Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fat32 nu omzetten?  (gelezen 4877 keer)

Offline koen_92

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Gepost op: 2007/12/26, 21:55:26 »
Hoi,

In Ubuntu 7.04 en lager was het nooit mogelijk om naar ntfs partities te schrijven. Daarom had ik een fat32 partitie aangemaakt (ik heb een multiboot met winXPpro), hierop stonden alle gedeelde bestanden. Denk aan emails en (open)office documenten, die ik op beide systemen nodig had.

Nu gutsy ook naar ntfs kan schrijven, is het dan aan te raden om deze fat32 naar ntfs om te zetten?
Zitten hier voordelen aan?
Of kan ik gewoon beter bij fat32 blijven?

Offline koen_92

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/26, 22:23:15 »
Ja, maar waarom?

Offline woteb

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/26, 22:27:59 »
Probeer dit eens onder Windows: http://www.fs-driver.org/
Dan kun je de bewuste partitie omzetten naar Ext3 en vanuit Windows deze partitie óók benaderen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline koen_92

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/26, 22:53:52 »
Ok, maar ntfs schrijven gaat bij ubuntu vanaf nu net zo foutloos en perfect, als windows xp dat doet?

Die ext3 driver gebruik ik liever niet. Ik wil niet hebben, dat het onveilige Windows xp met de gratis virusscanner mijn linux bestanden kan gebruiken en bekijken.

Offline woteb

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/26, 23:14:36 »
Citaat van: koen_92
Die ext3 driver gebruik ik liever niet. Ik wil niet hebben, dat het onveilige Windows xp met de gratis virusscanner mijn linux bestanden kan gebruiken en bekijken.
Deze logica ontgaat mij, want dat is nu toch ook het geval met jouw huidige FAT32 systeem..??
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Fat32 nu omzetten?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/26, 23:24:49 »
Nee die FAT32 schijf is niet zijn linux schijf. Die is gewoon ext3, maar als hij die ext3 driver installeert kan windows ook zijn linux partitie zien en lezen

Offline Nico

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/26, 23:30:25 »
Virussen maakt niet uit hoor. Als er virussen via je Windows-partitie op je Linux-partitie komen, en die virussen zijn voor Windows geschreven (wat 99,5% van de gevallen zo is), kunnen die niks verkeerd doen in je Linux-partitie, omdat daar een heel andere mappenstructuur bestaat.

Het virus gaat bijvoorbeeld zoeken naar de map Program Files, maar Ubuntu werkt niet met die naam.
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline woteb

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/26, 23:33:21 »
Dat kun je ==> INSTELLEN <==, dus alleen de partitie/schijf opgeven die je nodig hebt. Ik heb zelf (in mijn dual-boot tijd, mooi woord....) dit progsel met veel plezier gebruikt.
Het is kinderlijk eenvoudig. Je gaat naar het configuratiescherm van Windows en je start dat progje op, geeft aan welke partitie moet worden gemount, en alleen die partitie wordt dan benaderd. Net zoals onder Linux. Niets meer, en niets minder.

Het grote voordeel is namelijk dat het een Ext3 partitie/schijf is, en die fragmenteert niet. Een NTFS partitie wél, en dat kan vanuit Linux een risico betekenen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline koen_92

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/26, 23:43:32 »
Ok, maar één ding:

Nu zet ik mijn gedeelde bestanden dus op een fat32 partitie (die ik dus misschien om wil gaan zetten naar een ntfs partitie).

Met die ext3-driver komen die gedeelde bestanden dus op een ext3-systeem te staan.

Dit is toch het enige verschil?
En heeft ext3 veel voordelen tov ntfs?

Citaat van: woteb
Het grote voordeel is namelijk dat het een Ext3 partitie/schijf is, en die fragmenteert niet. Een NTFS partitie wél, en dat kan vanuit Linux een risico betekenen.
Wat is dan het risico?

Offline woteb

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/26, 23:50:11 »
Dat Linux zich gaat verslikken in een sterk gefragmenteerde NTFS partitie/disk.

Door die partitie Ext3 te maken voert Linux het beheer hierover uit, met NTFS laat je dat aan Windows over.
Ext3 is superieur t.o.v. NTFS.
Ext3 is open source en NTFS is closed source
Aan u de keuze..... ;)

Je kunt zelf zover gaan dat die partitie onder Windows als 'mijn documenten' gaat draaien, en onder Linux als /home. Maar dat is een mogelijkheid die ik aan u over laat.

Tenslotte.... mocht u besluiten om uiteindelijk Windows niet meer te gebruiken, dan hoeft er niet (nog eens) te worden gemigreerd, omdat dat nu al is geschied.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline koen_92

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/27, 00:10:54 »
Ok, ik ben overgehaald:)

Ik ga van die fat32 denk ik dan maar ext3 maken.
Citaat van: woteb
Tenslotte.... mocht u besluiten om uiteindelijk Windows niet meer te gebruiken, dan hoeft er niet (nog eens) te worden gemigreerd, omdat dat nu al is geschied.
Ik gebruik nu al voor bijna alles Ubuntu, maar ik speel ook nog een hoop games. Dat is eigenlijk de enige reden dat Windows XP er nog op staat. En als je tijdens het games toch in windows zit, kun je ook daar net zo goed even thunderbird opstarten voor de emails, vandaar die gedeelde partitie.

Off-topic:
Citaat van: woteb
Dat Linux zich gaat verslikken in een sterk gefragmenteerde NTFS partitie/disk.
Het is zeker niet mogelijk om in Ubuntu de C: van Windows XP te defragmenteren? Dat zou handig zijn, omdat Windows dan niet in gebruik is, en die schijf veel beter te defragmenteren is.

Offline Dave

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/27, 00:23:28 »
Citaat
Dat Linux zich gaat verslikken in een sterk gefragmenteerde NTFS partitie/disk.
Of andersom.

Het was al lang mogelijk om vanuit Linux naar NTFS te schrijven maar bij een sterk gefragmenteerde schijf kon je problemen krijgen en zelfs een windows die niet meer opstartte.
Dit is goeddeels onder de knie maar het blijft verstandig de windows partities niet teveel laten fragmenteren.
Dat is heel eenvoudig. leeg geen prullenbak zonder defragmentatie te plegen. Dus laat die bak wat vaker met rust.

Offline koen_92

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/27, 00:30:29 »
Citaat van: Dave
Dat is heel eenvoudig. leeg geen prullenbak zonder defragmentatie te plegen. Dus laat die bak wat vaker met rust.
Of dus bestanden verwijderen met:
Dan heb je de prullenbak helemaal niet nodig. (werkt trouwens ook onder Ubuntu)

Offline Dave

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/27, 01:43:11 »
Je hebt gelijk.
Zelf gebruikte ik dat al nooit omdat de prullebak alleen gelegd werd bij groot onderhoud met defragmentatie als afsluiter.

Ga je dus verstandig met je windows om heb je vanuit Linux ook geen enkel probleem met schrijven.
Dat probleem is nu nagenoeg opgelost trouwens maar dat was het voornaamste punt dat het tijdenlang niet stabiel genoeg bevonden was om standaard mee te leveren.

Offline koen_92

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/27, 14:55:35 »
Ja, hierdoor hoef ik (volgens Windows) dus ook niet vaak te defragmenteren.
Maar jammer dat ik niet vanuit Linux de windowsschijven kan defragmenteren, dat zou veel makkelijker gaan als in Windows zelf.

Offline woteb

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/27, 15:13:59 »
Linuxpartities hoef je helemaal niet te defragmenteren...... ;)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline koen_92

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/27, 17:45:12 »
Nee, maar Windows XP op een ext3 partitie zetten, lijkt me wel lastig.

Maar het zal wel niet mogelijk zijn.

Iedereen bedankt! Ik ben weer wat wijzer geworden.

Offline woteb

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/27, 18:36:10 »
Begrijp ik het nu goed dat jij WinXP op een FAT32 partitie hebt geïnstalleerd? Of is die FAT32 partitie een 'losse' of 'gemeenschappelijke' partitie?
Want in het eerste geval kun je inderdaad WinXP niet op een Ext3 systeem draaien.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline koen_92

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/27, 20:00:34 »
Nee, sorry ik was een beetje onduidelijk, hier duidelijkheid:

hda1/C ntfs Windows XP
hda3 SWAP
hda2 ext3 Ubuntu /
hda5/D ntfs Windows programma's/games (kan dit ook ext3?)
hda6/E fat32 Gedeeld (wordt dan ext3)
hda7 ext3 Ubuntu /home

Kan ik vanuit ubuntu hda1 defragmenteren?

Offline woteb

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/27, 22:24:56 »
De volgende partities kunnen op Ext3 draaien:

/dev/hda5 (moet je naderhand ALLE prgramma's van Windows opnieuw installeren), maar dat is niet bepaald makkelijk.
/dev/hda6 (kan moeiteloos naar Ext3 met die driver).

Dus Koen, die Fat32 partitie zal geen problemen opleveren. En ik had in mijn dualboot tijd de programma's ook op een Ext3 partitie staan, maar pas geïnstalleerd NADAT ik die driver had lopen en met TweakUI had aangegeven dat de programma's daarop moesten draaien. En dat ging moeiteloos. Maar dat was een 'schone' situatie. Voor een migratie zul je eerst ALLE programma's die op D: (/dev/hda5) staan moeten verwijderen en met een register cleaner het register grondig laten opruimen. En daarna pas die partitie Ext3 maken en met die driver mounten en alle verwijderde programma's opnieuw installeren. Je begrijpt dat dit een klus is waar je heel zeker van je zaak bent en ook inderdaad de kennis moet hebben om het te kunnen doen.
Heb je die niet.... ==> BEGIN ER NIET AAN <== en laat het zoals het is v.w.b. die /dev/hda5.

En voor de meelezers die een partitie missen (/dev/hda4), dit is een extended partitie. /dev/hda5, /dev/hda6 en /dev/hda7 zijn logische stations binnen die extended partitie.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline koen_92

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/28, 21:09:03 »
Ok, dat is denk ik te veel werk, dan loont het niet om hem op ext3 te zetten. Misschien als Windows XP een keer helemaal crashst, en ik dan toch alles opnieuw moet installeren, dat ik er vanaf het begin aan denk, en het zou doen.

Offline Dave

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/12/29, 00:03:40 »
Dan heb je nog wel een maandje hoor :-)

Ik zie ook absoluut niet het nut om windows programma's op wat anders dan ntfs te zetten. hooguit fat32 voor data die gedeeld moet worden(email) maar ook dat liever niet meer.

Offline woteb

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/29, 09:02:03 »
Citaat van: koen_92
Ok, dat is denk ik te veel werk, dan loont het niet om hem op ext3 te zetten. Misschien als Windows XP een keer helemaal crashst, en ik dan toch alles opnieuw moet installeren, dat ik er vanaf het begin aan denk, en het zou doen.
Ik weet natuurlijk niet wat jij allemaal met WinXP moet doen en hoe krachtig jouw systeem is, maar ik draai hier met een Compaq Armada P3/1Ghz met 256 MB. Daarop heb ik VirtualBox geïnstalleerd en daar draait WinXP op. Gaat best vlot en het is nu alles Linux wat hier de klok draait. Voor die paar zaakjes die niet kunnen/willen draaien (bijv. de netwerkprinters op de scholen waar ik werk) kan ik dan WinXP vanuit VirtualBox draaien.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline koen_92

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/12/29, 12:02:27 »
Alleen nog games. ik ben geen fanatieke gamer, maar af en toe een game.
Vooral Need for Speed, GTA en RollerCoaster zijn leuk:D

Maar voor de rest eigenlijk niet veel meer.
Mijn computer:
p4 2.8 ghz
1024 mb ram
nvidia geforce 5200
480 gb hd

Offline woteb

  • Lid
Fat32 nu omzetten?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/12/29, 14:44:41 »
Ik denk dat die spelletjes ook wel onder VirtualBox zullen draaien. Je zou het sowieso alvast kunnen proberen op je Linux systeem, of VB in combinatie met WinXP + spelletjes draaien. Als dat bevalt zou je -kunnen- overwegen om alles opnieuw te installeren, en die virtuele partitie met WinXP (draait als een bestand, maar Windows stinkt er gewoon in en denkt een computer voor zichzelf te hebben) kun je dan gewoon weer gebruiken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)