Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Dapper hapert  (gelezen 3766 keer)

Eelke

• Gast
Ubuntu Dapper hapert
« Gepost op: 2006/06/29, 11:14:15 »
Beste mensen,

Ik heb recentelijk mijn Ubuntu Breezy vervangen door Ubuntu Dapper en ik ben er op zich heel tevreden over, alles ziet er een stuk beter uit en ook is de Nederlandse vertaling consequenter doorgevoerd, alleen ik heb een klein probleempje, iets wat ik onder Breezy niet had:

Het systeem 'hapert' om de paar seconden een paar milliseconden, dan staat alles stil, en na die milliseconden gaat het weer verder. Als ik bijvoorbeeld de muis van links naar rechts beweeg over het scherm, dan gaat de muiscursor een seconde of wat goed mee, dan staat hij even een milliseconde stil en daarna gaat hij weer verder. En niet alleen met de muis. Als ik bijvoorbeeld een video afdraai in om het even welke mediaspeler dan staat de video om de zoveel seconde even stil en gaat dan verder.

Ik heb al geprobeerd of het overging door de grafische-accelleratie-driver van Nvidia te installeren voor mijn Nvidia Riva TNT2 videokaart. Geen resultaat. Dat wil zeggen: de schermopbouw is op zich sneller, en ook kan ik nu OpenGL toepassingen draaien, alleen nog steeds hetzelfde probleem dat het systeem steeds heel even stil staat.

Ook heb ik gemerkt dat Ubuntu Dapper bij mij sneller vastloopt als ik een aantal programma's tegelijkertijd draai, dan onder Breezy.

Ik heb verder geprobeerd of het overging bij het installeren van de 686-kernel, alleen die wil Ubuntu helemaal niet opstarten vanuit GRUB. Dus dat werkt ook niet.

Ik heb de volgende apparatuur:

Pentium III 800mhz.
256MB EDO RAM
40GB en 200GB harddisk
Nvidia Riva TNT2 32mb videokaart

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met het oplossen van mijn probleem.

vriendelijke groeten,

Eelke

budster

• Gast
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/29, 14:20:07 »
Ik zou eerst eens kijken waar het probleem door komt, geheugen of processor, en welke applicatie zoveel inneemt. ik zou gewoon even 'top' in de terminal draaien. misschien heb je een of andere maffe extentie voor firefox ofzo.

Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/29, 14:29:54 »
Gebruik je de nv of de nvidia drivers?

Eelke

• Gast
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/29, 17:09:53 »
@Budster:

Het zou mij erg verbazen als het aan een extentie van Firefox zou liggen, want het systeem hapert ook als ik Firefox niet als applicatie heb draaien. Verder vraag ik mij af wat je precies bedoeld met: 'even 'top' in de terminal draaien', ik ben namelijk nog niet zo heel lang bezig met Linux.

@Dennis:

Mijn systeem is standaard geinstalleerd met de 'nv' driver, toen had ik dat probleem al, nadien heb ik de 'nvidia' driver (Legacy) geinstalleerd om te kijken of dat wat hielp, maar nee dus. De beeldopbouw werd sneller, maar de haperingen traden en treden nog steeds op.

In ieder geval alvast bedankt voor het feit dat jullie je in dit probleem hebben willen verdiepen.

groetjes,

Eelke

Offline Soul-Sing

• Lid
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/29, 18:39:41 »
hoi,
das gek ik heb het zelfde probleem meegemaakt met SUSE
linux.toen bleek het processorgebruik zo rond de 70% te liggen.ik heb dat nooit echt kunnen oplossen...bij ubuntu heb ik die problemen niet meer.helaas heb je aan dit bericht niet veel, sorry bout that.....

Eelke

• Gast
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/29, 21:03:52 »
Ik heb daar ook wel aan gedacht, om een andere distro te proberen, alleen ik ben erg gehecht geraakt aan Ubuntu, dus dat is wel het laatste wat ik wil om het probleem op te lossen.

Het rare is dat de Kubuntu Dapper Beta Live CD dit probleem niet heeft als ik hem opstart. De latere Kubuntu Dapper RC Live CD heeft dit probleem weer wel. Hoe dat met de Ubuntu Dapper Beta Live CD zit heb ik nog niet kunnen proberen. Dus men heeft waarschijnlijk iets aan het systeem toegevoegd waardoor dit probleem ontstaan is, maar ja wat. Misschien moet ik het probleem ook maar eens op het Engelse forum neerzetten, daar zijn vast wel lui te vinden die zich met het programmeren van Dapper hebben bezig gehouden en daar een antwoord op weten.

Offline Soul-Sing

• Lid
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/29, 22:30:12 »
ja goed idee. je moet wel binnen de ubuntu clan blijven natuurlijk.:)

Offline Sander50

• Lid
    • http://www.somp.nl
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/29, 22:46:04 »
Kijk eens naar het aantal ram dat in gebruik is en hoe hoog je processor draait?
Dat kun je doen door 'top' in te typen in een terminal (zoek in het menu naar 'terminalvenster', weet niet waar die staat ;))

Je kunt het ook grafisch doen (met een leuk grafiekje): Systeem=>Beheer=>Procesbeheer (geloof ik)

Sander

Eelke

• Gast
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/30, 09:34:01 »
De gegevens die door Procesbeheer weergegeven worden als ik Mozilla Firefox heb aanstaan met dit forum als pagina en Evolution op de achtergrond is:

Processor: 11,1% als ik niets doe en 60% als ik bezig ben dit bericht te typen.

Gebruikersgeheugen: 137,1 MB van 250,3 MB

Wisselgeheugen in gebruik: 18,4 MB van 2,0 GB

Netwerkgebruik ligt practisch stil omdat er op dit moment geen gegevens worden verstuurd of ontvangen, als ik dit typ.

Kun je hier wat mee?

Ik heb inmiddels ook geprobeerd of het misschien aan de huidige window manager ligt (GNOME) door een andere window manager (Xfce 4) erbij te installeren en te kijken hoe die draait. Wederom geen verschil. Het ligt dus niet aan de window manager, maar blijkbaar aan instelling van X-Windows zelf.

Eelke

• Gast
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/30, 09:54:25 »
Nog wat extra gegevens van top:

top - 09:47:55 up 25 min, 2 users, load average: 0.30, 0.50, 0.45
Tasks: 81 total, 1 running, 80 sleeping, 0 stopped, 0 zombie
Cpu(s): 2.8% us, 1.4% sy, 0.0% ni, 95.4% id, 0.0% wa, 0.4% hi, 0.0% si
Mem: 256292K total, 235036K used, 21220K free, 4048k buffers
Swap: 2096472k total, 18884k used, 2077588k free, 85548k cached

de processen die de meeste cpu aandacht opeisen zijn:

Xorg, firefox-bin (op dit moment dat ik aan het typen ben) en hald.

Xorg neemt gemiddeld 1 a 3% voor zn rekening van cpu tijd, firefox-bin neemt 2 a 4% voor zn rekening en hald neemt 0.3% voor zn rekening.

Offline Soul-Sing

• Lid
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/30, 10:45:00 »
probeer eens -hald- te stoppen via de grafische terminal.

Eelke

• Gast
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/30, 13:39:34 »
Jipppieeee!!! problem solved! Ik heb hald gekilled en daarna loopt alles weer als een zonnetje. Het ligt dus aan hald. Vraag is nu wat de functie van hald is en als het niet noodzakelijk is om het systeem draaiende te houden, waarom het dan uberhaupt wordt opgestart. En verder door welke opstart-script hald wordt opgestart, zodat dat veranderd kan worden en ik niet steeds hald handmatig hoef te killen bij het opstarten.

Azalin

• Gast
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/30, 13:50:32 »
Hald lijkt mij toch redelijk belangrijk ... HALD regelt volgens mij dat wanneer je een usb fototoestel of een USB stick of iets dergelijks aansluit, dat die automatisch herkend wordt en dat je die kan gebruiken. Precies weten doe ik het niet maar ik meen dat het daar mee te maken had. Het zou natuurlijk kunnen dat je dan een of andere kaartlezer hebt aangesloten staan die moeilijk loopt te doen ofzo.

Eelke

• Gast
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/30, 14:05:26 »
Ik heb geprobeerd om hald te verwijderen via synaptic, maar als je dat probeert gaat hij ook allerhande andere software die nodig is voor het systeem verwijderen, zoals de update notifier. Ik ben nu aan het proberen om een oudere versie van hald erop te zetten. Kijken of ie het dan wel wil doen. Echter, dat zal ook nog wel even duren, want die oudere hald-versie is een tar.gz, die ik dan proberen te builden met ./configure, alleen maakt hij geen make file aan. Dus zal kijken of ik ergens nog een deb package kan krijgen.

Azalin

• Gast
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #14 Gepost op: 2006/06/30, 14:35:11 »
Mja, dat zou ik dus al helemaal niet doen. Je zou eens op ubuntu.com kunnen kijken daar zag ik een aantal HAL gerelateerde problemen voorbij komen. Bijvoorbeeld:
Citaat van: Ubuntu_forum
You wouldn't happen to have a system with the harddisk and cd/dvd-drive on the same IDE-channel?

The HAL-daemon (hald) on dapper is polling optical drives for changes every 2 sec or so. If this is the case, check to see if it makes a difference if you put a CD/DVD in the drive, or if killing "hald" changes anything.

The obvious fix to this problem is to make sure removable IDE-media are located on a separate IDE-channel. Those with no such option (notably notebooks) are screwed unless they can manage without the "hald" process.
Ofwel: heb je op dezelfde kabel als je HD een DVD/CDRom speler/brander zitten? Doe daar eens een CD/DVD in om te zien of dat helpt.. terwijl HAL draait overigens. HAL is een vrij belangrijk onderdeel van het OS, om dat nu te gaan deinstalleren of een oudere versie te compilen en te installeren,... daar wordt het allemaal niet beter van.

Eelke

• Gast
Ubuntu Dapper hapert
« Reactie #15 Gepost op: 2006/06/30, 17:43:33 »
Ik heb niet op dezelfde kabel als de HD een DVD/CDrom speler zitten, maar wel heb ik twee verschillende harddisks op een IDE poort en mijn DVD-speler en mijn CDrw schrijver allebei op de andere IDE poort. Ik zou kunnen proberen om de IDE kabel uit de slave hd te halen, probleem is alleen dat dan waarschijnlijk Ubuntu dat niet gaat pikken, aangezien die tweede hd op mount point /home zit. Wat ik nog wil kan proberen en dat ga ik ook doen na mijn uitstapje van dit weekeinde is om de IDE kabel uit de tweede hd te halen en dan de Live CD van Ubuntu 6.06 LTS op te starten, en te kijken of dat enig effect heeft.

In ieder geval bedankt voor de tip.