Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cross of straight  (gelezen 2363 keer)

cross of straight
« Gepost op: 2007/12/18, 20:05:07 »
Wanneer gebruik je een cross, en wanneer gebruik je een straight utp cable ?
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Bandicoot

• Gast
cross of straight
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/18, 21:15:11 »
Normaal gebruik je een UTP (straight) kabel om een computer aan te sluiten op bijvoorbeeld een hub of switch. Om een netwerk op te zetten tussen 2 computers heb je een hub/switch nodig waar je beide pc's via een UTP kabel op aansluit.

Een UTP cross cable is een 'trucje' om zonder een hub of switch te gebruiken toch 2 computers met elkaar te verbinden.

cross of straight
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/19, 09:50:15 »
Ok dat klinkt logisch, behalve het feit dat ik me nog kan herinneren van vroeger ehm nou ja een paar jaartjes geleden, dat ik een gewone utp kabel tussen 2 pc's had aangesloten en dat dat ook gewoo ging werken.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline ruujan

• Lid
cross of straight
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/19, 17:06:06 »
Klopt, er zijn kaarten en apparaten die zelf detecteren hoe ze moeten schakelen. Vroeger moest tussen twee hubs of switches ook een crosscable doen of kon je kiezen voor een uplink-poort. Tegenwoordig hebben die die dingen ook vaak autodetect-capaciteiten.