Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schrijfrechten voor gebruikers op schijf  (gelezen 769 keer)

Offline Double12

• Webteam
  • Steunpunt: Nee
Schrijfrechten voor gebruikers op schijf
« Gepost op: 2007/12/10, 21:55:17 »
Ik heb een schijf, die automatisch gemount wordt bij het opstarten, mountpoint /documenten. Hierop staat sowieso de map Mijn Documenten van Windows. Het enige probleem is dat er vanuit Xubuntu niet op te schrijven valt voor gewone gebruikers. Alleen de root gebruiker kan dit nu.
Als ik, als root, in bestandsbeheerder Thunar de rechten voor deze schijf probeer te veranderen lukt dit niet. De lees/schrijfrechten staan ingesteld voor de groep "plugdev". Als ik dat probeer te veranderen naar een andere groep geeft hij de foutmelding "Kon de bestandsgroep van niet wijzigen". En dat dan steeds opnieuw voor zo'n beetje elk bestand in Mijn Documenten.

Hoe kan ik deze schijf wel beschrijfbaar maken voor gewone gebruikers onder Ubuntu? Alvast bedankt. :)

Offline Steven Klein Haneveld

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/10, 23:05:22 »
Probeer (als root) eens eerst de eigenaar te veranderen. Lukt dat wel? Geef dan als eigenaar gewoon je standaard inlogaccount. Dan kun jijzelf in elk geval erbij.
E daarbij: volgens mij moet je eerst nog op "toepassen" klikken, alvorens af te sluiten..... maar die knop zie ik bij jou zo gauw even niet??? Misschien onder een ander tabblad.

Offline Double12

• Webteam
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/11, 15:32:26 »
De eigenaar kan in niet veranderen in Thunar (bestandsbeheerder van Xubuntu) en een knop "Toepassen" is er ook niet...
maar... inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik als gebruiker toch gewoon bestanden kan aanmaken en wijzigen op de schijf.
De schrijfrechten veranderen lukte niet, maar dat hoeft dus ook al niet meer.
In ieder geval bedankt voor je reactie.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/11, 16:23:35 »
Hoe is die partitie geformatteerd? Fat32? NTFS?
Dan moet je in /etc/fstab de instellingen veranderen.

Zie de documentatie voor meer info.