Hallo.
Ik heb Ubuntu geïnstalleerd en leer er heel voorzichtig mee te werken. Is wel een uitdaging moet ik zeggen. Heb echter een vraag.
Ik heb 3 HDD in mijn PC en Ubuntu staat op een aparte schijf van 80GB. WinXP op een andere.
Als ik opstart en zou er niet bij blijven dan start eerst Ubuntu. Voor mijn werk heb ik toch eerst XP nodig omdat ik nog niet thuis ben in Ubuntu.
Ik heb geprobeerd om die volgorde in het Bios (boot sequence) te wijzigen, maar helaas,
Is er nog een truc om XP eerst te laten starten?
Als iemand wat weet hoor ik dat graag.
Bewerk even de menulijst van Grub:
Wat veel mensen in het begin van hun Linuxavontuur willen (en jij ook), is Windows bovenaan in de menulijst van Grub. Zodat die automatisch wordt gestart, wanneer je geen keuze maakt. Daarvoor hoef je alleen maar de menulijst te bewerken.
Voordat je dat doet, maak eerst even een kopietje van de menulijst. Ga daarvoor even met je bestandsbeheerder naar /boot/grub/menu.lst, dubbelklik erop, kies Weergeven, en daarna Opslaan als. Noem de kopie bijvoorbeeld menu.lstbkp en sla hem op in je gebruikersmap Bijvoorbeeld: /home/hobbyrob
Bewerken van de menulijst gaat als volgt, met het kladblokje Gedit:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
(Bij Kubuntu is het tekstverwerkertje niet gedit, maar kate. En bij Xubuntu is het mousepad).
Let op: het Automagic deel van de menulijst wordt automatisch volledig herschreven bij een kernel update van Linux. Dus je Windowsregels moeten niet daarin terecht komen.
De Windowsregels moeten dus of onder het Automagic deel van de menulijst staan (wordt dan laatste menu-optie), of erboven (wordt dan eerste menu-optie).
Voor XP zijn de regels gewoonlijk als volgt:
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Het Automagic deel begint hier:
# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST
Zoals je ziet, staat de waarschuwing er al in: statische opstartregels (die dus niet moeten meeveranderen met kernel updates), moeten voor of na het Automagic deel....