Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Filesystem overhoop  (gelezen 1059 keer)

Gast

• Gast
Filesystem overhoop
« Gepost op: 2006/07/01, 01:34:02 »
Ik heb enkele dagen geleden Kubuntu geupgraded van Breezy naar Dapper. Het heeft een tijd gewerkt, maar na een tijd crashte de X-server. Toen ik de pc herstartte (ik weet het, je kan de X-server starten zonder reboot, maar ik ben nu eenmaal een newbie...) wilde hij helemaal niet opstarten. GRUB error 17 en met Knoppix kan ik het niet mounten vanwege onbekend filesystem.

Waarschijnlijk is het wel mijn eigen schuld; er was een fout gebeurd tijdens de installatie (apt-get dist-upgrade, volgens online instructies) en toen heb ik eigenlijk maar wat zitten gissen met welke commando's ik het nu moest doen (apt-get dist-upgrade opnieuw, dpkg -a --config (of zoiets, weet het al niet meer), ...).

Dus, is er een tool of zo die ik kan gebruiken onder bijvoorbeeld Knoppix om mijn filesysteem te herstellen?

Er staan immers vrij veel belangrijke documenten op. Al mijn mails, contactpersonen, mijn boek van honderden bladzijden dat ik schrijf, ... niets dat ik kan missen, dus.

Als jullie me niet kunnen helpen, buig ik nederdig mijn hoofd en zal ik leren om in het vervolg backups te maken... maar het is het proberen waard, lijkt me. Na twee jaar heeft Linux me eindelijk

Offline Dennis Kaarsemaker

• Administrator
    • dennis
    • http://www.kaarsemaker.net
  • Steunpunt: Nee
Filesystem overhoop
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/01, 12:59:08 »
Wat zegt sudo fdisk -l over je schijven?

Gast

• Gast
Filesystem overhoop
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/08, 09:39:58 »
Ik kan niet meer booten in Ubuntu... ik raak niet meer voorbij het GRUB-scherm. En de partitie kan op geen enkele manier gemount worden. Dus ik moet het vanuit Knoppix oplossen. Misschien ben ik beter af op een Knoppix-forum? :?

Azalin

• Gast
Filesystem overhoop
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/08, 09:46:33 »
Dat hoeft niet persee. Download eens de LiveCD, start daar eens mee op en doe dan eens sudo fdisk -l in een terminal zoals Dennis voor stelt. Als een Ubuntu of ander Linux systeem overhoop ligt, kan je die meestal redden doro een LiveCD op te starten en via zo'n CD de problemen oplossen.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
  • Steunpunt: Nee
Filesystem overhoop
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/08, 21:02:59 »
Even voor referentie, om het probleem makkelijker te vinden:
Grub error 17 betekent: "Cannot mount selected partition" / "Kan geselecteerde partitie niet aankoppelen"
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)