Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe Xfce installeren  (gelezen 625 keer)

maarten80

• Gast
nieuwe Xfce installeren
« Gepost op: 2007/12/12, 11:17:29 »
Ik heb enkele maanden geleden tot mijn grote tevredenheid Xubuntu op een oud laptopje geïnstalleerd. Ik zie dat er sindsdien echter nieuwe versies van Xfce zijn uitgebracht.

1) Is het nuttig zulke nieuwe versie te installeren? Snelheidswinst of juist niet? Meer features?

2) Werkt zulke nieuwe versie wel onder 7.04 of is dat afgestemd op nieuwe releases?

3) Zo ja-ja/nee, kan ik de nieuwe versie dan gewoon over de oude installeren of hoe moet dat dan precies? Kan dat via synaptic? Daar vond ik in ieder geval de paketten niet terug, maar misschien dat ik een aantal repositories moet toevoegen?

4) Behoud ik bij een nieuwe install de instellingen die ik nu reeds gemaakt heb?

Offline Thom

• Lid
  • Steunpunt: Nee
nieuwe Xfce installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/12, 12:32:38 »
Op het gevaar dat anderen het met mij oneens zullen zijn, om alles je nu tevreden bent met 7.04 daarbij te blijven. Zoveel nieuws biedt 7.10 niet en je loopt het risico dat wat nu werkt, straks een probleem kan zijn. De 7.04 versie wordt zeker nog een jaar gesupport. Wat wel kan is eerst de 7.10 xfce versie te downloaden en als live cd uit te proberen (dus runnen van de cd). Mocht het alles goed werken, dan kun je een nieuwe installatie overwegen, wel even je bestanden veilig stellen uiteraard. Probleem bij een nieuwe installatie is echter dat je mogelijk wat zaken rond geluid etc. weer moet aanpassen.
Een upgrade naar 7.10 is overigens in Ubuntu gewoon mogelijk via Update Manager (weet niet of Xubuntu dit ook biedt).
PS: volgens het blad C'T is een upgrade minder gevaarlijk dan in dit forum altijd wordt vermeld, maar aangezien ik geen ervaring met een upgrade heb ik daar geen mening over.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
nieuwe Xfce installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/12, 12:38:41 »
Als ik jou was, zou ik 7.10 installeren, die heeft dacht ik iets meer opties.
OpenStandaard evangelist, OpenSource promotor, OpenData liefhebber.
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een dwarsligger.

maarten80

• Gast
nieuwe Xfce installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/12, 12:57:26 »
Ik kan dus niet gewoon een Xfce upgrade doen zonder een volledige nieuwe ubuntu te installeren? Ik dacht dat Xfce gewoon een window manager/desktop environment was en dus eigenlijk los stond van het eigenlijke besturingssysteem? Ik kan bv toch ook via synaptic de gnome-desktop installeren? Of begrijp ik het helemaal fout? (ben nog niet zo lang bezig met linux dus dat zou zeker kunnen)

Ik ben inderdaad tevreden met 7.04 en wacht liever op Hardy denk ik. Live-cd kan ik niet proberen want de laptop heeft geen cd-rom. Ik heb feisty geinstalleerd via LAN en PXE-boot (best eenvoudig als je het eenmaal doorhebt).

Online vanadium

• Lid
  • Steunpunt: Nee
nieuwe Xfce installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/12, 13:09:54 »
Ubuntu versies zijn altijd gekoppeld aan één versie van de applicaties. De updates die je ontvangt, zijn correcties, bug fixes, maar je gaat nooit binnen één distributie een major upgrade zien gebeuren van een pakket (heb ik het juist dat dat dan wel kan met de zogenaamde "backports", maar die worden niet officieel ondersteund). Hiervoor moet je de ganse distributie upgraden.

Inderdaad, zoals gesteld is upgraden goed te doen. Op een oudere desktop heb ik probleemloos geupgraded (twee keer reeds).