:14:22 »
Citaat van: Kiwinote
@rulada
Als je een nieuw topic aanmaakt, dan is er vast iemand die je kan helpen.
Pipo44 lijkt mij voor jou ook het beste, anders sneeuwt je vraag onder.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Bies

• Gast
Hoe vraag je om hulp
« Reactie #124 Gepost op: 2008/08/08, 20:19:52 »
Ik weet helemaal niet of ik hier goed zit. Zo niet bij voorbaat excuus.
Ik heb Ubuntu gedownload en geïnstalleerd en krijg nu een mooi scherm met Rechtsonder Ubuntu en daarna gebeurt er niks. Na blind wat toesten intikken komt de melding dat paasword en urename niet kloppen, maar ik zie nergens waar ik die kan invoeren!
hoe kon ik in hemelsnaam Ubuntu in?