Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: audio bestanden OGG vs MP3  (gelezen 1954 keer)

eikelmuis

• Gast
audio bestanden OGG vs MP3
« Gepost op: 2007/12/16, 16:56:30 »
kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen OGG tenopzichten met MP3
Waarom deze vraag ik ga zeer binnenkort mijn muziek bibliotheek herzien die staat hoofdzakelijk nu in MP3 en wma maar nu kreeg ik links en rechts te horen van mensen waarom zetje je je bestanden niet om naar OGG maar tot nu toe heeft niemand mij nog de juiste info kunnen geven .

eikelmuis

BroodjeUbuntu

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/16, 17:08:37 »
Ogg Vorbis is de open source-compressiemethode voor geluidsbestanden, die vrij is van patenten, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de audio-indelingen MP3 en Microsofts WMA.

Dat er alleen gepatenteerde audio-indelingen bestonden, was voor de ontwikkelaars van openbronsoftware aanleiding om van de grond af een nieuwe multimedia-indeling te definiëren, waarin geen enkel patent voor zou komen.

Een bijkomend voordeel was dat van de nieuwste inzichten gebruik kon worden gemaakt, waardoor de kwaliteit ten opzichte van de oudere MP3-indeling een stuk hoger kon zijn. 'Ogg' staat voor het algemene formaat dat op zich verschillende componenten kan omvatten, zoals Vorbis. Vorbis is het audiogedeelte. Ogg-vorbis is een compressietechniek die weinig relevante geluidsinformatie wegfiltert. Hierbij gaat dus net als bij MP3 weliswaar een deel van de geluidsinformatie verloren, maar door gebruik te maken van de fysiologische en psychologische kenmerken van ons gehoor is dat nauwelijks hoorbaar.

Op hun website wordt nauwkeurig verslag gedaan van alle vorderingen, want Ogg Vorbis is, zoals alle open-sourceprojecten, een werk in uitvoering waarbij men steeds toegang heeft tot de laatste ontwikkelingen.

In 2004 is versie 1.0.1 de recentste en deze bestaat zowel in een Windows-, Macintosh- als een Linux-uitvoering. Zelfs voor het inmiddels verdwenen multimediabesturingssysteem BeOS bestond goede software. Het is die platformonafhankelijkheid die veel ontwikkelaars, waaronder die van spellen, aantrekt. Zo wordt in het computerspel Unreal Tournament gebruikgemaakt van .ogg-geluidsbestanden. De financiële eisen van licentiehouders van commerciële audioformaten zijn in principe onvoorspelbaar en kunnen van het ene op het andere moment een grotere belasting vormen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ogg_Vorbis

Misschien helpt dit je een beetje op weg.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/16, 17:16:55 »
Bestanden van mp3 naar .ogg omzetten zal steeds leiden tot kwaliteitsverlies, ook al zult ge er bijna niets van horen.
Immers, mp3 is zelf al een gecomprimeerde versie van een .wave bestand. Ga je het mp3 bestand nog eens omzetten zul je nooit een betere kwaliteit kunnen krijgen.

Beste is wel om indien je een cd ript de bestanden naar .ogg om te zetten vermits ik persoonlijk open source een streepje voor geef. mp3 zal zijn patentrecht binnenkort ook verliezen waardoor iedereen er vrij gebruik mag van maken. Wanneer dat precies is weet ik niet maar ik meende ergens in 2009 gelezen te hebben.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

eikelmuis

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/16, 17:17:46 »
Ja dat is duidelijk maar kan ik op iedere mp3/4 speler dit gewoon afspelen want ik heb een mp4 speler van Samsung en daar staat vermeld dat hij OGG  bestanden afspeeld maar als ik een muziek nummer in OGG er op af wil spelen geeft de mp4 speler in het venster "ondekent audio formaat" maar op mijn Amarok kan ik het nummer wel afspelen en is duidelijk te zien dat het een OGG bestand is .
Dus zal ik met de fabrikant kontact moeten opnemen want in de gebruiksaanwijzing
staat dat de mp4 speler automatisch alle formaten herkent.

eikelmuis

Valeeva

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/16, 17:19:45 »
Om te beginnen raad ik je ten zeerste af om jouw mp3's en wma's om te zetten naar een ander formaat. Dat gaat ten koste van de geluidskwaliteit. Als je zelf de originele cd's hebt dan kun je overwegen om ze opnieuw te rippen.

Ogg en mp3 zijn beide lossy formaten, ofwel bij rippen naar een van deze formaten treed verlies van geluidsinformatie op. Voor beide formaten geld dat het kwaliteitsverlies bijna niet te horen is bij hoge bitrates (192 of hoger).

De belangrijkste verschillen tussen ogg en mp3:
- mp3 wordt door alle spelers en software ondersteund, bij ogg is dat veel minder
- ogg is 'vrij', voor mp3 moeten hard- en software ontwikkelaars betalen. Daarom wordt ogg standaard ondersteund door linux en mp3 niet

Je wilt waarschijnlijk weten wat het beste formaat is. Dat is niet te zeggen. Op internet zijn verschillende luistertests te vinden met verschillende uitkomsten. De bestandsgrootte en geluidskwaliteit is vrijwel gelijk bij ogg en mp3 en bovendien erg afhankelijk van het soort muziek. Er is geen duidelijk 'beste' formaat,

Ik heb zelf een aantal jaar terug een groot deel van mijn cd's omgezet naar ogg en loop nu tegen een groot nadeel aan, namelijk weinig ondersteuning van hardware spelers. Alleen al om die reden zet ik nieuwe cd's om naar mp3. Dat zal nog jarenlang het meest gebruikte formaat blijven en dus het beste ondersteund worden.

nik

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/16, 17:19:49 »
Indien je speler aangeeft .ogg te ondersteunen zal hij die bestanden ook moeten herkennen, doet hij dat niet dan lijkt het mij het beste even de verkoper te contacteren ja
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Valeeva

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/16, 17:29:46 »
Kan ook zijn dat er je ogg bestand beschadigd is op een manier dat de software wel kan afspelen maar de hardware niet. Dat heb ik zelf een aantal keer meegemaakt. Probeer eens met andere bestanden of rip zelf een cd naar ogg.

eikelmuis

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/16, 17:50:49 »
Bedankt allemaal voor de zeer duidelijke info.

eikelmuis

Offline Double12

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/16, 21:15:44 »
Maar je merkt er toch niks van dat mp3 is gepatenteerd, want wij hoeven niks te betalen?!
Iemand schreef net dat softwareontwikkelaars ervoor moeten betalen, maar hoe doen ze dat dan met die plugin voor Linux om mp3's mee af te spelen?? Moet de maker daarvan er ook voor betalen?