Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kernel compileren  (gelezen 1258 keer)

kernel compileren
« Gepost op: 2007/12/12, 10:52:50 »
Beste Linuxers/Ubuntero's,

Om ubuntu-server 6.10 vlotter te laten draaien op mijn p300 met 69MB ram, zou ik kraag de kernel hercompileren.

Weet er iemand hoe ik dit moet aanpakken?
Heb al verschillende sites gevonden die dit uitleggen, maar de meeste melden dat ik moet kijken in de dir ../src/ maar daar staat bij mij helaas niks in.

Robienske

• Gast
kernel compileren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/12, 14:39:36 »
Volgens mij moet je eerst source code inschakelen in je repositories:

systeem -> beheer -> softwarebronnen
vink "Broncode" aan

Zorg er ook voor dat bij het tabblad "software van derden" de regel met
http://archive.canonical.com/ubuntu partner (Broncode) aangevinkt staat

Waarschijnlijk zul je dan nog de broncode moeten downloaden, maar ik weet niet hoe.

kernel compileren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/12, 15:49:39 »
In ubuntu staat die in /usr/src. Zoek maar eens op de ubuntu website hoe je je kernel hercompileert (ik dacht dat je er zelfs een debian-pakket van moest maken)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
kernel compileren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/12, 18:58:41 »
ctuxboy: ik denk niet dat die veel sneller zal draaien bij een simpele hercompilatie.. alleen als je vanalles gaat aanpassen, bepaalde dingen gaat uitschakelen, e.d. kan je een lichtere kernel bekomen.. en dat is een redelijk geavanceerd gedoe.. want daarvoor moet je o.a. precies weten welke modules wat doen en wat je precies nodig hebt voor je specifieke hardware.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline siegi

• Lid
kernel compileren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/12, 20:04:35 »
Ik heb onlangs nog een kernel gecompileerd 2.6.23 van kernel.org.  Alleen starte ubuntu zo iets trager op.  Ik heb nog niet kunnen vinden waarom.  Maar ik denk dat ubuntu ergens een optimalisatie ofzoiets doorvoert, nogthans heb ik de kernel configuratie de ubuntu kernel als basis genomen.

Op deze pagina word trouwens duidelijk uitgelegd hoe je een kernel compileert.
http://www.howtoforge.com/kernel_compilation_ubuntu

@SeySayux
er een debian bestand van maken is een mogelijk en volgens mij ook de gemakkelijkste. Maar niet de enigste omdat je zegt je moet ...
De handleiding die ik geef gebruikt trouwens deze methode.

kernel compileren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/12, 20:10:32 »
Aha bedankt voor jullie bijdrage, zal de handleiding eens volgen die 'siegi' gebruikt via bovenstaande link!

Is inderdaad de bedoeling om modules die niet gebruikt worden uit te schakelen.

kernel compileren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/13, 08:34:37 »
@ siegi: ik heb in het tijdschift LinuxFormat editie 99 gelezen dat als je er een .deb bestand van maakt, dat het veel beter door het systeem wordt opgevangen (grub automatisch geupdate, ...) en dat het ook zorgt dat upgrades beter verlopen.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

kernel compileren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/13, 17:12:31 »
Zal dit eens proberen!

Ik heb al verschillende kernel-versies (via updates) in mijn grub menu staan, maar hoe verwijder je de oudere versies?

Offline siegi

• Lid
kernel compileren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/13, 17:16:07 »
Gewoon met synaptic de oude kernel versie verwijderen.. of met apt kan natuurlijk ook.
Maar eerlijk gezegd als je dat al niet weet hoe ga je dan in godsnaam een fatsoenlijke kernel in elkaar steken.

kernel compileren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/13, 17:30:20 »
Ik heb dat ooit eens gedaan een jaar of zeven terug dat was toen op een 'red hat' systeem.
Vond dit wel eens leuk om te doen :-)

Zo leer je ook meer van je systeem onder de knie te krijgen.

Probeer ook zoveel mogelijk met de konsole te werken.

Heb op die manier de kracht van linux leren kennen, en probeerzo altijd een stapje verder te gaan.

Begin zelfs liever met de konsole te werken dan grafisch