Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen volumeregeling en geluidskaart voor gebruikers  (gelezen 1451 keer)

Geen volumeregeling en geluidskaart voor gebruikers
« Gepost op: 2007/12/16, 18:37:05 »
Onder mijn eigen username heb ik geluid.
Als ik bij een andere user kijk heeft die geen geluid en als ik op het luidspreker symbooltje klik zie ik geen apparaten of instellingen die ik kan doen.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jimi

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/16, 20:20:20 »
Om de geluidskaart te mogen gebruiken, moet een gebruiker lid zijn van de groep "audio".
Waarschijnlijk ben je zelf lid van de groep "audio", maar is die andere gebruiker dat niet.

Je kunt dat instellen via System->Administration->Users and Groups. Selecteer de gebruiker, kies Properties, User privileges tabblad, en zet een vink bij "Use audio devices"
Via de command-line kan ook: sudo addgroup gebruikersnaam audio

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/16, 21:45:25 »
Dit gaat inderdaad voort op je verhaal met je afzonderlijke home en je gebruikers die je via adduser zelf van een user id voorziet. Doordat je niet grafisch je users creëerde zal je zelf de gebruikers aan de nodige groepen  moeten toevoegen. Met het commando "id" kan je de verschillende groepen zien waar je zelf toe behoort. Je zal je andere gebruikers ook aan verschillende van die groepen moeten toevoegen, zoals audio, cdrom ... Via Administration - Users and groups kan dit. De commandolijn manier is  het editen van /etc/group

« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/16, 22:59:28 »
Jimi en Vanadium bedankt voor jullie hulp. Ik heb inderdaad via Systeem-->Beheer-->Gebruikers en groepen het een en ander in kunnen stellen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.